Hej,
Vi kommer anlägga kompensationsgrund till Attefall, tfa låg bärighet i marken (pålning var ett annat alternativ, men bedömt som dyrare).
Jag har koll på beräkning av betongplatta, isolersikt, lättblock, makadam osv medtaget kompensering för tillagda & borttagna massor (volymer & densiteter). No problems där!
Men... Hur skall jag tänka när det gäller snölaster. Här på västkusten används faktor 153kg/m2 för dimensionering av tak!, vilket blir ca 4ton som isåfall skall kompenseras för till mitt 30m2 Attefall (dvs addera lätta volymer under mark). Men större delen av året är det ingen snö! Min gissning är jag behöver använda en annan dimensionerande faktor för snölast, för att undvika att huset "flyter upp" i framtiden!...Eller?

Tack för hjälpen

Kaj
 
Hej!
Vad kom ni fram till?
Skall bygga en verkstad och står inför samma frågeställning.
 
Intressant med frågan rörande snölast, och speciellt att det inte finns ngn info om hur man hanterar den vid kompensationsgrundläggning…MEN, snölast hanteras naturligtvis främst som en dimensionerande faktor för takstolarna, och jag valde att inte kompensera alls för den. Motiveringen var mina antaganden att:
- På västkusten är det endast korta perioder med mycket snö
- Det finns en ”tröghet” i tendensen att grunden ”flyter upp” eller ”sjunker”, så korta perioder (veckor) med överlast är inte så farligt
- Kompensationsgrunden är ”självjusterande”, så om huset rör sig (sjunker/flyter upp) så avstannar det när ny balans erhålls, som en vanlig båt (Men, jag antar som sagt inte att huset skulle börja sjunka…)

Ovan blir framförallt relevant om taket har en viss lutning naturligtvis. I övrigt har jag beräknat tillförda laster så noga som möjligt innefattande även fasta inventarier i huset (så att jag inte gör dubbla underskattningar..)
 
finns självklart tydliga regler hur snölast ska hanteras vid kompensationsgrundläggning.
Utan att ta hänsyn till det kan det bli extremt fel
 
O oliven1 skrev:
finns självklart tydliga regler hur snölast ska hanteras vid kompensationsgrundläggning.
Utan att ta hänsyn till det kan det bli extremt fel
Har du länk eller mer info?
 
O oliven1 skrev:
finns självklart tydliga regler hur snölast ska hanteras vid kompensationsgrundläggning.
Utan att ta hänsyn till det kan det bli extremt fel
Var kn man läsa detta?
 
Karrock
P Petter Forsen skrev:
Hej!
Vad kom ni fram till?
Skall bygga en verkstad och står inför samma frågeställning.
Det är inte så lätt som att konstruktionen flyter upp om man överkompenserar kompensationsgrundläggningen. Lättfyllningen ska vara dränerad, så är det ingen risk att huset flyter iväg som en pråm. Det som möjligen är en risk är om kvarvarande lerlager är tunt och det finns ett undre grundvattenmagasin under som trycker upp med ett tryck över lerans och byggnadens tunghet. Då kan du får deformationer i leran och grunden. Vanlig fråga i större byggprojekt att hantera. Dock främst i botten under en schakt för 1-2 källarplan, inte för platta på mark. Men ska du ha en smörjgrop så kan den bli mer spännande.
 
Jomen, så kan det nog vara! I övrigt är det självklart att göra en geo-undersökning & dränera enligt gängse standarder.
Den ursprungliga utmaningen och min fråga gällde alltså om man kompenserade för snölast (som är kravet för hållf-dimensionering) och det högre marktrycket som inträffar under kortare perioder, då har man ett för lågt marktryck (lyftkraft) under 98% av övrig tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.