Förra året beställde vi en parytterdörr (furu) hos ett byggnadsvårdsföretag. Vi fick den i maj då den var obehandlad men den grundmålades och fick målades sen i linoljefärg. Allt var bra tills hösten kom då dörren började kärva. Det gick trögare att stänga och öppna och vi förstod att dörren svällt. När snön kom gick dörren inte att öppna eller att stänga utan att använda MYCKET våld. Vi slutade använda den och fick använda ytterdörren i grovfarstun istället även om det var mindre praktiskt. Vi hörde av oss till företaget och de skulle återkomma. En månad senare utan att vi hört nåt så tog jag kontakt igen. Då sa de att de skulle kolla upp med nån snickare som skulle kolla på dörren. Inget hände så när vi kontaktade dom igen i januari och då ville de att vi skulle kontakta snickare och de skulle betala för besöket. Snickaren kom hit och dömde ut dörren direkt pga felkonstruktion. Sen blev det ett par vänder fram och tillbaka om vi skulle få en ny dörr eller inte men det var tillslut OK och nu är den nya dörren klar och grundmålad och ska skickad och vi ska få fraktsedlar så vi kan skicka tillbaka den gamla.




Nu känner jag att lite kompensation borde man ha rätt till. Dels har vi inte kunnat använda dörren och det har ställt till det då släktingar med rullstol ej kunnat komma hit och vi ska lägga ut tid och pengar (ny färg) på den nya dörren. Det har dessutom dragit in en hel del under vintern då det varit glipor mellan pardörrarna. Vad kan man begära?
 
Normalt sett så kan man rent formellt inte få något mer än för skäliga dokumenterade extrakostnader. När det gäller en sådan här "komponent" så är jag inte säker på att man kan få ens det.

Sedna kanske firman kan ge en "goodwill" ersättning för att bevara en god kundrelation.
 
Jag får höra med dom om dom iaf är villiga att betala för färgen. De är inte direkt serviceinriktade men försöka kan man ju.
 
I Sverige anses man i princip aldrig ha rätt till " sveda och värk" om jag förstått det hela. Med tanke på de oangelägenheter en privatperson kan drabbas av så skulle jag verkligen vilja att man såg över lagen lite. Jag är inte jurist utan bara hobbyjurist :)
 
Nja, jag tycker nog att det vore tokigt att gå den amerikanska vägen. Det medför bara att allt blir dyrare för alla istället, eftersom företagen knappast tänker/kan minska sina vinster utan får kompensera med prishöjningar på allt. Antingen för att skapa en buffert själva eller genom att köpa dyrare försäkringar. Så generellt är det inte en bra lösning.
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Ok, finns en poäng som jag förstår. Men om man kan påvisa i tingsrätten att ett företag faktiskt enbart haft som syfte att bråka o jävlas ( det är nog inte fallet ovan) så borde man kunna drömma till skadestånd lättare än idag. För att stryka konsumentens skydd.
 
Sedan får man inte glömma heller att en kund inte alltid har rätt, kan bli en väldigt tråkig framtid om alla skulle kunna få kompensation för sveda och verk.
 
Nej, kunden har inte alltid rätt. Det är just det som svensk domstol prövar.....På detta forum läser man den ena tråden efter den andra där man tydligt kan se att entreprenören utan något stöd bara försöker få betalt tex. Att vara ärlig och sjusst men rimlig borde gälla båda parterna.

Jag förespråkar inte att en kund borde få rätt till skadestånd utan att visa på sakskäl.
 
Redigerat:
O
Det hela är enkelt, är man missnöjd med en hantverkare, eller något annat företag så brukar man vara duktig på att berätta detta för hela världen, men är man nöjd så berättar man inget alls...
Det finns oärliga företag, det har det alltid gjort tyvärr. En oärlig hantverkare kan inte leva hur länge som helst... Problemet är att företag alltid kan gå i KK och då är det svårt att driva saker vidare, är det ett AB så har man inget personligt ansvar, förutsatt att man inte försnillat alla pengarna men det är en annan sak.
Så ser landet ut och är ganska svårt att göra något åt.
Problemet med skadestånd är att vem ska visa vad som är synnerliga skäl? då blir det helt plötsligt domstol och så vart det inget kvar med det eftersom kostnaderna äter upp vad skadeståndet skulle kunna bli....
Sen har vi då företaget som kan välja att gå i konkurs om skadeståndet blev för högt... så har man andå inget att hämta....

klart att man kan tycka att båda parter ska agera korrekt, det görs det nog i de flesta fall... Men dessa fall läser vi inte om här...
 
Byggis1976 skrev:
Ok, finns en poäng som jag förstår. Men om man kan påvisa i tingsrätten att ett företag faktiskt enbart haft som syfte att bråka o jävlas ( det är nog inte fallet ovan) så borde man kunna drömma till skadestånd lättare än idag. För att stryka konsumentens skydd.
Det är ju en annan femma. Finns det inget annat lagstöd i sådana fall? Spontant kommer jag att tänka på ofredande, men jag hinner inte googla och läsa lagtext just nu.
 
Ofredande, ja kanske. Det är väl då ett brottsmål vi snackar om.

Det finns ju entreprenörer, vi har drabbats av en sådan, som vrider o vänder på vad som är skäligt med enda syfte att jävlas. Men att få det till ofredande är nog långsökt.
 
För att återgå till huvudfrågan så tror jag inte att TS har rätt till någon ersättning. Det skulle i så fall vara en ren goodwill-gest som någon tidigare påpekade. Jag tycker att det låter som att företaget ändå har hanterat det hela ganska sjysst bortsett från att det kanske har dragit ut lite väl på tiden.

Vore jag TS så skulle jag försöka få ersättning för färg och ominstallation av dörren men säger företaget nej så är det nog bara att lägga ner.

Drar TS det till tinget så lär han inte få ett öre.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.