God afton

Jag skall köpa lite verktyg, i huvudsak slipar, och skall ha en dammsugare till. Initialt blir det nog ett par Festool-maskiner så jag funderar på en CTL Midi.

Innan jag trycker på den här (relativt dyra) knappen vill jag dock kolla hur det är med kompatibilitet mellan verktyg och dammsugare av olika märken så att jag inte bygger in mig i ett hörn. Kan man vid framtida behov ansluta t.ex. blå Bosch (säg GEX 125-150) eller en Makita BO6030 till en Festool-dammsugare med gott resultat? Kan man ansluta en Fein MM, Makita TM3000 eller Bosch GOP? Kan man om man så skulle vilja ansluta sågar och fräsar av andra märken än Festool?

Eller omvänt, finns det någon "neutral" dammsugare (Nilfisk, Kärcher, ...) som funkar bra med märken som Festool, Bosch och Makita? Jag såg att killarna som slipade mitt golv för ett tag sedan körde Rotex 150 tillsammans med någon låg, platt och blank Nilfisk-modell när de arbetade längs väggarna så någon form av kompatibilitet verkar finnas.

Tacksam för alla tankar om detta. Jag vill gärna komma igång med det jag har att göra men innan jag sprätter iväg en massa pengar på prylar som ger dyra följdinvesteringar i form av ytterligare dammsugare...
 
Så länge munstycket passar i verktyget är det inga problem. Finns adaptrar och annars går det lätt att fuska såna själv.
Du kopplar in valfritt verktyg i eluttaget på Festool-dammsugaren och då startar dammsugaren per automatik när verktyget drar ström. Det fungerar i stort sett likadant på alla dammsugare med start/stopp-automatik.
Själv gillar jag inte Midi... Liten dammsugare som gillar att köra snett, tvärnitar ifall det ligger en sladd på golvet och sedan trillar den omkull. Rent helvete att dammsuga ett golv då slangen sitter helt idiotisk. Vet inte hur Festool tänkte när dom beslöt att INTE sätta slangen i mitten :mad: Har en äldre CT11 som har ungefär samma kapacitet, den är dock betydligt lägre vilket gör den långt mer stabil. Går även att plocka bort både slang och slangförvaringen.
Innan jag köpte Festoolen hade jag en 1800w Kärcher. Undvik för bövelen. Den gillar trilla och låter mer än en bloddopad vinkelslip. Sugeffekten var dock ok och betydligt bättre än dom små Kärcher.
Kan vara trevligt att ha reglering av sugeffekten. Speciellt slipverktyg gillar att suga sig fast underlaget och det ger fula märken.
 
Jag har en Festool Midi.
Den funkar till alla mina blå Bosch, utan problem (bl a GEX 125-150).
 
God eftermiddag, tack så mycket för information. Jag hade efter förmiddagens besök i de lokala verktygsbutikerna kommit till samma slutsats, dvs att blå Bosch verkar kunna anslutas till Festools dammsugare. Utsuget på GEX 125-150 ser ju ut exakt som Festools utsug och har samma dimension och i tråden nedan har en av medlemmarna kopplat en 150 Turbo till Festool. Makita 6030 verkar dock mer tveksam, utsuget på den maskinen har väsentligt mindre diameter än 27mm.

http://www.woodworkforums.com/f13/random-orbital-sander-bosch-135487/

Screamin-daemon - Tack för användarsynpunkter om Midin. Mycket värdefullt. Då jag är hemmapulare och jobbar ganska stationärt på ett och samma ställe innan jag går vidare hoppas jag att jag kan jobba runt problemet med att den välter. Jag ser inte så himla många bra alternativ som jag skulle kunna köpa istället...?
 
CTL26 är stabil, och inte helt enorm.
 
Håller inte riktigt med screaming om instabiliteten på MIDI:n -- det beror mycket på vilken slang man använder. Den medföljande D27-slangen har vinklad anslutning. Låter man då slangen gå ut genom det avsedda uttaget i slanggaraget kommer slangen ut i fronten på dammsugaren och det går ganska bra att dra runt den över golvet. Lägger man inte slangen i urtaget eller, ve och fasa, använder en slang med rak anslutning så går det helt åt skogen. Dels drar dammsugaren åt sitt eget håll, dels tippar den ofelbart.

CTL26:an får man nog anstränga sig om man vill välta, det är dock ett för stort as att flytta runt på. Har både MIDI och 26:an och skaffade MIDI:n just för att 26:an är stor och blir tung med full påse. Notera att båda dammsugarna endast används hemma i samma hus vid renovering.
 
phl, tack för kommentaren. Tror att det av storleksmässiga och ekonomiska skäl får bli en Midi trots allt och så får jag se till att jag lär mig tricket med slanggaraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.