Rickard.
Kanske lite fel forum men har jag lärt mig nånting så är det att det finns stor spridning på kunskapen här så jag testar.

Jag har idag ett kompakt 3.1 system som jag är supernöjd med vill helst inte vill byta bort det. Har inga stora krav på systemet men tycker om att lyssna på musik av och till och kunna höja centern individuellt så jag hör vad dom säger i filmer utan att väcka hela huset.

Jag har idag en marantz nr150X (kanske 5 år gammal) som gör allt jag kan önska egentligen men tar helt orimligt mycket plats i min i installation (måste stå på högkant) och frågan är helt enkelt om någon sitter på någon bra lösning. Har ett gäng saker inkopplade via receivern idag och tycker det är smidigt men är beredd att flytta runt sladdar vid behov om det drar ner på storleken.
 
Röstar oxå på en soundbar
 
Eller om man har en TV med bra ljud. Jag har en Sony som vibrerar skärmen, där räcker faktiskt TV:n ensam förvånansvärt bra om man håller sig inom rimlig ljudnivå
 
  • Gilla
Sekten
  • Laddar…
Rickard.
Hade jag köpt allt idag hade jag nog utan tvekan köpt en soundbar då dom har blivigt så mycket bättre dom senaste åren. Men när jag pusslade ihop mitt system var det inte så och nu vill jag inte riktigt lägga ut dom pengarna som krävs för att komma upp i jämförbar ljudkvalité.

Jag hade hoppats på att jag kunde byta ut receiver mot en mindre förstärkare av något slag och leva med lite tappade funktioner eller om det helt enkelt finns någon kompakt variant som jag inte hittar. Mitt system kräver absolut inget märkvärdigt då det är små men bra högtalare och spelar aldrig på speciellt hög volym.
 
Du kan nog inte hitta kompaktare lösning än tex Marantz NR1509
 
Problemet är att det är just den analoga förstärkardelen i din receiver som tar plats. Alla lull-lull funktioner som finns får ju tex plats i din mobiltelefon redan så de tar egentligen obefintlig plats. Därmed kräver det plats om du vill få ordentligt och bra ljud. Sen är ju allt relativt och det är ju inget fantastiskt du har idag (och redan väldigt liten om man ska vara ärlig) så kanske blir du inte så besviken med en modern soundbar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kanske en bra soundbar med surround kan vara ett alternativ? Då får ju soundbaren som center och kan stänka av perferihögtalarna vid behov?

Typ
[länk]
Bytte faktiskt ut mitt Onkyo jättesystem mot den.
Otroligt bra ljudkvalité samt bra Atmos.
Kan bara rekommenderas!
 
Rickard.
Jag är helt övertygad att jag musikmässigt skulle bli nöjd med en soundbar, för film vet jag inte så har ni några erfarenheter på det så dela gärna med dom. Och det är då främst funktionen av en center jag är rädd jag skulle sakna.

Isåfall kanske jag kan sälja iväg hela mitt system och på så sätt delvis i alla fall finansiera köpet.
 
Redigerat:
Var själv i den sitsen med en klumpig receiver och en handfull svårplacerade högtalare.
Investerade för något år sedan i en SONY HT-ST5000 istället och på köpet försvann en ica-kasse med kablar.
Och ljudet är otroligt bra med tanke på hur lite plats systemet tar och bara består av två delar.
Subben är dessutom trådlös vilket underlättar ytterligare (en nätsladd har den förstås så ett vägguttag måste finnas i närheten).
 
Samsung soundbaren är nog ensam bättre än samtliga andra soundbars. Den är en ganska stor klump, är väl dubbla volymen mot Sonys värsting. Har bara lyssnat på den i butik men var grymt imponerad.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.