Hej,

Jag har läst runt lite här på forumet men hittar ingen riktigt bra tråd om små/kompakta snöslungor, som Stiga Snow Rex och Partner SB210.

För egen del ska jag mest röja garageuppfart och ingångsväg till huset.

Fördelarna som jag ser det är:

  • Tar liten plats i garage/förråd särskilt med ihopfällbart handtag.
  • Med en vikt på cirka 30kg kan man ta upp dem på garagetak och ev altan
  • Kastar förmodligen inte iväg snön lika långt och brutalt utan snöflödet är lättare att styra i närheten av hus och bilar.
  • Mindre kapital som står oanvänt stora delar av året.
Sen gör det ju inget om dom går att använda till lite vallar eller att göra gångar runt huset med. Här är jag mer osäker, särskilt med tanke på blöt eller isblandad snö?

Bollen är i rullning, fram med åsikter och tankar gärna baserade på erfarenhet.
 
Per-Johan skrev:
Hej,

Jag har läst runt lite här på forumet men hittar ingen riktigt bra tråd om små/kompakta snöslungor, som Stiga Snow Rex och Partner SB210.

För egen del ska jag mest röja garageuppfart och ingångsväg till huset.

Fördelarna som jag ser det är:

  • Tar liten plats i garage/förråd särskilt med ihopfällbart handtag.
  • Med en vikt på cirka 30kg kan man ta upp dem på garagetak och ev altan
  • Kastar förmodligen inte iväg snön lika långt och brutalt utan snöflödet är lättare att styra i närheten av hus och bilar.
  • Mindre kapital som står oanvänt stora delar av året.
Sen gör det ju inget om dom går att använda till lite vallar eller att göra gångar runt huset med. Här är jag mer osäker, särskilt med tanke på blöt eller isblandad snö?

Bollen är i rullning, fram med åsikter och tankar gärna baserade på erfarenhet.
Den enda erfarenheten jag har av dylika tingestar(leksaker)är att brorsan(mot min inrådan)skaffade nåt liknande förra året o den blev tillsalu på Blocket efter en vecka.
OK den tar liten plats
Den klarar av ca 10cm pudersnö
Snöflödet är inte lättare att styra än med en "riktig" slunga,tvärtom
Kapitalet kommer mycket snart att stå oanvänt HELA året
Att använda den till även mindre "vallar"kan du glömma
Låter kanske cyniskt men köp en större slunga så slipper du bli förbannad.Taket tar du lämpligtvis med en snösläde,går dessutom mycket fortare.Köpa billigt(o oövertängt)brukar som bekant i slutänden tendera att bli dyrt.Problemet är väl att det nu är nästintill hopplöst att få tag i en "riktig"snöslunga.Dom tenderar att vara slutsålda när snön kommer på allvar.
Detta är naturligtvis min personliga åsikt så andra får väl fylla i av sina erfarenheter o funderingar.
 
Vad är det för vits att köpa en slunga som är lika bred som en normal snöskyffel? Plasthjulen kommer aldrig fungera i snö och som ovanstående skriver tvivlar jag på att dessa 4 hk räcker för att skotta mer än 10 cm nysnö..

Jag har ett riktigt as till snöslunga. 92 cm bred, 13 HK motor, gummihjul och växellåda. Slänger säkert snön 10 meter. Trots detta "sackar" den något i snövallar (även om den äter upp dem tillslut) och går knappt utan snökedjor.
 
Hemmakatten
Har en bekant som har en sån liten slunga. Han använder den till altandäcket/trädäcket, ca 50 kvm, där fungerar den bra. Till uppfarten duger den inte. Nu vet jag iofs inte om det är exakt en sådan slunga som Per-Johan är ute efter, men liten är den.
 
Håller med. Den är alldelles för lätt för att rå på en vall av någon som helst storlek. Jag rekomenderar inte slungor under 6-8HK.
 
Okej, tack för era synpunkter!

Hittade denna länk på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=7dwE2sg47f8 , detta är alltså Stiga Snow Rex Compact Line på 4 hk. Visserligen en polsk länk eller nåt sånt men ändå, lite verkar den kunna prestera.
 
Redigerat:
Tyresö
Min erfarenhet är att vad som helst är bättre än att skotta snö med spade - sen är det faktiskt så att en snöslunga håller i evigheter - minst 15 år eller ännu längre, och då tycker jag att det är mest rättvist att slå ut inköpspriset med hur många år man har slungan. En slunga för 10.000 kr kostar då ca 600 kr/år om man äger den tills den ska skrotas, och under tiden har man sparat kroppen till vettigare träningsövningar än att slunga snö med spade.
 
Stiga Snow Rex och Partner SB210 är exakt samma maskin med olika färg. De görs av Murray som är ett varumärke inom Briggs&Stratton-koncernen. Hittar man en Murray som är lik är det alltså även den samma maskin. Murray har ingen riktig representation i Sverige, så de är lite ovanliga här. Dock tar K-Rauta in märket via Finland, så det finns här.

Kuriosa är väl att om remmen går sönder så ska man köpa den från Stiga, och absolut inte från Partner, för där är den svindyr (över 1000:).

Kompaktslungor är mer kompetenta än man tror, lagom till mindre garageuppfarter och liknande. Lätta att förvara och oftast är det inte så mycket snö som nu.

De är även riktigt populära bland fastighetsbolag, de skottar mycket smalare gångar och flyttar maskinerna mellan många ställen. 30 kg är lättare att få upp på lastbilen än en tvåstegs som väger runt 100...
 
Tyresö skrev:
Min erfarenhet är att vad som helst är bättre än att skotta snö med spade - sen är det faktiskt så att en snöslunga håller i evigheter - minst 15 år eller ännu längre, och då tycker jag att det är mest rättvist att slå ut inköpspriset med hur många år man har slungan. En slunga för 10.000 kr kostar då ca 600 kr/år om man äger den tills den ska skrotas, och under tiden har man sparat kroppen till vettigare träningsövningar än att slunga snö med spade.
Ett tänkvärt inlägg och ett intressant sätt att se på det! Förövrigt läste jag någonstans att flest ryggskott inträffar hos män i 40-års åldern.


Nonkan skrev:
Stiga Snow Rex och Partner SB210 är exakt samma maskin med olika färg. De görs av Murray som är ett varumärke inom Briggs&Stratton-koncernen. Hittar man en Murray som är lik är det alltså även den samma maskin. Murray har ingen riktig representation i Sverige, så de är lite ovanliga här. Dock tar K-Rauta in märket via Finland, så det finns här.

Kuriosa är väl att om remmen går sönder så ska man köpa den från Stiga, och absolut inte från Partner, för där är den svindyr (över 1000:).

Kompaktslungor är mer kompetenta än man tror, lagom till mindre garageuppfarter och liknande. Lätta att förvara och oftast är det inte så mycket snö som nu.

De är även riktigt populära bland fastighetsbolag, de skottar mycket smalare gångar och flyttar maskinerna mellan många ställen. 30 kg är lättare att få upp på lastbilen än en tvåstegs som väger runt 100...
Precis det inlägget jag väntade på. Inte bara för att stödja mig själv i mina antaganden, utan för att det är ett sakligt inlägg med intressant information. Tack för tipsen!
 
Ville bara lägga till att om grannsämjan är god så kan man ju gå samman med grannarna för att få ner kostnaden (inte som hos mig där 4 grannar har varsin:)). Enligt de jag pratat med som delar brukar den som använder slungan dessutom köra åt dem andra.
 
Göran.W
Köp en 2 stegare annars kommer bara utblås röret sättas igen så fort det närmar sig 0 gr och vallarna från plog bilen är bara att glöma att ta med en billig slunga oavsätt temperatur.
Hjulen slutar snurra hur ofta som helst med.
Det finns bara en typ av enstegs slungor som klara snö vallar vid - grader och det är den typen utan utblås rör som bara skjuter snön rakt fram eller åt sidan.
Slänger med en bild på min en stegare på hela 2,7hk:rolleyes: som har fått slita med plogbils vallar.
I dag var det 0 gradig och då försökte jag inte ens slunga bort vallen utan skottade bort den istället.
Resten tog jag med slungan.
Ska köpa en 2 stegare för nu är jag trött på hjul som slutar snurra och all snö jag får i ansiktet.
Har precis fått frun inse att en 2 stegare är bättre än den jag köpte i sommras för hela 375kr bara för att han någon slunga alls.
Tror inte hon vill jag ska se ut som en snö gubbe när jag kommer in eller lukta avgaser eftersom det är en 2 taktare.
 
  • 100_1585.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bestämt mig för att bida min tid, (och använda snösläde) då marknaden för snöslungor tycks vara något överhettad för tillfället.
 
Göran.W
Överhettad är bara för namnet.
Det sälj tex Norlett slunger för så mycket som 6000 kr på blocket och dom slutade tillverkas 1989 och det finns inte en reserv del att upp bringa till dom.
Faktum är att det vimlar av begagnade slunger som är 20+ år eller av udda märken som det inte finns resev delar till ute på blocket till helt sanslösa priser som tom blir sålda på 2 röda.
Sen har vi dom där kina slungorna som säljs billigt på blocket som säkert blir jätte roligt att få tag i delar till när dom går sönder för söder går dom och oftast fort med.

http://www.blocket.se/alvsborg/Ny_6_5_hk_snoslunga___REA_forhandsorder_31041254.htm?ca=23_13&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/KINGXXEL_Snoslunga_ny_31033038.htm?ca=23_13&w=3

Beställde själv en MTD ME 66 nu i veckan med lev okt-nov nästa år.

http://www.mtd-garden.eu/Brand_Viewdetails.aspx?brand=MT&csp=se&id=342&lang=sv
 
Redigerat:
Föröldrarna har en liknande liten slunga och den funkar mycket bra. ´Istället för tänder är det gummiflärpar som drar iväg snön. Använda den till att skotta en gång till sommarstugan i vintras. Ca 70cm snö. Man fick ta snön i två drag men det gick bra. Har man inte stora ytor och man inte väntar 2 veckor innan man skottar tror jag absolut man klarar sig med en sådan maskin.
 
Nu vet jag inte exakt vad det är, mer än att det är en Stiga modell mindre. Men har sett grannen när han är ut och ska slunga och det verkar vara en evig kamp med puttande, dragande, rensande, skakande, kombinerat med växelvis handskottning. Plogvallarna tar han inte överhuvudtaget, (inte för att han direkt har några plogvallar då jag plogar vår väg nu för tiden, men förut fanns det gott om dom). Så även om det verkar praktiskt med en snöslunga skulle jag nog aldrig införskaffa en sån liten, det verkar vara ungefär lika mkt jobb som handskottning, men med tillägget av mer svordomar kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.