O
Jag har tyvärr en luftfälla mellan pannan radiatorkretsen. Det beror på att pannan är högre än anslutningen till radiatorkretsen och att en stor returledning delvis är i vägen. Det går inte att bygga bort just nu, men skall förhoppningsvis försvinna helt i framtiden.

Det är 28mm kopparrör som gör 7-8 cm ifrån taket i högsta punkten. Där skulle jag vilja sätta en avluftning. Vatette har en trevlig propp för klämringskoppling med luftningsskruv, tyvärr är den 15mm och de har inte 28-15-28 T-rörskoppling.

Jag har inte hittat något bra, och har t.o.m lekt lite med tanken på att ta en vanlig Vatette skarvkoppling för 28mm-rör och borra ett hål i den för en vanlig radiatorventil men inte riktigt orkat/vågat eftersom mässing är vanskligt att bearbeta och jag inte har några mässingsborr hemma.

Någon som har bättre förslag?
 
Kan du inte sätta t-röret vinklat åt sidan med en förminskning 28-15 , sedan en stump 15-rör och en 90graders 15 med din luftpropp.
Hur hög höjdskillnad är det på din "luftfälla" som inte cirkulationspumpen orkar trycka luften förbi?
 
O
Tack!
Jag hade helt missat EZZEs sortiment där, och lagervara på Ahlsell var det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.