Som kontrast till underforumets jakt på bra resultat presenterar jag en anekdot från min by.

Kommunen beslöt att avveckla lekplatsen i den närliggande parken. I strålande sol i juli kommer de och lägger på något slags överblivet dikesslagg, slänger på några gräsfrön och drar.

Inte ens min sexåriga dotter tyckte att det var högsta kvalitet på förarbetet:
— Vad HAAAR de gjort här?
— Jag tror att de tänkt så gräs.
— Va?! Här är ju bara skräp och grus!
— Det blir nog samma kvalitet som den övriga grönytan.
— Jaha.
 
  • Övergivet område täckt av grus och småsten med träd i bakgrunden och en person i fjärran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grus- och stenslagg med sparsamt gräsfrön som täcker mark i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vänta tre år och förvånas över hur naturligt det kommer att se ut. Gräs döljer allt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vänta tre år och förvånas över hur naturligt det kommer att se ut. Gräs döljer allt.
Ja absolut. Även om det nog med rätta klassas som ”grönyta” snarare än en gräsmatta. En blandning av härdiga växter som tål ruggigt omild behandling.
 
Claes Sörmland
halper halper skrev:
Ja absolut. Även om det nog med rätta klassas som ”grönyta” snarare än en gräsmatta. En blandning av härdiga växter som tål ruggigt omild behandling.
Och sly, kommunens älskling för sin skräpmark. Gärna asp.
 
halper halper skrev:
Ja absolut. Även om det nog med rätta klassas som ”grönyta” snarare än en gräsmatta. En blandning av härdiga växter som tål ruggigt omild behandling.
Gräs tål både övergödning och att man regelbundet stympar det så jag gissar att övrig grönska är mindre tålig. Sen är det väl skönt att kommunen både sparar pengar och, medvetet eller omedvetet, gynnar miljön? Om alla kommuner behandlade sina grönytor med inriktning på miljön så skulle mycket bli bättre och kosta mindre än dagens skötsel. Det samma gäller självklart även för privata markägare men med tanke på de 10 översta trådarna i underforumet så gissar jag att det är betydligt svårare att få igenom. I alla fall bland de som startar trådar och skriver här.
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.