Ja, vi håller ju på att tilläggsisolera in- och utvändigt...

I samband med ett möte med kommunens byggnadsinspektör, till utbildningen byggnadsantikvarie, så framkom att kommunen "krävde att fönster monterades i liv med fasaden". Detta var i ett tidigt skede före det att jag börjat detaljrita så jag svarade bara något i stil med att "det är inga problem, vi skall byta alla fönster så det ordnar vi".

Så här i efterhand var det ju givetvis dumt sagt. Fönster skall av fukttekniska skäl placeras så långt in som möjligt.

Nu tänker jag nog göra som så att jag skiter i vad byråkraterna på byggnadsnämnden säger - jag monterar dom någonstans mittemellan. Det man har att ta hänsyn till är ju det byggnadsfysiska, montagetekniska och estetiska.

Var i väggen hade ni satt dom? Motivera gärna!

Väggen sedd inifrån:
13 Gips
45 Isolering med mellanliggande träreglar
Fuktspärr PE-folie
47 Bärande stomme av spontat plank
Konvektionsspärr asfaltsimpregnerad cellulosapapp
170 Isolering med mellanliggande stålreglar
45 Isolering med mellanliggande träreglar
Windy Plus
34 Spikläkt
22 + 22 Panel
 
Jag hade inte gjort nånting utan att dubbelkolla med "byråkraterna" för att inte riskera att åka på en smäll i efterhand. Rent personligt hade jag satt dem i liv med fasaden. Tycker inte det blir snyggt annars. Tar de verkligen så mycket stryk av det? Reservation för att jag inte sett ditt hus.
 
Jag valde att sätta mina i liv med fasaden, håller med BiFuel om att det ser bättre ut i alla fall ihop med ett äldre hus.
Jag kan inte se några skador eller annat som skulle kunna bero på monteringen. Jag utgår i min enfald att fönster skall vara gjorda för att sitta väderutsatt;)
 
Rent juridiskt har de inte så mycket att komma med - vi bor utanför detaljplan, inga områdesbestämmelser.

Här kommer en skärmdump på hur det ser ut om jag sätter dom ca. 150 mm från insida gips. Fönster.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Locke skrev:
Var i väggen hade ni satt dom? Motivera gärna!
Svårt att svara på utan att veta alla förutsättningar.

Själv livade jag karmyttersida med den 45mm yttre korsreglingen. Så jag behövde sen göra smygar som täcker 25mm luftspalt + 22mm panel = 47mm bred smyg som sen även får ett 17mm foder på sig.
Samma tänk i ditt fall hade alltså blivit i liv med din yttre 45mm korsregling, så smygbrädorna = 34mm luftspalt +22 +22mm = 78mm.

Själv velade jag fram och tillbaka. Jag är också optiskt sett uppfostrad i svensk byggnadstradition och tycker att fönster ska sitta långt ut för att se bra ut. Hade jag växt upp i ett annat land skulle jag antagligen tyckt annorlunda.
Men av estetiska skäl ville jag ha fönstren långt ut, av förnuftiga skäl ville jag ha dom långt in.
Skulle jag byggt ett hus som sett gammalt ut så hade jag nog siktat på fönster i liv med fasaden av just historiska orsaker, och fått ta ett ökat underhåll som eftergift.
Nu byggde vi ett hus som inte direkt anspelar på någon tidsepok eller byggnadstradition så jag kände mig ganska fri att välja vilket djup som helst. Och då kompromissade jag med att sätta i liv med 45x45-reglarna, så det livar med vindväven.

Sen tillkommer det väl att även fundera på vilket väderutsatt läge byggnaden står på, också.


Så jag tycker du först och främst ska fundera på om det finns något estetiskt skäl att välja något speciellt monteringsläge (ie fönstren långt ut). Skälen kan vara ditt hus utseende, de andra husen på fastigheten eller omkringliggande hus. Och vad du vill bevara och vårda, rent utseendemässigt.

Sen får du fundera på de rent tekniska aspekterna, samt hur djupa inre smygar du tycker är snyggt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Tanken var att mina skulle varit indragna, smygar var tillverkade och monterade men jag tittade när jag satte första fönstret och tyckte inte om vad jag såg så jag tänkte om.
 
En liten tanke:
Med dagens tjocka väggar begränsas synfältet genom fönstren.
Lockes vägg är 400 mm tjock, min är 390 mm i ett nybyggt hus med 310 mm isolering.

Sätter man fönstret långt ut kan man titta åt sidorna längs husväggen genom att "sticka ut" huvudet i fönsternischen.
Sitter fönstret längre in begränsas den möjligheten.

Kanske dags för gamla tiders skvallerspegel :)
 
  • Skvallerspegel+33622.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I liv med fasaden. Den tekniska och energimässiga nackdelen är säker mätbar, men troligen försumbar.
Jag har för övrigt satt mina RM-fönster i liv med fasaden och märker inget konstigt efter 7 år.
Det skulle bara se "påbyggt" ut med karmarna en bit in (4-5 cm) i fasaden. Som om man har tilläggsisolerat på utsidan, men struntat i att flytta ut fönstren. Samtidigt så gör "alla" på detta sättet precis som med skarven i fasaden mellan vån. 1 och vån 2, så jag tror inte att någon förutom byggnadsvårdsnördarna kommer att märka det.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
...precis som med skarven i fasaden mellan vån. 1 och vån 2, så jag tror inte att någon förutom byggnadsvårdsnördarna kommer att märka det.
Ja var det inte du som köpte svinadyra långa fingerskarvade fasadpanel för att få obrutna bräder på gaveln? :)
 
Tack för alla förslag!

KnockOnWood skrev:
En liten tanke:
Med dagens tjocka väggar begränsas synfältet genom fönstren.
Lockes vägg är 400 mm tjock, min är 390 mm i ett nybyggt hus med 310 mm isolering.

Sätter man fönstret långt ut kan man titta åt sidorna längs husväggen genom att "sticka ut" huvudet i fönsternischen.
Sitter fönstret längre in begränsas den möjligheten.

Kanske dags för gamla tiders skvallerspegel :)
I vardagsrummet valde jag att vinkla nischerna lite för att man skall kunna se ut när man sitter i soffan. I resten av hused gidder jag inte det...

fönster genomsk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L skrev:
Ja var det inte du som köpte svinadyra långa fingerskarvade fasadpanel för att få obrutna bräder på gaveln? :)
Förutom "svindyra" så har du rätt. Det var dock inte särskilt många panelbräder som behövdes, kanske 14-15 st. Vill minnas att det var MattiasS som köpte svindyrt.
 
Själv tycker jag midjebrädan ser rätt trevlig ut - särskilt om man skall ha lite balkonger och överbyggnader. Brottas just nu med i vilken höjd jag skall ha den. Den blir 170 mm bred - funderar på att sätta den centrum mot centrum bjälklag.
 
Locke skrev:
Själv tycker jag midjebrädan ser rätt trevlig ut - särskilt om man skall ha lite balkonger och överbyggnader. Brottas just nu med i vilken höjd jag skall ha den. Den blir 170 mm bred - funderar på att sätta den centrum mot centrum bjälklag.
Det är väl där den brukar hamna av tekniska skäl. Den största anledningen till skarvens tillkomst är av byggnadstekniska (transportera färdiga husmoduler) skäl. Ej att liknas vid äldre hus med snickarglädje, där det var skarvar, riktningsbyte på panel och dekorationer överallt.

Precis som jag skrev ovan är det nu så vanligt att man förutsätter att det alltid har varit så, att det har autensitet. Du skall veta att jag själv fått frågor om varför vi inte har gjort en skarv på mitten. Resten tycker att det gamla huset är vällhållet (det är byggt 2005). ;)
 
Ja, helst hade jag ju velat haft en midja till lite längre ner - har sett det på en del riktigt gamla hus. Jag vet inte vilken stil vi kör med riktigt - har ritat allting själv och jag kan inget om husmode men hon på byggnadsnämnden sa att det var "New-England-stil". Själv vill jag ju bara att det skall se lite gammalt och mystiskt ut på något sätt. Vi får väl se om vi når hela vägen fram - det är ju så jäkla bråttom när man väl börjar riva ordentligt i rucklet. Hoppas på några fina höstveckor nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.