Halloj,
Vi köpte tomt i maj år 2011 i ett område där detaljplan för VA precis var på gång att vinna laga kraft. Vi räknade då med att kunna flytta in i vårt nya hus år 2015. Plötsligt påpekade Länsstyrelsen att området omöjligt kunde genomföras i en etapp, utan måste delas in i fyra etapper. Vår tomt hamnade så i etapp 3 av 4 och det såg ut som att vårt husbygge skulle skjutas på framtiden ett par år. Vi flyttade in i ett radhusområde nära den skola som barnen skulle få fortsätta att gå i efter inflytt i det nybyggda huset. Här har vi bott i 6 år till hösten. Det är nu år 2017 och det har varit många turer fram och tillbaka vill jag lova! Anslutning till VA har mer eller mindre alltid legat ca fyra år bort i horisonten p.g.a. enligt oss oprofessionellt handhavande av kommunens planarbete. Kommunen lurade oss vid årsskiftet med att, muntligen och skriftligen, flytta oss till en tidigare etapp där vi plötsligt stod inför att känna att vi måste skynda oss och sätta igång med planerandet. De stämde träff med oss ute på tomten för att prata lite detaljer. Tre månader senare plockade de helt sonika bort oss därifrån utan att meddela oss! Vår värld rasade samman än en gång då vi insåg att vi bara har att foga oss till detta som pjäser i ett spel helt utan någon kontroll. Kommunen låter nu meddela att skedestidplanen ännu inte är bestämd för vår etapp, men de säger samtidigt att det ser ut som att vi kan räkna med att VA kommer att kopplas på någon gång tidigast under år 2021... Dvs. 10 år efter att vi köpte vår tomt.

Våra tankar snurrar! Ska vi bygga med eget avloppssytem ändå, även om det bara handlar om 4 år? Kan det vara värt det? Har ni någon uppfattning om vad det kan kosta? 3-400 000? Var tar man reda på vad som gäller? Vi ångrar förstås det lite idag att vi inte gjorde det för flera år sedan.

Jag är sugen på att dra igång och börja röja rejält då det är en naturtomt vi har, och få dit några träd som kan hinna växa till sig till exempel, men min andre hälft är nog smart som tänker att man låter grävmaskinerna vid bygget också röja upp på tomten.


Har ni några tankar, tips, idéer eller liknande erfarenheter att dela med er av? Vad skulle ni göra? Själv har jag ibland god lust att gå ut i media och berätta om detta usla handhavande från kommunens detaljplanekontor.

Hälsningar,
en av två stenhusdrömmare!
 
Om världen rasar samman på grund av byråkratin ska man nog inte bygga. Men jag gissar att det var något av en överdrift. Ett minireningsverk tror jag går att få från 60kkr. Tillkommer installation, men den borde inte bli så dyr om madkiner och material ändå finns på plats. Reningsverket borde gå att sälja om några år. Det är många kommuner som börjar gå igenom gamla avlopp. Så det kommer nog att finnas bra efterfrågan de närmaste 10åren eller så.
 
  • Gilla
Gladödrömmare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.