531kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

enligt bild har kommunen skickat mig ett brev där dom skriver att dom skall asfalteras om den röda rektangeln,, pga rötter från träd(röda cirklar vid rektangeln) som står på min mark har tryckt upp och igenom asfalten. (och så har dom lita andra skäl, men dessa påverkar inte mig)

"vi kommer gräva bort gammal asfalt och då måste vi ta bort alla rötter som ligger där under. Detta kan påverka trädens stabilitet, då vissa rötter på ena sidan grävs av. om vi inte tar bort rötterna å är det ogjort arbete. rötterna kommer trycka sig igenom det nya asfaltslagret också.
det finns 2 alt.
nr 1 låta träden stå kvar med mindre rötter på ena sidan och riskera att det får oreparerbar skada eller röta så att det dör på kort sikt. att gräva bort rötterna på en sida kan också göra att träden blir instabila vid kraftig vind.
nr 2 Ta bort träden för att vara säker på att det inte kan välta vid kraftiga vindar.
XX Kommun vill med detta brev informera er om vad vi har tänkt att göra för typ av arbete utanför er tomt. Eftersom träden står på er mark så måste ni informeras om våra avsikter med detta arbete

har ni några frågor på detta brev ring gärna"

Så, vad säger ni?, jag har 11 stycken rätt välvuxna tallar där, och dom står på sand/morän. det blåser rätt mkt, jag har tänkt ta ner dom men inte nu, har ingen plats för all ved..., och så är området klassat som vattentäkt klass2,
jag tänker att jag skall kräva utsättning av tomtgränspinnar och att dom inte har NÅGON rätt att gräva på min tomt. (förenat med vite kanske?, kommunen här har gjort en massa felsteg bla. anlagt väg över folks ägor utan att informera/ ersätta mm. ) jag vill även ha ett specifikt djup som dom planerar kapa rötterna ner till. sedan undrar jag även om dom verkligen kan utföra åtgärder som riskerar att skada mina träd och om jag kan kräva dom på någon garanti emot detta.....
 
De har rätt att ta bort rötter och grenar som sträcker sig in på deras mark, men måste ge dig möjlighet att själv ta hand om problemet först. Och det tycker jag att de gjort iom denna skrivelse.
 
Jag tycker kommunen skött sig mycket bra genom att informera om detta då dina träd har ju uppenbarligen förstört asfalten utanför din tomt.
Dom har ingen rätt att gräva på din tomt MEN dom måste ju ha rätt att gräva på sin sida och där av ta bort dina rötter.
Ta du ner träden som är i farosonen så du inte får problem med nerfallna träd...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
ett annat citat från brevet som följde med
"Rötter från i första hand privata fastigheter tränger upp och förstör asfaltsbeläggningen. detta gör dels att asfalten förstörs, dels utgör det snubbelrisk för de som går på vägen.

Rötter är fastighetsägarens ansvar att ta bort i vissa fall kan gå att bara ta bort rötterna, trädet kan leva vidare. i vissa fall kan det vara lämpligt att ta ner hela trädet då deras stabilitet kan påverkas om rötterna kapas.
om man tar bort rötterna men låter trädet stå kvar kan det bildas nya rötter som på nytt kan tränga upp ur asfalten
vilket som är bäst är något som vi behöver titta på på plats och diskutera med er som fastighetsägare"

se understruket. någon som kan hitta något sådant ansvar någonstans?
 
Min fastighet kom till på början av 1900 talet eller än tidigare, träden har stått där länge, mkt längre än asfalten har funnits.

det tog dom även 30 dagar från utskrift av detta brev tills att det kom till mig idag....ingen aning hur lång/kort tid jag har på att svara på detta brev...
 
b8q skrev:
De har rätt att ta bort rötter och grenar som sträcker sig in på deras mark, men måste ge dig möjlighet att själv ta hand om problemet först. Och det tycker jag att de gjort iom denna skrivelse.
Vilket problem, jag har inga bekymmer med mina träd eller rötterna dom har skaffat sig under de 80+ åren dom funnits där, (del av en tallhed)
 
Vems ansvar skulle det vara?
Det är ju dina träd...
Varför inte försöka köra en deal med kommunen och se om de kan ta ner träden åt dig?
Ska de ändå gräva så kanske de kan plocka bort de fula stubbarna i samma veva
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
U
MagicFingers skrev:
Rötter är fastighetsägarens ansvar att ta bort...

se understruket. någon som kan hitta något sådant ansvar någonstans?



Varför inte kolla i en annan tråd du själv varit inblandad i:
https://www.byggahus.se/forum/juridik/246815-trad-och-granne.html#post2124678

Utdrag #3 och #4 nedan

2014-11-17 21:30 #3
Plåthuset

Jordabalken 3 kap 2 §: "Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

2014-11-17 21:51 #4
MagicFingers

Grannen får heller inte beträda din tomt, och får således bara ta den del av grenen som sträcker sig över den tänkta gränsen uppåt...
blir ql att se den arboristen jobba från grannens sida av tomten, dessutom kan trädet vara skyddsvärt, kolla med länstyrelsen..

-------------------
Slut på citat

Jag tycker du verkade ha koll på vad som gällde i det läget och jag antar att kommunens mark är att betrakta som en fastighet. För övrigt håller jag med övriga skribenter.
 
Redigerat:
Be snällt så kanske kommunen tar ner träden
 
Grenar och rötter som tränger in på grannfastighet
Skyldigheten, eller möjligheten, att ta bort grenar eller rötter regleras i 3 kap. 2 § 1
st. JB, som lyder:
” Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför
detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna
kan befaras medföra skada av betydelse för honom.”
När det gäller begreppet olägenhet i ovan nämnda paragraf framkommer det av
förarbetena till lagen att olägenheten enligt äldre rättsfall ska vara av betydelse.
Föreligger t ex risk för att rötter eller grenar medför skada på den intilliggande
4 (6)
 Villaägarnas Riksförbund 2013
fastigheten, eller att de försvårar nyttjande av den fastigheten, kan detta exempelvis
vara att anse som en olägenhet av betydelse.
I första hand får den som har olägenhet av roten eller grenen själv klippa ner
grenarna eller ta bort rötterna. Om åtgärden kan medföra skada av betydelse för
grenens eller rotens ägare ska denne dock först beredas tillfälle att själv utföra
åtgärden. Det bästa för grannsämjan är om man i samråd med grannen kan komma
överens om vilka grenar som ska tas bort, och kanske också tillsammans kan
hjälpas åt att utföra åtgärden.
Vägrar trädägaren att ta bort grenar eller rötter får den drabbade grannen dock själv
ta bort dessa på sin egen bekostnad. Att tänka på är att man endast får ta bort
grenarna eller rötterna som tränger in på sin egen mark
. Något krav på att hela
träden ska kapas kan man alltså inte ställa. Det är således viktigt att veta var den
faktiska tomtgränsen går, och noga se till att man håller sig på sin sida av denna.


taget ur villaägarnas rättsförhållande mellan grannar.
 
Ja och detta säger att kommunen kan kapa av dina rötter.. va glad att dom skickade ett brev först. Jag som skattebetalare vill inte betala att dom får asfaltera om igen efter par år.
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
jag som skattebetalare vill inte att dom asfalterar om alls. jag är näst sista fastigheten som har "trottoar" och fastigheten bortom mig är ett "carema" hem, med blandat innehåll beroende vad som ger inkomster för dagen.
notera väl att dom får göra det på sin sida tomten, inte min.
 
C
Är det verkligen kommunens mark där nere till höger?
 
Förstår inte problemet, kommunen har valt att asfaltera kommunens väg för X år sedan. Dina tallar har vuxit och du har inte kontrollerat tillväxten. DINA tallar har nu förstört kommunens väg.

Var glad att de inte kapar rötter och asfalterar om och sen skickar en räkning på allt till dig bara.

Skärpning!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Du skriver "trottoar" inom citat, så är det på det viset, gäller troligtvis även asfalterad väg, och någon skulle snubbla, på väg cykla omkull och skada sig så blir det kommunens ansvar om det föreligger bristande underhåll.

Även jag anser att kommunen agerar förträffligt, men du verkar ha en en annan åsikt och vill finna lagligt stöd att kunna stoppa deras åtgärd ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.