Kommunen håller på och byter ut avloppsstammarna i gatan där vi bor, vilket ju är bra men då måste de ju naturligtvis gräva upp in till oss också. Nu har vi en relativt ny stenlagd infart som har mönster infrästa efter att stenarna lades ut. Nu kan de ändå komma åt anslutningspunkten för avloppet då den mynnar precis i tomtgränsen till gatan. När vi grävde så blev det 3 meter djupt till ÖP:n men vi har lerjord så vår grävare hade inga problem med att göra en "kant" som var nära nog lodrät för att inte gräva sönder hela gatan vid det tillfället. Min tanke nu är att få dem att göra likadant fast från gatusidan denna gång. Om de gräver upp hela gatan har ingen betydelse för det måste de ändå göra men då behöver de inte massakera vår infart. Nu är det ju inte helt enkelt att resonera med dem så min huvudfråga är; Kan jag helt enkelt förbjuda dem att gräva i infarten då de ju ändå kan komma åt öp:n från gatan ?
Hade en stenkille över idag som bedömde att bara plocka upp stenarna, märka dem för att kunna lägga tillbaka dem igen var ett par dagars jobb. Jag vet att jag är en gnällig fan men det känns just som om man har kört 300kSEk i soptunnan.

/Calle
Ps. Kollade deras färgmärkningar idag i snön som skulle markera VA och avlopp och de är "bara" 1,5 meter åt fel håll....
 
Mja, du kan nog inte hindra kommunen från att gräva men dom måste ju återställa efter sig, skicka dom en kopia på fakturan och påtala att det kan bli en dyr historia.
 
Nej, jag har en känsla av att man inte kan hindra dem, lite trist bara att man inte "når" fram till grävarna bara... Stenisen gjorde snabbkalkyl på återställningen och med de omgjutningar av stödkanter och mur som troligen kommer att behövas så landade det på omkring 100-130k SEK. Detta beroende på att han räknade på att den del av mönstret som blir "skadad", (ca 1,5 meter) måste göras om hela vägen in, vilket blir 7 meter.
Har i varje fall inte börjat tjafsa ännu med grävarna vem vet man kanske når fram....

/Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.