Hoppas detta är i rätt forumdel, annars får moderator gärna flytta :)

Vi ska få kommunalt VA vilket ju i det stora hela är bra. Det som inte är alls bra är att man verkar vara på väg att bestämma sig för att lägga ledningarna där det är mycket berg och då mycket nära (<10 meter). Vårt hus står på berget i ena hörnet, i sand på ett annat, silt i ett tredje och lera i det fjärde och det är nog vad jag kan förstå sämsta tänkbara förutsättning för att ha någon som ska skjuta bort mängder med berg i närområdet. Därtill kommer att huset har tegelfasad och inredd källare utan problem och källarmurar under mark bestående av betongelement mot en träregelstomme med ingjutna syllar. Läckage i källarmuren innebär fuktiga syllar och att hela källaren kommer att behöva rivas ut...

Jag är, för att uttrycka det milt, j-igt nojjig över detta :(

Det finns en mängd frågor;

* Hur kan jag påverka ledningsdragningen? (förutom att förstås prata med dem). Det är ju inget formellt beslut och handläggaren duckar för frågan. Går det att överklaga?

* Huset måste naturligtvis besiktigas före och efter arbetet, men vad jag förstår så är det klokt att teckna en egen "sprängförsäkring" eftersom normala husförsäkringar (Vi har folksam) inte har det. Denna kostnaden anser jag att kommunen ska stå för, är det möjligt? Likaså är det rimligt att besiktningarna inte utförs av någon som kommunen eller entreprenören anlitat utan att vi själva får göra detta, givetvis utan att det kostar oss något.

* Trots att sprängarna har strikt ansvar så verkar det vara svårt att få hjälp. Har hittat alldeles för många skräckhistorier på nätet... Jag hade helst önskat ett avtal innan arbetena börjar där det stipuleras hur lång tid handläggningen av skadeärenden får ta, avhjälpandetider för åtgärder vid skador. Allt med viten. Men detta är väl en utopi?

Alla tips och råd är välkomna! :)
 
D09
Jag skulle nog göra en grundlig egen besiktning och dokumentation av fastigheten samt ta hjälp av oberoende för framtida problem

En av orsakerna till nekat ekonomiskt ersättning brukar ju vara bristande dokumentation om "före" men mer om " efter "
 
Jo, det är det jag är inne på. Men jag tycker inte jag ska behöva bekosta den... :)
 
Det är väldigt ovanligt med skador av sprängning. Och väldigt ofta så beror de skador som uppstår på redan defekta bygnadsdelar, typ. puts som redan är loss som ramlar.

Kommunen kommer att göra de obligatoriska besiktningarna. Du kan inte kräva att de gör mer. Litar du inte på deras besiktning får du själv bekosta en.
 
Som sagt, är sällan de blir skador av sprängning, förutsättningarna innan man börjar spränga sätts ju av besiktningsman, han överlämnar en riskanalys innan jobbet startar. De allra flesta skador som anmäls, är redan befintliga skador, bara att husägaren är extra uppmärksam när vi går förbi.

Ansvarsbiten är lite luddig, blir de skador på fastigheten, och sprängaren har följt alla restriktioner och hållit sig under de givna vibrarionsvärdena, så är han "ansvarsfri" då faller de på byggherre dvs kommunen.

Ledningsdragningen kan du inte påverka, beroende på vad för ledning som ska ner, så kan du lämna önskemål, (ex tryckspill) vi gjorde några avvik i veckan i just samma situation, pga av alldeles för riskabel sprängning.

Avtalsbiten är en utopi tyvärr. Men är du orolig, så dokumentera gärna själv hur sprängarna går fram, mät och fota deras hålsättningar, borrhålsdjup och sprängmetod. Har du väldigt torrt på fötterna ifall de blir skador, kan en sakkunnig avgöra om de varit oaktsamma
 
Så ni tycker jag är orolig i onödan? :).

buspojken skrev:
Men är du orolig, så dokumentera gärna själv hur sprängarna går fram, mät och fota deras hålsättningar, borrhålsdjup och sprängmetod. Har du väldigt torrt på fötterna ifall de blir skador, kan en sakkunnig avgöra om de varit oaktsamma
Hur menar du att jag ska dokumentera det? Hur kan jag få reda på de fakta du nämner (borrhålsdjup, sprängmetod, hålsättningar etc) ?

Kan jag göra något mer för att vara på den säkra sidan?

Det här med sprängförsäkring, är det helt onödigt?

Vad kostar en egen besiktning på ett ungefär?
 
Fota o mät bara, lägg ut en tumstock så ser man ju hålsättningen de använt. Ju känsligare omgivning desto tätare borrar man, och med mindre borrkrona. Mät även radien på borrhålet.

Tycker du kan prata med sprängarna, ha en öppen dialog om hur orolig du är för din fastighet.

Privat sprängförsäkring har ja aldrig hört talas om, var tecknar man en sån? Vi är ju tungt ansvarsförsäkrade, betalar stora premier per år för att kunden inte ska drabbas ifall olyckan är framme. Tyvärr har många utnyttjat detta, anmäler skador som är gamla som gatan, i hopp om att nån annan ska betala deras skador på grunden, källarfönster som gått sönder osv, därför går vi stenhårt på vibrarionsvärden.

Prova ring och be om ett pris, metron, Nitro consult, ansvarsbesiktningar, bergsäker, är exempel på stora företag som håller i vibrationsmätningar och besiktningar
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för att du tar dig tid att svara :)

Det här med vibrationvärden verkar ju vara mystiskt för mig som lekman.... Det sätts ett värde på fastigheten vilket inte får överskridas eftersom det då är risk för skador, detta värde sätts av den som besiktigar? Hur kan denne veta att värdet är rimligt? Och när det gäller skador som uppkommit borde väl vibrationvärden vara ointressanta, då måste väl okulärbesiktningen vara det intrssanta? Jag menar fanns inte skadan där innan så är den ju orsakad av sprängningen? (Givet att man inte försöker dra en rövare - men det är ju en annan femma som jag förstår att vissa mindre nogräknade gör)
 
Ja, värdet räknar besiktningsmannen ut och delger sprängaren genom riskanalysen. Man utgår från en svensk standard, busenkelt att räkna ut, som att läsa av tabeller, utgår från va huset är grundlagt på, sen drar man av ifall de finns yttre faktorer som spelar in, tex höga spännvidder, mexitegel, historiska byggnader mm. Värsta man kan jobba mot är hus grundlagda på lera, med mexitegel, tyvärr kanske med tanke på ditt namn.

Nja ointressanta är de kanske tills de kommer till vem som ska öppna plånboken, de är här de kan falla mellan stolarna tyvärr, blir som en gråzon. Håller sig sprängaren till sina riktvärden, och skador ändå uppstår, kan de vara antingen kommun eller besiktningsfirmans ansvarsförsäkring som träder in, de är här de kan bli knas.

Tänk på att de känns väldigt otrevligt i huset när de sprängs, som om de gungar flera cm, men de känns alltid värre än vad de är;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dessutom är vibrarionsvärden vid sprängning avstånds bestämda, du får ha väldigt höga värden nära huset, men låga värden på avstånd, så bli inte nervös om besiktningsmannen sätter mätaren på "fel" sida huset, för nära sprängningen ger missvisande siffror,
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
buspojken skrev:
Värsta man kan jobba mot är hus grundlagda på lera, med mexitegel, tyvärr kanske med tanke på ditt namn.
Se där ja. Lök på laxen :D
Ja, det är mexitegelfasad, ett hörne på berget, ett på sand, ett på silt och ett på lera. Antar att det inte kan bli värre?
Mexitegel är ju inget som tillverkas längre och jag har inte många reservstenar tyvärr.

Det är ju förstås omöjligt att svara på, men om fasaden inte går att reparera - hur gör man då?


Nja ointressanta är de kanske tills de kommer till vem som ska öppna plånboken, de är här de kan falla mellan stolarna tyvärr, blir som en gråzon. Håller sig sprängaren till sina riktvärden, och skador ändå uppstår, kan de vara antingen kommun eller besiktningsfirmans ansvarsförsäkring som träder in, de är här de kan bli knas.
OK, det var just här som jag förstod det som att den här extra försäkringen som man kunde teckna skulle kunna göra livet lite lättare. Fattade jag det rätt så har man inget skydd i sin vanliga villaförsäkring eftersom sprängaren har ett strikt ansvar och då skulle den här försäkringen träda in och ersätta skadorna. De regressar sedan mot sprängarens/byggherrens försäkring.

Låter som att jag ska ta och ringa försäkringsbolaget...
 
Har du både lera och mexitegel kommer din villa få extremt tajta vibrarionsvärden.

Aldrig varit med om att en fasad inte går att reparera, så kan tyvärr inte svara på de.

Var kan du teckna den extraförsäkringen? Nyfiken för de har ja aldrig hört talas om.

De få gånger ja orsakat skada vid sprängning, så har vi alltid ersatt fullt ut, utan snack, man har ju ett rykte att vara rädd om. Men vi vet ju alla hur de är med billigaste priset firmor. Springer fort iväg i pengar om putsen från ett hus ligger på backen. Detta är ytterligare en anledning till att sprängning är dyrt, för varenda salva är en kalkylerad risk, och ibland blir de fel, tyvärr.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Se till att besiktningsmannen får reda på att du har delad grundläggning ! Och att du har lera på ena sidan, enormt viktigt för hans uträkning av vibrarionsvärden !
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, då var det dax.
Metron kommer i nästa vecka och besiktigar, de ska visst ta vattenprov också. Kommunen här var först helt oförstående till att man kanske ville fortsätta använda sitt eget vatten till att i allafall vattna gräsmattan....

Ett oklart område är min bergvärmeborra, sjunker vattennivån i den så förlorar den kapacitet. Och att mäta upp vattennivån i den är inte helt enkelt på grund av slangarna i den misstänker jag. Har inte fått något vettigt svar från kommunen på detta. Både bergvärmeborran och vattenborran ligger inom 5-6 meter från tänkta sprängningsschakten.

Något speciellt jag ska tänka på förutom tipsen som getts tidigare? :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.