Hej allihopa

Hur man kan godkänna sin avlopp utanför kommunen , därför att kommunen börjar jävlas med oss, de vill utnyttja sin tjänst ?
De boka möte och tid för sig själva och kommer hit och debiterar mig 900 per timme??
Enligt några experter som jag kallade på plats det finns inga fel i avloppet
Vad skall jag göra nu??

Tack alla, då skriver jag lite bakgrund,
Vi köpte huser 2021 men har vi inte gjort någon besiktning pga, det var våra första köpet och vi va dumma,
Iaf det skrev i kontakt avloppet är enskild men vi upptäckte sen det en gemensam med grannen,
Efter 1 år vi beställde tömning men kommunen har sagt det finns inga uppgifter, de attackerde hemma hos oss och har sagt att den byggdes olagligt men senare de hittade documenten, men de vill inte erkänna att de hade fel och de säger att bäddan fungerar inte so det ska, och därför att det är gemensam med grannen vi har sagt att alla kostnader ska delas och varför ni skickar inga brev till de och de vill släppa han och tvinga mig att installera reningsverk
 
Redigerat:
P pappa till 2 skrev:
Hej allihopa

Hur man kan godkänna sin avlopp utanför kommunen , därför att kommunen börjar jävlas med oss, de vill utnyttja sin tjänst ?
De boka möte och tid för sig själva och kommer hit och debiterar mig 900 per timme??
Enligt några experter som jag kallade på plats det finns inga fel i avloppet
Vad skall jag göra nu??
Hej!

Vad är det för avlopp och hur gammalt är det?
 
Börja med att berätta tydligare och från början. Tänk på att vi inte varit med tidigare. Vad har hänt, varför, vad är problemet och vad är det du undrar?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Hej
När jag fick brev från kommunen så hade jag att välja på att få hembesök eller att höra av mig till kommunen och beskriva vilket avlopp jag hade.
Då kan man välja iaf.
Man kan också välja mellan att gå i "grynkorv" och känna sig hotad och sur över att behöva ange sig själv om man som jag hade ett gammalt avlopp.
Hursom blev det att ta tjuren vid hornen och höra av sig till kommunen, jag fick ingen hjälp med att välja avlopp utan var tvungen att sätta mig in i det hela själv, (vilket nog är helt rätt) men kände att lite vägledning hade varit bra.......
Jag kom med ett förslag som de godtog, med en följande faktura på 7k och ett avlopp på 100k.
Så var det för mig.
TS får gärna komma med mer information om hur kontakten med kommunen är och vilket avlopp som finns, då kan vi hjälpa till bättre.

/Workingclasshero.
 
Som sagt. Lite mer historik skulle behövas. Och exakt vad anmärktes det på?
 
Högst oklar trådstart, men om man får läsa mellan raderna så är det ett utdömt enskilt avlopp. Det genomförs inventeringar över hela Sverige, och många av oss med enskilda avlopp har fått bygga nytt.
Kommunen tar betalt för inspektionen och de tar betalt för tillståndet för nytt avlopp. I vårt fall tror jag kommun tog 2k+7k och sen kostade avloppet 120k, men då delar vi med grannen.
 
Q Qaniel skrev:
Hej!

Vad är det för avlopp och hur gammalt är det?
Det byggdes 1999 men tas inte i bruk sedan 2020 som kommunen godkändes
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
När jag fick brev från kommunen så hade jag att välja på att få hembesök eller att höra av mig till kommunen och beskriva vilket avlopp jag hade.
Då kan man välja iaf.
Man kan också välja mellan att gå i "grynkorv" och känna sig hotad och sur över att behöva ange sig själv om man som jag hade ett gammalt avlopp.
Hursom blev det att ta tjuren vid hornen och höra av sig till kommunen, jag fick ingen hjälp med att välja avlopp utan var tvungen att sätta mig in i det hela själv, (vilket nog är helt rätt) men kände att lite vägledning hade varit bra.......
Jag kom med ett förslag som de godtog, med en följande faktura på 7k och ett avlopp på 100k.
Så var det för mig.
TS får gärna komma med mer information om hur kontakten med kommunen är och vilket avlopp som finns, då kan vi hjälpa till bättre.

/Workingclasshero.
Tack för svaret, men grejen är avloppet fungerande och fungerar som det ska, men de påstår att det inte fungerar men har inte nämnt nånt vilka punkter som kan man laga befintlig.
 
Vad är det för typ av avlopp?
Sluten tank? Infiltration? Trekammarbrunn? Etc?

Vad menar du med att "avloppet fungerar"?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P pappa till 2 skrev:
Tack för svaret, men grejen är avloppet fungerande och fungerar som det ska, men de påstår att det inte fungerar men har inte nämnt nånt vilka punkter som kan man laga befintlig.
Eftersom det är en myndighet som fattat beslutet så kan man begära omprövning och överklagan.

Om du lägger upp bild på vad de har skrivit så tror jag att du kan få bättre hjälp. De har väl skickat brev med beslut till dig?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Hej!

Vad är det för avlopp och hur gammalt är det?
3 kammarbrun med bäd infiltration 1999
 
Kommunen kan inte bara säga att det inte fungerar, utan måste på ett adekvat sätt säga varför. En del kommuner har som en regel att bara säga att det inte fungerar. Men enligt VA-lagen och domar så går det inte att bara säga så. Sen har vi det med den omvända bevisförningen som är för enskilda avlopp, det är fastighetsägaren som som ska på ett vettigt sätt bevisa att det fungerar. Något som kommit på senare tid är det med sjö/vatten nära och det slår dom hårt på numera. En anläggning som godkänts vid det tillfälle som den tagits i bruk gäller med dåvarande bestämmelser och kan inte utan vidare underkännas.
Men som sagts här, mera info om deras utsago måste till, som tex, fel på slambrunn/infiltration och framför allt det med avluftningsrör som dom håller hårt på.
 
  • Gilla
pappa till 2
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för typ av avlopp?
Sluten tank? Infiltration? Trekammarbrunn? Etc?

Vad menar du med att "avloppet fungerar"?
Trekammarbrunn med infiltration bädd, jag menar att den filterera och avskilja som det ska enligt de experter som tittade på, men kommunen säger att det fungerar ej och jag fattar inte heller bad menas med det
 
Claes Sörmland
P pappa till 2 skrev:
Trekammarbrunn med infiltration bädd, jag menar att den filterera och avskilja som det ska enligt de experter som tittade på, men kommunen säger att det fungerar ej och jag fattar inte heller bad menas med det
Är det en tjänsteman från kommunen som muntligen har sagt "avloppet fungerar ej"? Detta betyder inget, det är bara den enskildes tyckande. I så fall så avvakta ett brev från kommunen med ett beslut eller information. Detta brev kan du lägga upp här som en bild så kan vi hjälpa dig att tolka vad kommunen menar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det en tjänsteman från kommunen som muntligen har sagt "avloppet fungerar ej"? Detta betyder inget, det är bara den enskildes tyckande. I så fall så avvakta ett brev från kommunen med ett beslut eller information. Detta brev kan du lägga upp här som en bild så kan vi hjälpa dig att tolka vad kommunen menar.
Det stora kruxet är ju att man sedan en längre tid underkänner trekammarbrunn samt infiltration inom främst sjö/havsnära områden och det ska då framgå av kommunens handling om det är så.
 
  • Gilla
pappa till 2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.