Vårt hus är färdigt inom kort och vi ser fram emot att få flytta in. I bygglovet står följande

Fastigheten har en skyddsbestämmelse m2 som innebär att bostäder ska utformas så att alla
bostadsrum (sovrum och vardagsrum) ska ha minst ett öppningsbart fönster åt tystare sida,
d.v.s. med höst 55 dB(A) ekvivalent ljudnivå utanför fönster. Fastigheten ska ha tillgång till
en uteplats med högst 55 dB(A) ekvivalent ljudnivå och maximal ljudnivå på högst 70
dB(A)


Skäl till beslut

Baserat på *** kommuns senaste kartmaterial över trafikbuller kan man dra slutsatsen att
huvudbyggnadens mest bullerutsatta sidor kommer att utsättas för bullernivåer på 70 dB(A)
maximal nivå och 55 dB(A) ekvivalent nivå. Bygglovenheten bedömer att huvudbyggnadens
placering, utformning och planlösning samt placering av uteplats innebär att kraven i
detaljplanens skyddsbestämmelse m2 får anses vara uppfyllda.


Vi anses alltså uppfylla kraven för bullervärdena. Ändå slängde handläggaren som handlägger själva byggnadsarbetena, startbesked, slutbesked, mm en extra kontrollpunkt i kontrollplanen som innebär att vi måste mäta upp ljudvärden inomhus. Det är sjukt trista pengar att kasta på en meningslös bullermätning, och dessutom har redan bygglovshandläggaren ansett att vi uppfyller kraven för bygglov. Borde inte det ställts krav redan i bygglovsfasen på åtgärder mot buller i så fall? jag trodde att bullerdiskussion var ur världen när bygglovet gick igenom, men istället krävs vi på bullermätning i startbeskedet. Får man göra så här?

Jag kan tillägga att vi inte bor i ett särskilt bullerutsatt område, det löper en 40 väg bakom huset som leder in i ett bostadsområde med kanske 500 fastigheter utan genomfarter. Vi har dessutom extrautrustat vårt hus med bullerdämpade glas och extra skivor i ytterväggarna för att vara säkra på en låg ljudnivå inomhus.
 
Hemmakatten
Det är ju inför starten som kommunen tittar på kontrollplanen för godkännande. Där har kommunen rätt att lägga till punkter. För vår del var det att radonmätning skulle utföras trots att vi gjort en hydrogeologisk och geologisk undersökning av tomten som visade på att det inte finns radon i marken. Ytterligare tekniska krav var att rör för eventuell framtida radonsug skulle läggas ner under grunden.

Ni har ju vetat om kravet på bullermätning från start och vidtagit åtgärder. Ta en diskussion med handläggaren igen. För övrigt brukar det vara olika yrkeskategorier som handlägger bygglov (arkitekt eller liknande) och teknisk handläggare (byggingenjör) så det är inget konstigt att kraven på bullermätning gavs av den tekniske handläggaren.
 
Det är väl inte i startbeskedet? Du säger att det är en punkt i kontrollplanen. Men vem är ansvarig för att kontrollera den? Kontrollplanen signeras i sin helhet av din kontrollansvarig med utgångspunkt i egenkontroller, intyg och dokument. Han skriver i sin tur ett utlåtande till kommunen efter slutsamråd där ni alla tre deltar.

Står det byggherre i kontrollplanen kan du själv intyga att du utfört bullermätning. Det kan du i sin enklaste form utföra med en decibel-app till telefonen...... :rolleyes:
 
Hemmakatten
Nja, man kan nog inte utföra en bullermätning själv. Kommunen brukar kräva protokoll från "auktoriserat" företag. Likadant som med radonmätning och ventilationsinställning. Men, vem vet, det kanske står att byggherren är ansvarig.
 
När det i bygglovet sägs att det inte föreligger några problem med ljudnivåer utomhus, kan du nog förenkla processen med kontrollpunkten. Kanske, med lite välvilja.

Man brukar säga att en standardkåk har en ljudnivåskillnad ute-inne på ca 25 dB(A). Idag med alla möjliga energikrav ligger det nog generellt högre. BBR säger 30 ekvivalent, 45 maximalt inomhus. Har det då konstaterats att du inte överskrider 55 ekvivalent respektive 70 maximalt utomhus - ger lite huvudräkning att du klarar BBR-kraven. Kan ju vara värt ett försök. Annars får du be en akustiker sätta ihop ett dokument lite snabbt, vilket inte bör bli så mycket pengar i det här fallet.

EDIT: Det är inte så att dom syftar till installationsbuller?
 
O
Startbesked får inte villkoras om jag minns rätt från en dom i MÖD.... Sedan är fråga vad som gäller kontrollplanen
 
Tack för alla svar. Kommunen gav sig inte en millimeter, även fast jag grävde fram att det enligt upplaga 3 av SS 25267:2004 (BBR hänvisar till denna standard i bullerfrågor) ges en möjlighet till verifikation med beräkningar. De hänvisade då till alla möjliga textsnuttar ur olika dokument som de tyckte var skäl för att kräva mätning i huset istället för beräkningar. Till slut ledsnade de på att argumentera emot mig och svarade enbart att beslutet står fast.

Då detta har tagit en massa tid och energi från oss så bestämde vi oss för att boka en mätning istället för att bråka vidare. Surt då vi är säkra på att vi har rätt men ibland är det bäst för hälsan att backa och gå dem till mötes istället.
 
Läste det hela igen och jag får inte ihop det riktigt. Det finns ju inget fog öht till kontrollpunkten? Måste vara en ny handläggare?
Men men..
 
Karl P skrev:
Läste det hela igen och jag får inte ihop det riktigt. Det finns ju inget fog öht till kontrollpunkten? Måste vara en ny handläggare?
Men men..
Det är inte samma person som beviljar bygglov som sen tar vid vid det tekniska samrådet och framåt. De olika handläggarna ser saken på olika sätt tror jag. Jag kan tycka att om det skall in ett krav om mätning av bullernivåer i kontrollplanen så borde det egentligen krävts en beräkning redan när huset varit i ritningsstadiet, dvs innan bygglov beviljats. Att komma efteråt och kasta in denna punkt tycker inte jag är tecken på konsekvent handlande
 
Bygglovet handlar i första han om placering och utformning.
Startbeskedet kommer när det visats att byggnaden kommer att uppfylla tekniska egenskapskrav. Ett av dem är skydd mot buller.
Då tycker jag det är rimligt att kräva en mätning så det kan kontrolleras att ni byggde rätt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
O
Beror väl på hur det är utformat det hela... Jag är fortfarande osäker på om man får villkora ett startbesked...
 
Är det det här du menar?

Mark och Miljööverdomstolen dömde i ett ärende där byggnadsnämnden villkorat ett startbesked med en viss teknisk utformning av utrymningsvägarna.

Trots att byggnadsnämnden anses ha rätt i sak bedömer domstolen att det inte är förenligt med PBL att villkora tekniska lösningar i startbesked. Detta måste hanteras på andra sätt.
Byggnadsnämnden får inte bestämma hur ett problem skall lösas, men den får bestämma vad resultatet skall bli.
 
Tyvärr så är det kommunen som kan bestämma (med stor frihet) vilka kontrollpunkter och handlingar som ska tas fram innan bygglov, startbesked och slutbevis. Det varierar mycket beroende på kommun och enskilda handläggare vad som krävs, men kommunen har rätt att kräva in "nödvändiga" handlingar. Och vad som är nödvändigt bestämmer handläggaren :)

På bygget jag har igång nu så kostade det mig 10-15000 extra pga i mitt tycke helt onödiga krav på sakkunnigintyg :(
 
Hemmakatten
Jag trycker att man ska vara nöjd med att kommunen (Boverket) ställer vissa krav på buller, ventilation, uppvärmning, u
 
Hemmakatten
Jag trycker att man ska vara nöjd med att kommunen (Boverket) ställer vissa krav på buller, ventilation, uppvärmning, isolering mm. Då vet man som nuvarande ägare och kommande köpare att det är en sund fastighet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.