Kommunen gräver upp gatan och byter dagvatten samt spillvatten förut var allt sammankopplat och har alltid varit så. Nu som sagt gräver de upp gatan utanför mitt hus. De gräver in till befintliga vattenavstängningspunkter (ligger runt 0,5 meter in på tomt.) och flyttar ut dessa punkter till tomtgräns istället. Sedan är det så klart upp till alla husägare att separera dagvatten och spill efter det. Nu uppkommer dock ett ganska stort problem eftersom typ 8-10 hus på gatan måste gräva upp runt hela sina hus eftersom kommunen låter spill ligga kvar på tidigare höjd men höjer upp dagvatten ledningen typ en meter, vilket resulterar i att dagvattnet i gatan endast ligger en meter ner ungefär. Är det måttet okej i gata? Är det okej att kommunen förändrar höjden och det innebär kostnader/drabbar fastighetsägarna?
 
det skall vara så sedan lång tid tillbaks de är bara sent ute
sen är ju frågan enligt agenda 22 om ditt dagvatten skall ledas ut från tomten`?
är det verkligen så att husen på gatan har stuprören anslutna till avloppet?
 
returen returen skrev:
det skall vara så sedan lång tid tillbaks de är bara sent ute
sen är ju frågan enligt agenda 22 om ditt dagvatten skall ledas ut från tomten`?
är det verkligen så att husen på gatan har stuprören anslutna till avloppet?
Tack för svar. Ja att det ska separeras är jag helt med på och att det medför att fastighetsägarna får gräva till sammankopplingen av dag och spill köper jag utan problem. Men att kommunen ändrar höjd på befintliga anslutningspunkter i gatan och det medför för de flest på gatan att de måste gräva upp till separeringen samt runt hela husen för att höja i alla anslutningspunkter. Är det rätt? I ett nybyggt område är jag helt med på att det planeras på annat sätt eftersom gator byggs innan husen. Här ”byggs” gatan efter husen och då borde enligt mig höjden vara samma som innan från kommunen.
 
Ingen mer som har någon tanke?
 
Claes Sörmland
Jag kollade lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och det tycks stå kommunen fritt att ändra på anslutningspunkten för spillvatten respektive dagvatten, även dess höjdläge. Men kommunen ska samråda med respektive fastighetsägare om anslutningspunktens läge och informera i god tid om ändringar:

Text från lagen om allmänna vattentjänster (LAV) 12 § om fastställande och samråd kring förbindelsepunkt för vatten- och avloppsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av ett utdrag från svensk lag, paragraf 14, som säger att fastighetsägare ska underrättas om planerade vattenavstängningar och ändringar av va-anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.