Hej!

Jag har hjälpt till att installera en ny varmvattenberedare och duschblandare till en utomhusdusch vid ett fritidshus. Den befintliga varmvattenberedaren bedömdes vara för liten och duschblandaren var för sliten. Klämringskopplingarna visade sig vara svåra att lossa p.g.a. lin, tätningsmassa, och tejp – så jag sågade av det mesta och satte dit nya isolerade kopparrör av samma dimensioner med nya klämringskopplingar. Nu fungerar allt som det skall, förutom varmvattenberedaren som inte värmer upp vattnet till mer än 49ºC av någon anledning. Dock undrar jag hur man rent generellt kan "dra in vatten till inomhus" från en vattenståndare utomhus?

På gården finns en vattenståndare med en ventil (vred?) för att stänga av den när frosten kommer. Därefter sitter en Ballofix T-kopplingskulventil. Från den går det dels en svart gummislang in i huset till isolerade kopparrör till en blandare i diskbänken, och dels en 90º böjd ventil med ett slags snabbkoppling för trädgårdsvattenslang. En grön trädgårdsvattenslang, ansluten till snabbkopplingen, går en bit ned i marken, varefter även den övergår till en svart gummislang som går vidare till platsen för utomhusduschen, där jag alltså bytte ut befintlig snabbkoppling, isolerade kopparrör, och övriga kopplingar till nya. Efter sistnämnda snabbkoppling sitter en T-koppling som dels leder till en blandare (eller bara en kran, armatur, ventil?) i ett handfat, och dels vidare till ytterligare en T-koppling. Denna i sin tur leder dels till duschblandaren och dels till varmvattenberedaren.

Den svarta gummislangen i backen skulle behöva bytas ut och grävas ned djupare då den på vissa ställen ligger synligt och har börjat spricka. Är det här en regelrätt och okej anslutning? Kan jag fortsätta att bara byta ut och förbättra befintligt system, eller bör det göras annorlunda?

Kan man dra in vatten till en friggebod på samma vis som är gjort till det första huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.