Goddagens,

Planerar att bygga till huset och i samband med detta byta ut stammar till gatan. Huset byggt 1944.

Jag har tagit reda på att det idag bara ligger ett rör från huset till gatan där både avlopp och dagvatten rinner. Har dessutom kontaktat kommunen och fått reda på att det inte ligger något dagvattenledning i gatan utanför vårt.

Tänkte dock att jag skulle vara proaktiv och lägga två rör ut till gatan (och låta dem gå ihop där). Om nu kommunen skulle få för sig att dra dagvatten i gatan så är iaf jag förberedd för det.

Min fråga är då, hur hanterar jag avloppslukt via övergången från hängränna till dräning?

Skall jag låta alla dagvattenledningar (dränering, hängrännor) gå till en brunn som har ett vattenlås innan det går vidare ut till gatan?

Mvh Tobbe G
 
Hej,
I vår kommun, jag tror det är likadant överallt, måste man ha ett "sandfång" (kallas ibland rensbrunn) på dagvattenledningen innan den får anslutas till ledningen i gatan. Denna funkar även som ett vattenlås som hindrar lukt.
Sätt in ett sandfång på Din dagvattenledning innan Du kopplar ihop den med avloppsledningen, så slipper du lukt och är förberedd för ev krav från kommunen.
/TB
 
Vi la om vårt avlopp förra året till gatan med hjälp av firma. Precis som tidigare tips så låter du dagvattnet samlas i en sk. dräneringsbrunn aka sandfång aka vattenlåsbrunn hur som helst så får du möjlighet att rensa i den och sen sitter den via vattenlås ut till avloppet i gatan. En sån brunn helt i plast kostar 1330:- på Rinkabyrör och där heter den Gårdsbrunn  :)
 
Det låter bra! Rinkaby rör ligger ju nästan på krypavstånd härifrån så där har man varit några gånger :)

Pratade med kommunen igår och de pratade om att jag borde ha en stenkista istället för att leda ut vattnet till deras nät... Någon som vet något om hur en sådan görs, vad det blir för för/nackdelar etc etc?

Mvh Tobbe G
 
Hemmakatten
I Stockholms kommun får man betala extra om man leder ut dagvattnet till kommunens nät. När vi bodde där fick vi skicka in en blankett där vi intygade att vårt dagvatten inte belastade kommunens nät och fick då sänkt avgift. Kanske är det liknande i din kommun. En stenkista kan då löna sig bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.