Kommunalt sommarvatten, en gång för alla! Vad är vad och vad får man göra!


Min fråga, Huset har sommarvatten enligt mäklaren. Röret ligger inte frostfritt så ägarna stänger av själva via en kran som sitter nere i en "brunn" . Denna "brunn" skall tydligen ha tre kranar, en till varje hus på vägen. Jag har pratat med kommunen via telefon utan vettiga svar, dom kan se att dessa tre hus har kommunalt vatten. Om det nu inte sitter 3 kranar, hur kan man lösa det?

Kan Man, gräva ner denna ledning till "vårat" hus, isolera röret och göra rätt, för att sedan koppla på kranen och köra med det vattnet på vintern också? Hittar dock ingen Vattenmätare inne i huset, men mäklaren skall kolla upp var den sitter. Och om man gör så, tror du kommunen vill ha ut någon avgift för att man gjort så.

Eller hur brukar det funka med kommunalt vatten om man delar på tre hushåll?

Tacksam för all Hjälp man kan få!

VA: Kommunalt sommarvatten. Enkelt avlopp
Servitut etc: Andel i samfällighet
Last, Avtalsservitut: Vattenledning Last, Avtalsservitut: Rör mm

Pratat med mäklaren idag, påstår att alla 3 på gatan har egen mätare nere i "brunnen" alla har varsin avstängningskran, och alla har egen ledning. Norrtälje kommun er sega på svar och är mitt i budgivning, men vad är vad. Vad får man göra, hur ska man göra?

Mvh
 
Ett sätt för att slippa isolera rören är att trycka i en värmekabel (el) som enkelt tinar upp i fall det fryst i röret, ingen direkt kostnad för dessa men väldigt effektiva. Sen är ju frågan i fall brunnen i sig är djup nog att inte frysa på vinterna, gör den det är, spelar det ju ingen roll i fall man isolerar/värmer mm.
 
Men om det är kommunalt vatten är det väl kommunens problem att se till att det inte fryser i den så kallade brunnen.

Hur brukar det se ut vid en anslutningspunkt till det kommunala vattnet?

Någon med kommunalt sommarvatten som kanske har lust att fota/beskriva hur deras anslutning ser ut..

och så verkar det väl väldigt konstigt om mätaren sitter "nere i brunnen, vid kranen"

Men elkabel kanske det blir

Mvh
 
  • Gilla
perganderssom
  • Laddar…
kovo skrev:
Men om det är kommunalt vatten är det väl kommunens problem att se till att det inte fryser i den så kallade brunnen.

Hur brukar det se ut vid en anslutningspunkt till det kommunala vattnet?

Någon med kommunalt sommarvatten som kanske har lust att fota/beskriva hur deras anslutning ser ut..

och så verkar det väl väldigt konstigt om mätaren sitter "nere i brunnen, vid kranen"

Men elkabel kanske det blir

Mvh
Om kommunen bara säger att det är sommarvatten så har dom väl ingen skyldighet att leverera vintervatten ?? :)

Det finns många ställen som man dessutom medvetet inte vill lev. vatten på vintern på - man stänger av pumpar osv vintertid - tex kolonistugeområden och sommarstugeområden...

/K
 
Men frågar jag min kommun säger dom att det finns inget som heter kommunalt sommarvatten, är det kommunalt så är det kommunalt enligt dom!
 
kovo skrev:
Men frågar jag min kommun säger dom att det finns inget som heter kommunalt sommarvatten, är det kommunalt så är det kommunalt enligt dom!
Ja då så borde det väl bara vara att vintersäkra anslutningen ?

/K
 
Det är det jag hoppas på :)

Men man törs ju inte lita på en mäklare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.