För ca tio år sedan införde Gotlands Kommun ett byggförbud av bostäder upp till 1000 m runt vindkraftverk.

Detta är väl gott och väl för nyproduktion av verk där man kan utkräva ersättning för markintrånget, men vi har ca 30 ha mark som gränsar till verk som uppfördes redan på 1980-talet. Denna mark är alltså inte längre byggbar.

Enligt Kommunallagen får kommunerna inte införa retroaktiva bestämmelser som skadar medlemmarna, men såvitt jag förstår måste kommunala beslut överklagas inom ett par veckor, så detta förefaller vara en svårframkommlig väg då beslutet är från 1999.

Finns det något annat sätt att få ändring på ett kommunalt beslut som bryter mot lagen eller, alternativt, möjligheter till skadestånd från kommunen?

(Nu äger jag själv någon procent av ett av verken, men det är en annan sak. Här är det principen som gäller! ;))
 
Mycket svårt att säga. Om du söker bygglov på den aktuella marken och får ett avslag, så kan det ju vara något att driva vidare på. Du skriver ju "upp till 1000m" vilket låter som att det finns ett visst utrymme för rim och reson i det hela. I dagsläget så har du ju inte lidit någon ekonomisk skada eftersom du inte sökt bygglov där som nekats med hänvisning till bestämmelsen.
 
Helt sant att jag inte sökt bygglov, och ett sådant kan i ärlighetens namn även avslås på andra, helt godtyckliga, grunder vilket sker ofta i de här trakterna.

Markens värde har dock minskat efersom den i nuläget inte kan betraktas som ens potentiellt byggbar, så eknomomisk skada kan man nog hävda.

Nåväl.. det hela är som sagt mest en principfråga, förhoppningsvis rivs verken inom 10 år och något nytt bygglov för ersättningsverk lär det inte bli eftersom det ligger gott om fastigheter inom 1000 m gränsen.
 
Vindkraftverk kommer att vålla många konflikter i en nära framtid. Intrång och ersättning har av populistiska skäl blivit andra rangens frågor, som alla påstått ansvariga politiker helst vill slippa ta i ens med tång.

Den 1.000-metersgräns som beslutats på Gotland kommer sannolikt att avskaffas till förmån för regler som medger bygge av flera vindkraftverk. Mitt råd är att inte alls vänta passivt i ditt konkreta fall. Håll istället beslutsfattarna lite varma genom att begära förhandsbesked för ett eller flera nya bostadshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.