Hej!

Har lite funderingar om servitut och ledningsrätt. Det är nämligen så att min tomt korsas av kommunala avlopps- och vattenledningar. Dessa förser förvisso mitt hus med vatten och avlopp, men de fortsätter sedan till grannarnas fastigheter. För dessa ledningar finns inga servitut eller ledningsrätter registrerade hos lantmäteriet. Några skriftliga avtal finns heller inte om saken hos kommunen.

I höstas skaffade vi jordvärme. Då hade VA-bolaget synpunkter på hur vi lade kollektorn i förhållande till deras ledningar. Ett par frågor till att börja med:

- Har VA-bolaget verkligen rätt att bestämma vad jag gör på min fastighet trots att de inte skaffat några avtal som reglerar ledningarna, tex om jag får lägga ut jordvärmekollektor?

- Vad har VA-bolaget för rättigheter om tex. vattenledningen springer läck på min tomt? Kan dom döna in med en grävmaskin och gräva upp min nya gräsmatta utan vidare?
 
Redigerat:
Det är nog även i ditt eget intresse att jordvärmen inte ligger i vägen. Skulle det bli en vattenläcka vore det ju inte så kul att behöva kapa kollektorerna även om kommunen eventuellt skulle betala för det.

Ofta tas det inte ut ledningsrätter (pga kostnaden) utan det skrivs ett avtal med ägaren när ledningen läggs. I ditt fall kanske det inte blev gjort, eller så har avtalet försvunnit under åren. Blir det bråk om saken skulle jag tro att kommunen har goda möjligheter att få en ledningsrätt eller officialservitut i efterhand.

Skulle kommunen behöva gräva upp din tomt får dom givetvis återställa denna.

Det nog bara att gilla läget.
 
Strikt formellt så tror jag inte att kommunen har någon rättighet just nu, om det inte finns någon som helst form avtal. Men de kan skaffa sig ledningsrätt ganska omgående om det skulle behövas. De har rätt att ha synpunkter på dina installationer såtillvida att du Får inte skada deras ledningar, oavsett om de har avtal. Jämför med att du inte får flytta på en bil som någon kör in och " skrotar" på din tomt.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog även i ditt eget intresse att jordvärmen inte ligger i vägen. Skulle det bli en vattenläcka vore det ju inte så kul att behöva kapa kollektorerna även om kommunen eventuellt skulle betala för det.
Absolut, inget snack om saken. Jag lade kollektorerna så att kommun och VA-bolag är nöjda...om än efter visst motstånd från kommunens sida.

hempularen skrev:
Strikt formellt så tror jag inte att kommunen har någon rättighet just nu, om det inte finns någon som helst form avtal. Men de kan skaffa sig ledningsrätt ganska omgående om det skulle behövas.
Ganska omgående, vad innebär det? Den dagen vattnet sprutar på min tomt vill jag veta exakt vilka skyldigheter och rättigheter jag som fastighetsägare och VA-bolaget har. Man vill ju inte att en nyanlagd trädgård ("worst-case" scenario, jag vet) blir uppgrävd och sedan "grovåterställd" utan att man får rimlig ersättning för det.

Pratade med en lantmätare idag och fick rådet att upprätta ett avtal om ledningarna så man slipper tvista om saken den dan ledningen springer läck.

Irriterar mig lite att som privatperson måste man följa alla regler och bestämmelser till punkt och pricka, medan kommun och förvaltning kan göra precis som de vill.
 
Jag har förstått det som att ledningsrätt kan de skaffa sig i efterhand, dvs de lägger ledningar där de vill, om någon bråkar så begär de ledningsrätt, men de har rätt att fortsätta gräva.

Ersättning för intrång brukar vara ganska generösa, så länge du inte planterar träd eller annat permanent på ledningsgatan så skall de ersätta din trädgård om den blir uppgrävd. Men iom. att ledningarna finns där så måste du räkna med att de kan vara där och gräva utan förvarning.

Det gäller egentligen även om man inte har ledningar på tomten, ledningsägare kan göra intrång och lägga ledningar lite som de vill. Men i praktiken går det ju inte till så.
 
hempularen skrev:
...

Det gäller egentligen även om man inte har ledningar på tomten, ledningsägare kan göra intrång och lägga ledningar lite som de vill. Men i praktiken går det ju inte till så.
Det sista stämmer väl inte så värst?

Innan de lägger ledningen så måste de väl skaffat sig ledningerätt? Vad jag vet kan de göra det på två sätt. För det första genom att komma överens med markägaren och för det andra genom "exproprieriation".

Exproprieration innebär att de får rätten trots att markägaren inte vill det om det finns "angelägna allmänna skäl".

Dock kan sådant vad jag vet överklagas så att det tar flera år innan de till slut får göra något och att de av den anledningen vill undvika det. Sådana fall kan man ju ibland läsa om.

Så vad jag vet finns det inget risk att du kommer hem efter jobbet och finner trädgården uppgrävd för att de lagt ner en ledning. Åtminstone inte av någon som haft rätten att göra så.
 
hempularen skrev:
Jag har förstått det som att ledningsrätt kan de skaffa sig i efterhand, dvs de lägger ledningar där de vill, om någon bråkar så begär de ledningsrätt, men de har rätt att fortsätta gräva.
Dom måste ha ett avtal med markägaren för att få gräva, det är inte bara att dundra in, även om det förekommer ganska ofta (av misstag, får man hoppas).

Eftersom det finns kostnader förenade med en ledningsrätt så tar man inte ut en separat rätt för varje fastighet utan en gemensam rätt för hela ledningen när alla avtal är klara.

Nätbolaget här på Gotland (Vattenfall, i princip) tar tex inte ut några ledningsrätter utan kör enbart med avtal. Antagligen blir det betydligt billigare eftersom ett elnät aldrig blir färdigbyggt. Blir det bråk så tar dom det, och vinner dessutom alltid.

Vår lilla bredbandsförening kommer å andra sidan att begära en ledningsrätt för hela fibernätet, då vi inte har tid, ekonomiska möjligheter eller intresse att strida med framtida fastighetsägare/grannar.
 
Tycker också att det låter lite märkligt att man kan gräva på andras fastigheter helt utan vidare.

Efter gårdagens samtal med lantmätaren så förstod jag det som att något slags avtal måste finnas. Är ledningen sådan att den är viktig för samhällets funktion så är kravet på ledningsrätt uppfyllt, alltså kommer ledningsrätten att beviiljas vare sig fastighetsägaren vill det eller ej. Dock får fastighetsägaren komma med sina krav och de kraven skall lantmätaren sedan ta hänsyn till i den mån det går.

Eftersom det är kostsamt att söka ledningsrätt så är avtal mellan ledningshavare och fastighetsägare vanligt förekommande. Det är ett sådant avtal som jag ska se till att få, så att jag i förväg vet vad som gäller om ledningshavaren måste komma och böka i min trädgård.

Om jag och VA-bolagen inte kan komma överens om ett avtal båda parter är nöjda med så blir det ledningsrätt. Då vet jag som fastighetsägare i alla fall att en tredje part (lantmäteriet) tar både mina och bolagets önskemål i beaktande.
 
mycke_nu skrev:
Dom måste ha ett avtal med markägaren för att få gräva, det är inte bara att dundra in, även om det förekommer ganska ofta (av misstag, får man hoppas).

Eftersom det finns kostnader förenade med en ledningsrätt så tar man inte ut en separat rätt för varje fastighet utan en gemensam rätt för hela ledningen när alla avtal är klara.

Nätbolaget här på Gotland (Vattenfall, i princip) tar tex inte ut några ledningsrätter utan kör enbart med avtal. Antagligen blir det betydligt billigare eftersom ett elnät aldrig blir färdigbyggt. Blir det bråk så tar dom det, och vinner dessutom alltid.

Vår lilla bredbandsförening kommer å andra sidan att begära en ledningsrätt för hela fibernätet, då vi inte har tid, ekonomiska möjligheter eller intresse att strida med framtida fastighetsägare/grannar.
Jag kan berätta för dig varför nätbolagen, i ditt fall ägt av Vattenfall, inte bildar ledningsrätt för mycket av nätet. Ledningenrätten bildas vanligtvis för större ledningar ex 130 kV ledningar. Dessa förändras mycket lite på 50 år. Lokalnätet(10 kV och 0,4 kV) förändras i princip dagligen med att luftledning läggs som kabel samt flyttar. Det funkar inte särskilt bra med ledningsrätt då den skulle behöva ändras hela tiden. Därför används inte ledningsrätt mer än i undantag på lokalnätet.
 
Har lite samma problem.

Vi köpte hus och kollade om fastigheten belastades med några Servitut hos lantmäteriet. Men det fanns inga servitut. Sen fick vi en läcka långt från huset (antagligen fanns den redan när vi köpte huset) så jag kollade med VA bolaget om det fanns något rör där. Och det gjorde det. Då de hade tagit över rörerna för ca 10-15 år sedan från ett stort bolag så hade de inte så bra koll.

Tyvärr verkar det som att ett av rörerna går lite ovanför vårat hus, och om det går sönder så kan det ju bli lite vatten tryck mot källaren.

Det bästa för mig vore ju att lägga om mina rör, ca 20 meter grusgång med rätt lutning och sen stänga av VA rör till grannen. Men det kan ju bli lite surt. Vad har man för rättigheter och skyldigheter? Och vad har VA bolaget för rättigheter och skyldigheter. Kan jag kräva ett engångsbelopp om det skrivs servitut? Eller är det bättre att inte skriva något servitut och ringa varje gång något händer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.