Vi har fått beviljat förhandsbesked för byggnation på tomten. Nu när vi håller på att fullfölja köpet av marken då går kommunen in och använder sig av deras förköpsrätt. Finns det nått vi kan göra för att förhindra dem?? Marken är på ca 14000kvm men vi ska ju bara bygga på en liten del av det så klart.
 
Rent formellt tror jag inte du kan göra något. Lite beroende på av vilket skäl de köper marken så kanske du kan bearbeta kommunpolitikerna.

Om du är i position att idka byteshandel så kanske du kan erbjuda kommunen att köpa annan mark istället som lämpar sig ännu bättre för vad de nu skall ha marken till.

Om det främst handlar om att du vill ha just din lilla tomt så kanske du kan böna och be om att få stycka av den tomten till dig i samband med att kommunen köper hela området. Nu vet jag inte, den totala arena kanske är viktig för er. Många finansierar ju hela sitt bygge genom att köpa ett större område och sedan stycka av tomter som får betala det egna bygget osv.

Ofta undviker man sådant här genom att få förhandsbesked på om kommunen tänker köpa eller ej.
 
Riktigt fult och jag förstår således din frustration. Men brukar inte kommunen vara förhållandevis generös när det kommer till att utnyttja förköpsrätten?
 
Lokaltidningen!

Rent juridiskt tror jag inte du kan göra något, men en bra historia i tidningen om hur dom elaka byråkraterna/politikerna "stulit" er drömtomt som ni letat efter i åratal kan med lite tur få saker att hända.
 
Jäkligt trist för er. Vilken är orsaken till att kommunen utnyttjar förköpsrätten?
 
Länk till förköpslagen:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19670868.HTM
Det kan vara lite svårt att tolka. Jag tycker att det verkar lite konstigt att du kar fått ett förhandbesked på en fastighet som du inte redan äger och att de i det skedet inte meddelade att de hade andra planer för fastigheten. När jag jobbade som planhandläggare upplevde vi det som oerhört svårt att motivera förköp. I princip ska kommunen ha tydliga planer, helst aktuella detaljplaner eller en mycket tydlig översiktsplan för att kunna visa att de verkligen behöver fastigheten. Begär att kommunen motiverar med VARFÖR de vill använda sin förköpsrätt och vad syftet är. I annat fall kanske du kan göra som ovanstående föreslår och köpa loss en mindre bit.
Lycka till och återkoppla gärna så man får veta hur det går!
 
Tyvärr lite för sent att göra något nu. Men ett knep att kringå kommunens förköpsrätt hade varit att säljaren först släppt in köparen endast som delägare. Avstår kommunen från förköp kan man överlåta resterande andel till samma pris.

Att byggnadsnämnden meddelat positivt förhandsbesked för bostadsbygge och kommunstyrelsen samtidigt vill utnyttja förköpsrätt låter lite konstigt. Skälet till att kommunen vill ha marken borde framgå gällande översiktsplan, och borde absolut inte vara någon överraskning för dem som beviljar bygglov/förhandsbesked.

Mitt tips är att ni resonerar ihop er med ansvariga kommunalråd om en kompromiss. Det är mycket tänkbart att kommunen inte alls behöver hela tomten, utan bara en bit av den.
 
Pepparkaka skrev:
Jäkligt trist för er. Vilken är orsaken till att kommunen utnyttjar förköpsrätten?
Deras motiv till förköp är att det går motionsspår över de södra delarna av fastigheten. De hänvisar till förköpslagen (1967:868)1§ Kommunen har förköpsrätt enligt denna lag vid försäljning som omfattar 3. fast egendom som behövs för att tillgodose ett väsäntligt behov av mark eller anläggning för idrott och friluftsliv.
 
Vad ska vi göra? Vi har positivt förhandsbesked för byggnation men kommunen har använt sig av sin förköpsrätt, men nu visar det sig att de inte har skickat med någon information om hur vi eller säljaren skulle kunna överklaga deras beslut. Enligt vad jag hört så har de med detta förbrukat sin förköpsrätt eftersom det gått 2 månader sen vi fick beslutet och vi har inte hört ett ord till från dem. De har inte genomfört sitt köp ännu.
Frågan är om vi ska söka lagfart eftersom vi tydligen ska ha rätt att köpa nu ändå eller om vi ska prata med kommunen och förhandla med dem om att få så stor mark som möjligt. Kommer de att kunna sätta käppar i hjulet för bygget? Men vi har positivt förhandsbesked och det är väl bindande för ett bygglov?.
 
Om dom bara är intresserade av en del av fastigheten kanske det går att komma överens om en avstyckning?
 
Säljaren är säkert också angelägen om ett snabbt avslut. Ni bör konsultera en advokat med rätt specialitet, och dubbelchecka huruvida kommunens förköpsrätt verkligen har förfallit av rena formskäl.

Förhandslovet gäller oavsett vad kommunstyrelsen tycker. Byggnadsnämnden är nämligen en självständig myndighet med ansvar och befogenhet oberoende av kommunen. Ni kan alltså lita på att få bygglov inom förhandsbeskedets ramar.
 
Ta kontakt med en jurist, för det är verkligen en snårig lagstiftning, hittade det här nu:

Förköpsrätten skall utövas senast på den inskrivningsdag som infaller närmast efter tre månader från det lagfart söktes på köparens förvärv eller, om det krävs förvärvstillstånd enligt jordförvärvslagen (1979:230), från det tillstånd söktes. Om säljaren eller köparen innan lagfart eller tillstånd har sökts anmäler försäljningen till den eller de kommuner där den fasta egendomen är belägen och då överlämnar en bestyrkt kopia av köpehandlingen, räknas tiden i stället från det att kommunen tog emot en sådan anmälan. MEN det gäller inte om jag korsläser rätt för köp av :
fast egendom som behövs för att tillgodose ett väsentligt behov av mark eller anläggning för idrott eller friluftsliv, vilket ju borde vara fallet för er. Om jag fattar rätt så är det regeringen som ska avgöra i sådana lägen?
Det är hur rörigt som helst, kan ha misstolkat det,
Här är ett annat stycke som kan vara till hjälp:
Ett bestridande enligt första stycket skall inom en månad från det att förköpsrätten utövades anmälas till inskrivningsmyndigheten för anteckning i fastighetsregistrets inskrivningsdel. Inskrivningsmyndigheten skall genast underrätta kommunen om bestridandet. Kommunens ansökan om tillstånd till förköpet skall ha inkommit till regeringen inom en månad från det att bestridandet antecknades. Om tillstånd inte söks i rätt tid, är förköpet utan verkan

Som sagt, ta kontakt med en jurist, för även om lagen är ganska kort så är den väldigt rörig med en massa korshänvisningar.
Har ni sökt lagfart?
Uppriktigt så tycker jag inte att ett motionsspår är ett väsentligt behov av mark för anläggning för idrott, kankse det går att lösa med ett servitut?

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.