Snart börjar vi riva i badrummet på övervåningen. Det är antagligen en kattvind som inretts en gång i världen. Den är på tog för trång för en familj så vi ska flytta väggen mot sovrummet för att göra det större. Dessutom tänkte vi ta bort väggen mellan sovrummet och alkoven för att göra sovrummet större. Det är ändå bara död yta där idag. På bilden har jag svartmarkerat alla de väggar jag bedömmer är originalväggar, dvs att kattvinden förr gick bakom dessa innan de inreddes som boyta.

Nu funderar jag på om ngn med liknande huskonstruktion har kunskap om dessa är en del av den bärande konstruktionen eller vi kan riva väggarna utan bekymmer. Jag har inte varit uppe och grävt i sågspånet för att titta hur det ser ut, men jag förväntar mig inte att hitta ngt särskilt. Hur kan jag bedömma om taket vilar på dessa väggar?
 
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir lite fundersma på hur huset ser ut. Du skriver att det är en gammal kattvind, då borde det alltså vara en snedvägg i badrummet? På vilken höjd ligger takfoten? Hur fungerar det med utgången till balkongen (det är väl en balkong man ser på ritningen)?

Jag tror att det är ganska stor risk att väggen är bärande, finns det någon vägg på bottenvåningen som kan stötta bjälklaget under den aktuella väggen?

Mitt råd är att du kontaktar en byggnadsingenjör och får ett proffsutlåtande. Det behöver inte vara så dyrt.
 
B
du får se det så här antingen kontakta byggnadsingenjör och får proffsutlåtande. eller att du råkar ha ha otur och taket ramlar ner. vilket blir dyrare.
alltid hängslen och livrem.
 
Ni får inte lägga så stor vikt på "ritningen". Jo det är snedtak på övervåningen, så även i badrummet. Så ni förstår att det är trångt. Just i badrummet har de byggt en mellenvägg mot kattvinden för att där lägga avlopp mm. Men annars startar snedtaket på ca 80 cm. Vid balkongen är en kupa utbyggd. Orkar ni er in på bloggen så ser ni direkt hur det ser ut. På nedervåningen går det hjärtväggar, men från skorstenen och ut. Så direkt under väggarna på övervåningen finns det egentligen inget som stötta upp dem. Så är de bärande så ligger det ganska mkt tyngd på golvbjälkarna mellan våningarna.

Jag har förstått att det lutar åt att jag får be ngn komma och titta, hoppades dock på att ngn här gjort ungefär samma sak och kunde konstatera hur det förhåller sig. Självklart är det inte värt att snåla in på err proffs i det fallet. Kan proffset även bedömma vilken typ av balk som behövs så att jag kan sätta dit den själv?
 
En bra byggnadsingenjör kan räkna exakt på bärigheten och kan även ge dig skriftligt på det hela så slipper du stå för kostnaden om det rasar ihop (de brukar ha försäkringar för detta). Han kan givetvis råda även om vilken balk som behövs. Om han skall bedömma detta "per distans" så krävs exakta ritningar och materialförteckningar.

Jag har precis fått en hållfasthetsberäkning utförd för en murad vägg intill köket. Det är så mycket att tänka på, belastning i rakt nedåt, i sidled (skjuvning) mm mm.

Ta ett proffs!

mvh
Fredrik
 
Det skulle kunna vara stödben till takstolarna i dessa väggar, så det är nog säkrast att undersöka takstolarna.
 
  • loft_takstol.jpg
Jag kollade lite på nätet efter byggnadsingenjör och det finns några företag i Örebro, men de verkar alla vara inriktade på stora byggen och nybyggnation, inte att åka ut och klämma lite på mina väggar hemma. Har ni något bra tips?
 
B
du får ringa och kolla
 
Fick kontakt med ett företag nu. Trevlig kille som kunde komma när som helst. Han lät sugen på jobb. Jag antar att han skulle behöva visa att han verkligen är utbildad om man ska lita på hans beräkningar sen. Men det lät inte som några stora pengar, runt 5 tkr, för en titt och sen rita upp konstrultionen och göra en bygganmälan till kommunen. Nästa fråga blir vem som ska sätta dit ev balkar.
 
Har nu haft byggingenjören på besök. Han var inne på mulpac´s terori om att det är stödväggar till takstolarna. Och om man flyttar ner ner den översta horisontella balken (ingen aning vilken facktermen är) till att ligga i nivå med överkanten på stödväggarna så är det precis så mitt hus ser ut.

Fast han trodde att deras funktion mer var att hålla ihop takstolarna så att de inte gled isär och tryckte ut väggarna. För väggen mot badrummet vilar visserligen inne i ytterväggen, men i övrigt står den på bjälklaget, mitt i spannet över köket. Det finns alltså ingen stödvägg där under som tar upp kraften. På motsatt sida finns en stödvägg i planet under, men där går kraften ner precis över öppningen i den väggen. Förr var öppningen smalare och då togs kraften upp av stående plank. Men ngn gång sågade man upp en större öppning, tydligen helt utan tanke på väggen där uppe. Det verkar ju hålla, men ska vi göra en avlastning känns det olustigt att ställa den helt utan stöd under.

Det som är lite märkligt är att stödväggen som fortsätter längs hela sidan (på motsatt sida blakongen) löper också precis mitt i spannet på bjälklaget som är kanske 4 meter. Inget svikt alls som är synligt. Å andra sidan är bjälkarna 80 x 220.

Nu inväntar jag en ritning och ett förslag så får jag se hur vi går vidare.
 
B
en byggingenjör som tror grejer är ju ej bra
 
Får man inte tro saker när man är utbildad? Jag vet inte om jag skulle bli tryggare om han konsekvent sa att han inte visste när det inte är alldeles klart hur det ligger till.
 
B
nix inte om konstruktioner som är klassiska
 
Nej det förstås. Återstår att se vad han ger för intryck med förslaget då.

Jag har några gamla ritningar av huset. Eller egentligen mer skisser från en tid då de donade med stammarna i huset, och där syns tydligt att övre plan bestod av en stor hall, sidovind på hela norrsidan (sidan utan balkong) samt ett rum. Badrummet verkade då ha varit en garderob. Nu är jag ju inte ingenjör inom något som helst område, men för mig verkar det inte glasklart att säga att det är stödväggar det handlar om när de inte finns konsekvent i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.