Boende för en vuxen och ett barn.

Utgångspris: 975.000 (tänker inte ge så mycket föt huset)
Taxeringsvärde: 514.000
Driftkostnad/år: 33.400

Inkomst: 24.500/månad före skatt.
Barnbidrag 1050/månad.
Eget sparande: 108.000

Nuvarande bostadsrätt säljs och går minst 50.000 +.

Vad tror ni? Ska till banken på onsdag. Spännande!
 
Har du råd med driftskostnaden och underhåll av huset?
 
Tror säkert du kan få lån, tänk bara på att det tillkommer endel utgifter förutom lånen vid köp.

Kan vara bra att ha en liten buffert sparad för ev. utgifter som kan dyka upp.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Ja, det tror jag. Kommer få in pengar på annat håll också men det kommer inte redovisas för banken. Obs! Inget olagligt. Dessutom är driftkostnade mindre eftersom det är bytt till jordvärme (driftkostnaden är beräknad på endast el och vedeldning) och jordvärmen är inte med i uträckningen eftersom det är så pass nytt.
 
Det är inte bara till inköp man behöver pengar. Drift och små renoveringar har en fantastisk förmåga att äta pengar.
 
Ser väl ut som en rimlig kalkyl. Risken med banken skulle kunna vara att de vill se vinsten på din bostadsrätt innan de går med på att låna ut.

Den uppgivna driftskostnaden ser lite misstänkt låg ut i mina ögon. Du skriver att den bygger på vedeldning (gratis?) och el. Men nu finns det jordvärme. Jordvärmen är säkert jättebra, men den förbrukar en del el. Så om den nuvarande ägaren i huvudsak har värmt huset med gratis ved, så kommer kostnaden att bli högre med jordvärmen.
 
Det borde inte vara några helst problem, du har ju redan skapligt med pengar undanstoppat!Skulle bli förvånad om du blir nekad, isf testa en annan bank!
 
Hemmakatten
Antar att det är huset i din andra tråd om budgivning du menar. I så fall krävdes det ju omfattande reparationer på många hundra tusen. Dessutom kommer banken att vilja göra en egen värdering av huset innan eventuell utlåning. Det bästa är att redan nu ta en diskussion med banken om hur mycket ni allmänt får låna och hur mycket banken i just detta specifika huset vill låna ut.
 
det är nog väldigt tveksamt, när vi köpte vårt hus testade jag att ensam få lånelöfte på 850K, hade då 24K i månaden och det gick inte banken med på. driftskostnad ungefär samma som här. då hade jag även redan ett hus som var värt 250K mer än det var belånat.
har du dessutom barn blir det ännu sämre.
men det varierar nog kraftigt mellan både banker och banktjänstemän på samma bank.
 
Hur gick det med huset?

Mvh
 
Billiga hus tenderar att ligga en bit från jobbet, pendlingen kan kosta väl så mycket. En väldigt billig bil går på 20:-/mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.