Tobbe.A
I oktober påbörjade vår granne plötsligt att anlägga en parkering bredvid vår uppfart.
En grävare var där ett par dagar och han tog bort allt precis i kanten till vår asfalterade uppfart, jag uttryckte flera gånger min oro att det kommer rasa när det regnar. ”Parkera inte på kanten” var svaret. Grävaren la grus och paddade så de kunde använda parkeringen, sedan dess har inget hänt och grannen vet inte när arbetet kommer bli klart. Det ska bland annat asfalteras och byggas en låg mur vid tomtgränsen.

Jag har sagt till grannarna vid flera tillfällen att det rasar, men jag får i stort sett ett ryck på axlarna som svar.

Det har regnat ordentligt de senaste månaderna och det fortsätter att lossna delar av vår asfalt varje vecka och jord rasar ner. Som mest har 30 cm in på vår sida rasat ner i grannens ”hål”. Måste man inte sätta ett stöd när man gräver så? Marken undermineras väl hela tiden med regnet?

På bilden ser man vår uppfart och tomtpinnen som visar var gränsen går.

//Tobbe
 
  • Asfalterad uppfart med kant där marken rasat ner vid gränsen, markerat med tomtpinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe.A
Ingen som har kunskap i ämnet de kan dela med sig av?
 
Har ingen koll på juridiken i det hela men om man ska höra det rätt så ska man antingen ha en bra slänt, typ 45°, eller någon form av stöd. Det kan vara L-stöd eller en liten mur. Men som det ser ut nu så lär det inte hålla så länge. Man ser inte så noga heller på bilden men tycker inte att materialet ser ut att vara någon höjdare.
 
Tobbe.A
P Prodigys skrev:
Har ingen koll på juridiken i det hela men om man ska höra det rätt så ska man antingen ha en bra slänt, typ 45°, eller någon form av stöd. Det kan vara L-stöd eller en liten mur. Men som det ser ut nu så lär det inte hålla så länge. Man ser inte så noga heller på bilden men tycker inte att materialet ser ut att vara någon höjdare.
Det materialet som har rasat är ju bland annat det som man la under när uppfarten asfalterades, vilket jag antar är på 60-talet. Där det ska bli parkering var det bara gräs och jord innan som hade samma lutning som vår uppfart.

Grannen har som sagt ingen aning om när arbetet kommer fortsätta och han hade hört att det kanske inte ens blir i år…
 
KristinaRT
Hur mycket har marknivån ändrats? Överstigande en viss nivå behövs marklov. Oklart om så är fallet här.
Ett tips är ju att prata m kommunen och kolla om det gjorts någon ansökan om marklov.
 
Claes Sörmland
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ett tips är ju att prata m kommunen och kolla om det gjorts någon ansökan om marklov.
Bara för tydlighetens skull. Marklov behövs bara för permanenta förändringar av marknivån och inte för en tillfällig ändring av marknivån under anläggningsarbetet.
 
  • Gilla
Pyroholic
  • Laddar…
Varför har grannen gjort arbete på din sida av gränslinjen?
Varför vill grannen ha en hög kant upp till sin gräsmatta?
Varför påbörjas arbetet om det inte ska färdigställas inom rimlig tid?
Så många frågor...
Men marknivåförändring skall väl aldrig drabba en grannfastighet då släntning och L-balk ska utföras på den egna tomten i helhet om inget annat kommits överens om med berörda parter. Eller?
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
BigR
Dom behöver motfylla tillfälligt för att inte orsaka dig skada om det ska dra ut så länge på tiden. Plinten till carporten kan nog också börja röra sig.
 
Düsseldorff
Ja, det kommer rasa och asfalten går åt pipan. Dina granne är en sopa.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jordabalken 3 kap reglerar det här.

Jag läser 4 § som att TS kan skyddsfylla in på grannens fastighet med t ex kross 0-32 för att skydda sin uppfart. Om grannen inte tar sitt ansvar som den ska enligt 3 §:

Sida ur Jordabalkens tredje kapitel med text som belyser skyldigheter vid grävningsarbete nära angränsande fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur mycket har marknivån ändrats? Överstigande en viss nivå behövs marklov. Oklart om så är fallet här.
Ett tips är ju att prata m kommunen och kolla om det gjorts någon ansökan om marklov.[/QUOTE

Grannen kontaktade kommunen, bara de inte överstiger 50 cm så var det lugnt. De ska tydligen göra en liten lutning på parkeringen och bygga någon form av trappa av sten där det är som högst, på så sätt överstiger det inte 50cm.
 
Tobbe.A
VidarH VidarH skrev:
Varför har grannen gjort arbete på din sida av gränslinjen?
Varför vill grannen ha en hög kant upp till sin gräsmatta?
Varför påbörjas arbetet om det inte ska färdigställas inom rimlig tid?
Så många frågor...
Men marknivåförändring skall väl aldrig drabba en grannfastighet då släntning och L-balk ska utföras på den egna tomten i helhet om inget annat kommits överens om med berörda parter. Eller?
Mitt svar på dina frågar är… jag har ingen aning. Och det tror jag inte grannen har heller. Känns som de gör saker utan att tänka efter…före.

När grävaren kom hit så hävdar grannen att han sa till honom att lämna en bit till vår uppfart, ”det går inte”, hade han tydligen sagt. Det var ju inte direkt att grannen protesterade och jag fick aldrig något svar på varför det inte gick.

Hade jag gjort motsvarande arbete och grannens uppfart tagit stryk så hade jag mått dåligt över det och sett till att det hade fixas.,
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Låter skadebenäget. Och gör det svårare att köra saker med skottkärra eller på släp. Men trots att det är mindre än 50 cm höjdskillnad får grannen inte åsamkadin tomt skada. Så förklara snällt att det antingen läggs tillbaka kross som paddas eller så får grannen bekosta en del av återställningen av en väldigt gammal asfaltsyta...
 
KristinaRT
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara för tydlighetens skull. Marklov behövs bara för permanenta förändringar av marknivån och inte för en tillfällig ändring av marknivån under anläggningsarbetet.
Sant, svårt att avgöra hur djupt det är och vad det ska bli av det.
 
Tobbe.A
VidarH VidarH skrev:
Låter skadebenäget. Och gör det svårare att köra saker med skottkärra eller på släp. Men trots att det är mindre än 50 cm höjdskillnad får grannen inte åsamkadin tomt skada. Så förklara snällt att det antingen läggs tillbaka kross som paddas eller så får grannen bekosta en del av återställningen av en väldigt gammal asfaltsyta...
Jag har sagt till dem att fylla upp och fixa det. Problemet är ju att de inte har en aning om när det ska blir klart.

Första gången jag snackade med grannen och grävaren samtidigt, så visste de inte när det skulle bli klart, senare sa grävare att det lär inte bli under nästa år (läs 2022). Det är tydligen han som sköter kontakterna. Sista uppgiften jag fick var att det skulle bli klart i november.

När jag i december nämnde detta för grannen så hade han ingen aning om att det ens pratats om november. I januari frågade jag hur det går, då hade grannen inte hört något.
Så som jag ser det är det en stor risk att det inte kommer hända ett skit de närmsta månaderna. Jag bryr mig inte om de har det så på sin sida, bara de säkrar upp min så den inte skadas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.