Jaha, då har byggarna gjort en tavla då...

Vi har lättbetong väggar i suterrängplan. Väggarna är murade av 30cm tjocka block och utvändigt är det målad puts. Invändigt är de också putsade.

När vi köpte huset så hade tidigare ägare blivit trött på att deras tapeter blev gul-fläckiga så de hade satt upp en våtrumstapet (helt tät alltså) med den följd då att fukten fångats inne i väggen och det mesta av putsen hade lossnat.

Jag har dragit ner tapeten och knackat loss all lös puts och sen skulle byggarna putsa väggen på nytt och måla med silikatfärg.

Nu visar det sig då att de har putsat upp väggen men sen dragit på vanligt handspackel för att göra det slätt. Eftersom bara ena väggen i rummet är yttervägg hade jag instruerat dem att måla med silikatfärg på den väggen samt ca. 1 meter in på motstående väggar och sen vanlig väggfärg i övriga rummet.

De har målat två varv med silikatfärgen enligt min instruktion men tyckte att den inte hade samma färg som resten av väggarna (silikatfärgen är inte lika blank) så de målade ett lager vanlig väggfärg ovanpå silikatfärgen...

Så, nu har jag alltså vanligt handspackel på putsen samt ett lager vanlig målfärg ovanpå silikatfärgen...
Finns det någon chans att detta kommer att klara sig eller kommer putsen att rasa ner igen om ett tag?

Väggen är fuktig och det kryper in vatten i den i sprickor utvändigt mellan övre betongbjälklag och väggen så den behöver släppa genom fukt...

Mvh,
Anders
 
Har inget att tillägga om hur det kommer hur det kommer bli men vad är det för nötter du har anlitat?
 
Farsan gjorde den tabben att han målade med plastfärg på sutterängplan. De väggar som har jord utanför har flagnat, men de andra har klarat sig fint.
 
Jag tror att vanlig inomhusspackel innehåller cellulosafibrer så om det är en vägg där fukt förekommer så kan det mögla. Jag gjorde den tabben på en vägg i källaren.
 
Putsen klarar sig nog men färgen kommer att släppa.....
 
BiFuel skrev:
Jag tror att vanlig inomhusspackel innehåller cellulosafibrer så om det är en vägg där fukt förekommer så kan det mögla. Jag gjorde den tabben på en vägg i källaren.
Kan nog stämma. En öppnade burk teknos spackel som stått ca 6månader var halvfull med mögel.
 
Det var väl det jag var rädd för... :(

Firman jag har här har varit väldigt bra men nu på sluttampen har det kommit in lite extra resurser som väl inte behärskat varken svenska eller engelska så bra... Målaren ville tydligen vara duktig och inte lämna en lite skrovlig matt vägg efter sig så han tog eget beslut att spackla och måla med samma färg som resten av rummet...

Vi har funderat på olika alternativ men eftersom det ligger puts bakom kommer det knappast att lyckas att slipa bort allt spackel ändå och med två lager silikat färg plus ett lager vanlig väggfärg är det ju heller inte så kul att komma ner till spacklet ens...

Firman har lovat att skriva en extra garanti och komma och fixa väggen sen när det börjar trilla ner eller flaga...

Känns ju lite surt också att lägga 600 spänn på silikatfärg för att sen få den övermålad... :surprised:

//Anders
 
Dom 600:- är nog ditt minsta problem just nu....
 
Stefan N skrev:
Dom 600:- är nog ditt minsta problem just nu....
Jo, det var tänkt som ett (dåligt) skämt... verkar som om det inte gick hem... ;)
 
Det verkar som om ni har rätt... en 10x10 cm fläck redan som flagat loss och flera ställen jag ser bubblor...

Denna vägg verkar ju konstant bli blöt. Kan man lägga någon form av "skydd" utvändigt, typ aqua-board e.dyl?

//Anders
 
Varför är väggen konstant våt?
 
anders07 skrev:
Det verkar som om ni har rätt... en 10x10 cm fläck redan som flagat loss och flera ställen jag ser bubblor...

Denna vägg verkar ju konstant bli blöt. Kan man lägga någon form av "skydd" utvändigt, typ aqua-board e.dyl?

//Anders
Är det en vägg som är under marknivån på utsidan alltså? eftersom den är blöt hela tiden. I så fall måste du nog skydda den med Platon lr liknande system.
 
Det är sprickor i putsen på utsidan där regn tar sig in tror jag. Sprickan går horisontellt längs hela väggen där plattan för övreplan ligger på väggen (betongbjälklag). Det är en utvändig gång från baksida hiset till en balkong som bildar tak över en del av rummet där problemet är under.
Det kan också vara tätskiktet (asfaltsmassa) under klinker på denna gång som läcker antar jag...

Väggen är bara delvis under marknivå och är dränerad med platon på den delen men det är delen ovan mark som är blötare.

Jag har försökt täta sprickan med latex för ute bruk men det verka ändå komma in vatten i väggen så jag börjar mer luta åt problem med gången...

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.