Hej allihopa!

Det är såhär att jag har byggt en vägg som endast är förankrad i taket, reglarna är däremot inbankade med kilar så det blir någorlunda tryck på regeln nedåt där de står.

Nu är det såhär att jag gärna vill installera en tung dörr ( vet inte exakt vikt, men över 40 kg e det ) på denna väggen, regeln som dörren ska luta mot är endast förankrat med ett(!) litet vinkeljärn vid botten och toppen. Däremot är det såklart också förankrat genom tre gipsskivor på resten av väggen ( två på ena sidan och en på den andra ).

Min oro är att regeln som dörren hänger i ska börja luta sig eller något liknande pg.a trycket. Finns den risken egentligen eller är jag kanske över-försiktig nu?

Tack på förhand!
 
S
beroende på hur dörren hanteras. så kan väggen flytta på sig i botten
 
Hej SBH och tack för ditt svar.

Det är alltså ingen finvägg ( är inte ens spacklad ) så sålänge väggen inte flyttar på sig markant så är det helt OK för mig. Man kan ju alltid banka den på rätt plats igen. Dessutom så är dörrkarmen i kontakt med golvet ju, så vet inte exakt hur väggen skulle kunna flytta sig pg.a dörren.

Hur menar du med beroende på hur dörren hanteras?
 
S
om dörren stängs kraftigt är ju det som slägg slag
 
Aha, ja nu är grejen att dörren inte ens går att låsa då jag råkade få en defekt vara.

Men det finns ingen risk då att träregeln på den sidan dörren hänger på böjer sig i sidled av vikten från dörren?
 
S
vad för reglar?
 
Är träreglar, 45x90. Reglarna som utgör väggen då dvs.
 
S
slår man kilarna för mycke. så kan din vägg göra mer skada än nytta.
du skapar ett trycka rakt ner i väggen. finns inget som hindrar den i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.