Hej.
Jag bygger badrum på ovanvåningen. Ca 5,8 kvm stort. Träbjälklag.

Jag planerar ha elgolvvärme (Ebeco) som komfortvärme, och huvudvärmen komma från stor handdukstork som är ansluten till radiatorsystemet.

Jag vill ju att handukstorken skall dra det tunga lasset eftersom det är billigare uppvärmning (fjärrvärme), men kan det inte bli så att golvvärmen tar över?
Det är ju ett slags reglertekniskt problem.
Dvs om golvvärme brassar på så känner ju radiatortermostaten att det blir varamare och stryper därmed handdukstorken och då känner golvvärmen att det blir kallare och brassar på ännu mer osv.

Kanske gör jag mig onödigt bekymmer, men jag kom att tänka på det idag när jag satt och räknade på diemsioneringen av golvvärmen.

Någon som har några tankar kring detta?

(JAg funderade på att lägga vattenburen golvvärme också men det blir en ganska dyr investering på så få kvm).
 
ta bort termostaten och sätt dit en handratt ! då kommer termostaten till golvärmen känna att det är varmt i rummet och dra ned på värmen, handukstorken styrs av reglercentralens kurvlutning
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ja, kanske. Fast jag vill ju ha en 20-22 graders golvvärme konstant, så jag vill ju inte att golvvärmen skall dra ner.

På gästtoan så har jag manuell ventyil på handdukstorken och det funkar inte så bra tyvärr. Antingen för varmt eller för kallt på toan.

Men kanske det inte är ett problem. Om golvvärmetermostaten bara mäter tempen i golvet då skall det väl funka. Får kolla hur Ebeco termostater fungerar.
 
Om du har ett lågtemp-system så tror jag tyvärr inte du kan förvänta dig alltför mycket effekt från handdukstorken. Jag har installerat en 120x60 cm handdukstork men den räcker inte på långa vägar för att hålla badrummet varmt, iofs lite strörre än ditt men ändå.
 
Jag har fjärrvärme så jag hoppas det räcker. Fjärrvärme räknas väl inte som ett lågtemp-system?
 
Lågtemp avser egentligen inte värmekällan utan framvattentemp ut till radiatorerna. Om radiatorerna är många och stora så klararr man sig med låg temp ut i systemet.

Inkommande fjärrvärme ligger på uppåt 100 C. Denna temp värmeväxlas till radiatorsystemet och shuntas sedan ned till önskvärd temp för att hålla lagom varmt i huset.

Sedan är det en lite annan sak att en Värmepump bara kan användas till lågtemp system eftersom den bara kan arbeta ekonomiskt vi låga framvatten temperaturer.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om golvet skall kännas behagligt varm så är det nog i princip den värme som rummet behöver. Ett sätt kanske kunde vara att lägga golvvärmen bara del av golvet, då i det zoner man oftast står i. Då blir golvet otillräckligt som värmekälla och handdusktorken får dra ett större lass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.