Jag skaffade i höstas en ny pumpanläggningen på landet. Den gamla hydroforen åkte ut och ett nytt system med en nedsänkt grundfos djupbrunnspump installerades. Jag hann inte köra den så mycket innan det var dags att stänga ned för vintern. Nu när vi öppnar upp igen så har jag provat att spola vatten och är bekymrad för de tryckstötar som uppstår i systemet. Se bifogat klipp på youtube:
http://youtu.be/HQI3lXSp_-g

(Om länken inte funkar så hittar man den på youtube om man söker efter grundfos ryck )

Pumpen hänger bara i slangen, dvs ingen vajer finns, vilket tydligen är ok normalt men med dessa ryck så är jag orolig att det kommer att börja hända saker i kopplingarna.
Är det här normalt? Kan man göra något åt det? Kommer pumpen att lossna? Kommer övriga kopplingar att hålla?

Tacksam för all hjälp i ämnet.
Hålet är 90 m. Skulle tro att vattenytan normalt ligger ca halvvägs. Tryckströmställaren heter TBE3
100 %
Förutom det filmen visar så har det även effekten att när man spolar ljummet så blir det tryckfall varefter vattnet blir mycket varmt och sedan lagom igen.
 
Lite info till filmsnutten. Tryckstötarna i filmen kommer efter 22 respektive 62 sekunder. Tydligast är den sista.
 
Har du byggt in borrhålet?
Är det pemslangen direkt från pumpen som kommer upp där?
 
Ja. Pumphuset (med Badrum) är placerat rakt över hålet. Boningshuset ligger 20 m bort. Var så när vi köpte stugan.
 
Det är normalt att pumpen vrider slangen så där när den startar och stänger. Därför jag skulle dock personligen aldrig montera en sänkpump utan vajer. Kanske inga problem, men skulle pumpen fastna vilket inte är ovanligt vill man inte bli våldsam mot en pemslang. Och den lilla kostnaden för en vajer är försummbar.

Jag skulle montera en flexslang mellan pem och kopparrör, samt fästa fast pemslangen i väggen. Det är inte frågan om du kommer få en läcka där, utan när.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Ok. Stort tack för infon! Jag vet dock inte riktigt vad en flexslang är men jag får väl be rörisen komma en vända till...
 
Precis, men du ska även fästa pemslangen i väggen finns öglor för sånt.
 
Japp - ska fixa infästning av PEM-slang. Vid installationen så fick jag igenom att röris satte dit en klämma runt slangen eftersom jag var orolig att övre slangkopplingen skulle tappa ned slangen i hålet. Klämman vilar på foderrörets övre del men begränsar ju inte mer än rörelsen nedåt. Fixar en till sån och fäster i vägg. Kanske till och med jag kan sätta dit den själv :)
 
Klart du kan. :)
 
  • Gilla
sjostuga2
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.