Jag håller på med ett innertak i källaren. Jag tänkte limma reglar 45x45 mm under taket som är av betong. På dessa blir det sedan ett innertak. Tanken är att få lite utrymme mellan betongtaket och innertaket för belysning bland annat. Min fråga är. Kommer reglarna att sitta kvar (läs hålla) om jag limmar dom med PL600? Jag vill helst slippa skruva fast reglarna i taket.
 
Jag hade skruvat.
Om limmet släpper på ett ställe så kommer hela taket att tynga ner så att det släpper mer och mer och tillslut har du hela taket där du inte vill.
 
Skulle inte spikplugg vara bättre och säkrare, du borrar genom läkt in i betong och slår i spikpluggen.
 
NEJ!
Limma aldrig regel mot betong, den svagaste delen kommer ofelbart att lossa HELA konstruktionen. Limmet håller troligen, men du kommer med största sannolikhet få släpp i betongen / putsen då de inte är gjord för dylikt.
Använd inte heller plastplugg och skruv (sk thorsmanplugg) plasten kommer att ålderskrackelera och släppa efter x antal år. Nylonplugg funkar bättre så förslaget med spikplugg är ju helt ok som ngn skrev tidigare
 
  • Gilla
Henrik C-G
  • Laddar…
MrJay
Använd expanderspik, limma inte för tusan!

Mistänker att skadan redan är skedd, då frågan ställdes 9 dagar sedan.
 
Jag skulle ha kört med betongskruv.
 
  • Gilla
pontus7111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.