Senast jag snickrade ihop en pall var jag 14år..

Försöker nu på på nytt.. Jag bifogar två bilder på hur jag tänker mig att slutresultatet ska se ut.. Brädorna är 33mm tjocka. Jag har ju sågar de i 45 graders vinkel och använder de mindre träbitarna för att stabilisera..

Jag utgår ifrån att jag behöver limma och skruva.

Behövs de mindre träbitarna?

Behöver jag rentav stabilisera pallen ännu mer?

Hur skruvar jag pallen bäst? Dvs från vinkel vinkel? (jag har även pocket jig set från wolcraft som kanske kan vara till hjälp)

Tacksam för all hjälp
 
  • Omonterade trädelar till pall, sågade i 45 graders vinkel, placerade på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterade trädelar till pall med sågade 45-gradersvinklar på parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade skippat de små träbitarna (tycker de sabbar designen) o om du inte har domino eller pluggjigg eller annat fyndigt verktyg för dold förstärkning i fogen hade jag slängt ihop en miter spline jig. Funkar med både bordspåg o handöverfräs. Fogen heter väl splined mitre joint, eller gerfog med fjäder på svenska, och görs efter du limmat ihop toppen med gavlarna. Med ganska många splines, typ boxjoint look, borde det bli starkt nog.

Länk till nästan identiskt bygge som det isåfall skulle bli. https://www.instructables.com/Splined-Mitre-Bench/?amp_page=true
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Håller med @Ola C här, designen blir bättre utan de vinklade "stödlisterna" och "splinsen" kommer att ge massor med förstärkning i form av extra limyta på material i fogen. Men... Gerfog med fjäder?

Jag har massor att lära mig men jag tror ändå att en gerad fog med en (lös) fjäder ser ut så här i tvärsnitt:

Schematisk ritning av en hörnfog med insatt lösfjäder i tvärsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den streckade biten är alltså en list som limmats i sågade eller frästa spår i mötet mellan de gersågade ämnena. På Youtube är fjädern nästan alltid av plywood och noten/spåret i ämnena kan vara genomgående (= synlig fjäder) eller stoppade så de inte går igenom kortänden (= icke synlig fjäder).

Har jag fel tar jag tacksamt emot bättre vetande! :)
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Men... Gerfog med fjäder?
Lägg inte så stor vikt vid vad jag översätter engelska snickeritermer till...:rofl:. Jag gjorde iaf ett allvarligt försök.

På engelska verkar de kalla både "din" o min fog för splined miter joint.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Lägg inte så stor vikt vid vad jag översätter engelska snickeritermer till...:rofl:. Jag gjorde iaf ett allvarligt försök.

På engelska verkar de kalla både "din" o min fog för splined miter joint.
Skärmdump av diskussionsforumkommentarer med en bild på en Festool Domino anslagsmall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inget relevant att tillföra diskussionen ang hållfastigheten, MEN jag tycker att du missade den uppenbara rubriken, "pallar pallen trycket?"

/Ivar
 
S
Om pallen pallar trycket beror på rumpans storlek. Multiplicera kubiken med densiteten så vi inte har en okänd variabel i ekvationen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.