Vi har ett suterränghus med en bergig tomt där det för närvarande inte går att komma till baksidan annat än via en trappa.

För att få skottkärreaccess till baksidan planerar jag att bygga en "serpentinväg" uppför bergspartiet. Inte så svårt som det kanske låter då det finns en nästan naturlig bana. Men för den första delen behövs en liten ramp, som jag har tänkt bygga av grus, sand och jord, och med små stenplattor som gångyta.

Jag undrar om någon kan tipsa mig om hur man bäst konstruerar en sån här ramp så att den inte rasar. Rampen blir kanske sju meter lång i en kurva, med en total stigning på cirka 1.5 meter.
 
Förtydligad fråga:

Om jag bygger en ramp (lutande vall) av stenkross, där höjden går från 0 till 1.5 meter, längden är 7 meter och bredden kanske 2 meter, kommer det att bli stabilt eller blir det bara en lös hög med grus.

Och om jag packar stenkrosset med en markvibrator, ska jag då göra det i flera omgångar (skiktvis) eller räcker det att göra det en gång på hela konstruktionen.

Skulle vara tacksam för svar av någon rutinerad byggare, så jag slipper stå där med en hopplös hög med grus på tomten. Jag har aldrig gjort något liknande förut så jag har ingen känsla för hur stenkross uppför sig.
 
Det bör vara en fördel att köra med markvibrator ( padda ) flera gånger. T.ex var 20 cm, för att undvika att allt kasar utför. Jag har goda erfarenheter av bergkross 0-50. Kanske är det överkurs, för en skottkärra väger ju inte så mycket.
 
Om vi pratar om en ramp som är 7 meter lång, 2 meter bred och har en stigning från 0 till 1,5 meter så handlar det om 10,5 kubikmeter massor. Det kommer att ta "massor" av tid och arbete att lägga upp och packa det. Eventuella inköps- och transportkostnader kan vi ju lämna därhän men de blir ju inte föraktliga.

Är det inte en tillfällig lösning är det väl meningsfullt, annars skulle jag överväga att bygga rampen av tryckt virke istället.

1,5 meters stigning på 7 meter är för övrigt en hygglig backe att knuffa en full skottkärra uppför; kanske inte de första 5 kärrorna men sedan...

MVH
Ronnie
 
Med en 160kg-padda så räcker det nog med 4-5 överfarter på halva tjockleken o lika många på slutet.
(backfunktion är mkt smidigt o finns oftast på 150-160 kg o uppåt.)

mmm, det blir rätt brant, du som verkar ha skottkärrekörning som ditt stora intresse ;)
Kanske bygga hiss?
 
Tack för tipsen och kommentarerna. Jag ska padda minst ett par gånger och återkommer med en rapport när det blir färdigt.

Det känns inte så brant när jag står där och det är möjligt att måtten inte stämmer riktigt.

Det är inte en tillfällig lösning, utan tvärtom är det meningen att det ska bli en vacker s-formad trädgårdsgång, och rampen ska ha mjukt formade gröna sidor som på en golfbana...

Jag tänker grunda min ramp med stora stenar, gamla fula gångplattor och tegelstenar. Det måste väl fungera.

Det är inte så att jag älskar att köra skottkärra även om man kan intala sig att det är bra benträning. Men tomtens baksida består av en ormbunksåker och det behövs ungefär 10 kubikmeter kärlek för att den ska komma i samma nivå som grannarnas välplanerade gräsmattor.

Hur många skottkärror behövs det för 10 kubik? Om man räknar 50 kg per skottkärra och 1.5 ton per kubik, så blir det 300 vändor. Och så 300 vändor till för att bygga rampen. Jag funderade på att hyra en helikopter och flyga in 10 storsäckar. Eller en rejäl lyftkran. Men det känns inte helt realistiskt.
 
Förbered med att beställa hem bärlager och hyr en Bobcat en helg. Det brukar ligga kring 1500 kr. Då får du hämta den själv fredag efter 15.00 och lämna senast måndag 08.00. Det är tio gånger roligare och blir hundra gånger bättre.
 
Det låter skitkul!!! :D :D :D
 
åh!
En ormbunksplantering/åker är ju otroligt snyggt.... eller? Ta lite kort så får jag se. Du kanske inte behöver lägga ner så mycket tid & kraft på det här ändå...
 
Jag har drabbats av tvivel. Inte på själva rampen, men för att bygga resten av stigen uppför berget utan trappsteg skulle det behövas mer förfulande utfyllningar än jag hade tänkt mig från början.

Nu är jag istället inne på en tillfällig lösning. En ramp av trä (återanvänd byggställning) och en hyrd muck-truck (fyrhjulig terränggående motordriven skottkärra som klarar rejäla lutningar, se http://www.mucktruckpower.com/). Inte lika kul som en bobcat kanske men ändå lite spännande.

Tanken att behålla ormbunkarna är inte så dum. Nu är det inte världens roligaste ormbunkar, utan nåt i stil med Örnbräken (http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/pteri/pteraqu8.jpg). Men man behöver ju inte känna sig tvungen att anlägga en gräsmatta. Man kan t.ex låta sig inspireras av boken Trädgårdens Golv och välja ett alternativ som inte kräver att man släpar upp en gräsklippare varje vecka.
 
jaja, jag misstänkte att det rörde sig om bräken av ngt slag. Lika bra om du frågar mig. Den där muck-trucken är ju hur cool som helst! Ok, du kan inte stegra o snurra runt på bakhjulen... men va f_n...
Är som sagt nyfiken på hur det ser ut på dina ägor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.