Jag har funderat på detta med lavarna jag skall bygga till bastun. Avståndet, vägg till vägg är 172 cm och jag skall då sätta en övre och en undra lav med detta breddmått. Hur skall jag bygga lavarna för att dom skall vara stabila och i alla fall hålla för "tyngre" gubbar att sitta på?
Sen är det så att jag vill sätta den nedre laven i vinkel så att säga, så att den även fortsätter ut på nästa vägg med en vinkel på 90 grader, bara en lite bit. Skall man då bygga denna med någon form av stöttor?

Hoppas ni förstår hur jag menar. :)
 
Jag kan bara säga min upplevelse, jag har c:a 1,97 mellan väggarna, den längsta sittplankan hänger c:a 95 cm mellan uppläggen. Skriver den längsta iom att det är ett 90° gerat hörn där. Nåväl denna planka tycker jag är i det svajjigaste laget MEN det uppvägs av att de utanför är stadigare pga kortare längd.

Enklast är ju att lägga ut lavvirket på regel och testa hurpass långt du tycker dig vilja ha. Jag har 22mm al.

Jag har tre ben i min konstruktion som är formad som två spegelvända L. Två av benen hamnade i innervinkeln i L:et och det tredje ungefär i mitten på den längre biten. Fick göra en avtunning på den nedre långa laven pga bastuaggregatet och dess skydd.

Stabiliteten ökas också mycket av att man sätter en tvärbräda under sittbrädorna. Jag gjorde som så att jag la alla dessa tvärbrädor på ett upplag. Tvärbrädorna gjorde jag av samma al som sittbrädorna medans regelverket är vanliga reglar.

Som jag upplever det så går vägghängt bra om man inte har en vinkel, särskilt med två plan i vinkel blir det hög belastning på väggreglarna särskilt för det nedre planet som ju i princip är ett "trappsteg" dvs hög momentan belastning, >100 kilo om det är en go göbbe ;)
 
I vår bastu har vi 180 cm långa lavar byggda på en 45x95 mm ram. Den konstruktionen kräver inga stödben mot golvet, vilket jag tycker är skönt. "Facken" i ramen har ett avstånd på 50 cm, vilket räcker för att lavbrädorna inte ska svikta när man sitter på dem.

När det gäller den vinkel du pratar om: Jag hade själv tänkt göra en sådan men tänkte om eftersom den ändå inte skapar något mer utrymme. Om en person sitter på den korta vinkeln kommer ju hans knän att slå i personen som sitter på den andra laven och därmed gör den ingen större nytta.
 
jenfor:Du har helt rätt det ger inget merutrymme (att tala om).

Min bastu är såpass liten att det helt enkelt skulle se dumt ut om jag gjorde annorledes. Såklart skulle tex jag hellre lägga en vecka på annat och en dag på lavarna. MEN man får inte alltid som man vill och snyggt blev det ändå :D

Benen "skadar" inget ändå då jag har täckning av framsidorna på lavarna, dvs man måste demontera för att kunna städa. Vill man så tar det några minuter att demontera hela "ramverket och då är bara de väggmonterade reglarna kvar.
 
jenfor skrev:
I vår bastu har vi 180 cm långa lavar byggda på en 45x95 mm ram. Den konstruktionen kräver inga stödben mot golvet, vilket jag tycker är skönt. "Facken" i ramen har ett avstånd på 50 cm, vilket räcker för att lavbrädorna inte ska svikta när man sitter på dem.

När det gäller den vinkel du pratar om: Jag hade själv tänkt göra en sådan men tänkte om eftersom den ändå inte skapar något mer utrymme. Om en person sitter på den korta vinkeln kommer ju hans knän att slå i personen som sitter på den andra laven och därmed gör den ingen större nytta.
Hittade denna då jag letade efter måtten på ramverket under lavarna.
Jag har 150cm långa lavar och tänkte göra en ram av 45x95mm som är löstagbar, frågan är vilken dim. ni har på stöden som är fastskruvad i väggen?
Är det 45x90 eller räcker det med 45x70?
Kan tillägga att jag hatar när något sviktar, men det behöver inte gå till överdrift, känns som 45x70 är tillräckligt.
Vad tror ni?
 
Stöden du skruvar mot vägg, om jag förstod dig rätt, har jag flera gånger använt 22x45mm
Det blir stadigt nog, om du skruvar var 3-4 d... Ramen har jag gjort i samma, dock inte mer än fyra-fem lavar brett, (95 mm lave)
 
Jag hade från början tänkt använda 22x70 som ramverk, men efter att ha läst här på forumet så ändrade jag mig till 45x95mm, detta står även i svenska trä´s beskrivning ( konstigt!, dom säljer virke!!!).
Om du har gjort ramen i 22x45mm vad är din spännvidd?
Är detta ok med150cm?
Om man tänker sig att 3 grabbar á 100kg sitter på laven så är det 300kg, fixar 22x45 detta?
Det som jag tänker på är att utan på denna ram sätter jag 21x95 asp lav och den i sig håller upp konstruktionen?
Det skall ju inte vara för tungt att lyfta av lavarna vid rengöring. men samtidigt inte svikta.
 
Laven, som är löstagbar, och ca 50 djup, och så lång som bastun tillåter, har jag gjort ramen i 22x45, med 22x45 skruvat emellan med 50-60 cm för att inte lavarna ska svikta.

I vägg har jag fäst en 22x45 som ramen vilar på, i framkant brukar jag nog ha en 45x 120
fästad i "gavelväggarna" klädd med en lave på framsidan, för att den inte ska se så fläskig ut,

Ska vinkeln gå " vägg till vägg, brykar jag sätta det främre stödet för den korta längden först, sen fäster jag nästa Lave från den till nästa vägg.

Enklare att rita, men hoppas du förstår ändå;,

( Jag byggde åt en finne en gång, han sa att det finns fyra miljoner finnar, och lika många experter på hur en bastu ska byggas..:) )
 
Richard A skrev:
Hittade denna då jag letade efter måtten på ramverket under lavarna.
Jag har 150cm långa lavar och tänkte göra en ram av 45x95mm som är löstagbar, frågan är vilken dim. ni har på stöden som är fastskruvad i väggen?
Är det 45x90 eller räcker det med 45x70?
Kan tillägga att jag hatar när något sviktar, men det behöver inte gå till överdrift, känns som 45x70 är tillräckligt.
Vad tror ni?
Jag körde 45x70 på stöden. Det räcker alla gånger.
 
Mäster skrev:
Laven, som är löstagbar, och ca 50 djup, och så lång som bastun tillåter, har jag gjort ramen i 22x45, med 22x45 skruvat emellan med 50-60 cm för att inte lavarna ska svikta.

I vägg har jag fäst en 22x45 som ramen vilar på, i framkant brukar jag nog ha en 45x 120
fästad i "gavelväggarna" klädd med en lave på framsidan, för att den inte ska se så fläskig ut,

Ska vinkeln gå " vägg till vägg, brykar jag sätta det främre stödet för den korta längden först, sen fäster jag nästa Lave från den till nästa vägg.

Enklare att rita, men hoppas du förstår ändå;,

( Jag byggde åt en finne en gång, han sa att det finns fyra miljoner finnar, och lika många experter på hur en bastu ska byggas..:) )
Fast jag förstår inte vitsen med att bygga i 22x45 om du ändå måste "säkra" anordningen med en så kraftig dimension som 45x120. Då blir det både snyggare, enklare och stabilare att köra 45x95 runt om.
 
Det är för att jag har kravet att laven ska vara löstagbar, , så då blir en ganska lätthanterbar lave på det viset, men ändå stark som kärnkraft...

120x45 an sitter alltså fast , utan stolpar eller stöd till golvet,laven ligger ovanpå, avtagbar,
 
Redigerat:
Så du vill kunna ta bort laven, men måste samtidigt ha kvar 120x45:an som är väggfast? Jag kanske är fredagstrött man jag fattar fortfarande inte vitsen. Bygger man dem i ett stycke kan man ju lyfta ut båda lavar och få ett helt tomt bastuutrymme istället.
 
För att lite snabbt och enkelt bygga lavar i vinkel, utan stöttor, samt att den eventuellt späda frun i huset, som åker på att städa,ska orka lyfta undan laven när hon är 67 år gammal också..
Sen är det en 45X120 medlevererad...
 
OK. Tillhör själv generationen där städning fördelas jämnt mellan könen, så jag missade den faktorn...
 
Är det ingen som har löstagbara lavar som har lust att ta bild på konstruktionslösningen så vi som är i tagen får lite tips. Jag har knappt 180 cm långa lavar som jag vill ha löstagbara så man lätt kommer åt att städa och eventuellt byta ut lavarna när de börjat bli så smutsiga så det inte längre ser snyggt ut ens efter rengöring/slipning. Konstruktionslösningar utan mittstöd eller liknande ned i golvetsökes mao.

//Rob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.