Hej

Jag har en NIBE Fighter 310P.... och idag ett litet hus på ca 75 kvm (byggt 97). Värmer med radiatorer.

Nu är det så att jag skall bygga till huset med 160 kvm...så totalt blir det 235 kvm.

Pannan värmer bra idag...men den går på ett minimum....om jag skruvar upp den och kör den på nästa max kapacitet....kommer det då att räcka för att värma huset ?

Eller är det på tok för klent?


Om ni skulle byta och satt i mina kläder...vad skulle ni byta till då ?
 
Jag hade hört med Nibe, de kanske kan ge ett "bra" pris för utbyte till Nibe större typer Fighter 360 eller 410. 310 ska klara runt 150kvm, vilket blir lite svagt hos dig. Ett tillfälligt alternativ är att behålla Fighter 310 de 10-15 år den har kvar och under tiden komplettera med en luft till luft för runt 12000:- som placeras i en central del i huset.

PS kom på att jag läst att Nibe har haft stora problem med deras första Fighter, de har inte haft den livslängd som jag skissat på ovan. Hör med Nibe om detta också. Jag tror att det var försäkringsbolag eller om det var konsumentverket som på internet hade lagt ut en lista över krånglade värmepannor, har för mig att Nibe toppade (detta gäller vad jag kommer ihåg deras första typer, de lär vara bättre nu). Eventuellt så löser sig ditt problem enklare än du tror, bara en fråga om det är bra eller dåligt ???
 
Hej

En kompletterande fråga från en novis...Vad är en Luft till Luft för 12000:-.... ???

Jag har ju en täljstens kamin om så behövs..... Den värmer en del. Och funderar på att sätta in en enkel contura braskamin i min till byggnad... Mest för mysfaktor, men även för värme....

 
Nimbus26 skrev:
Hej

Jag har en NIBE Fighter 310P.... och idag ett litet hus på ca 75 kvm (byggt 97). Värmer med radiatorer.

Nu är det så att jag skall bygga till huset med 160 kvm...så totalt blir det 235 kvm.

Pannan värmer bra idag...men den går på ett minimum....om jag skruvar upp den och kör den på nästa max kapacitet....kommer det då att räcka för att värma huset ?

Eller är det på tok för klent?


Om ni skulle byta och satt i mina kläder...vad skulle ni byta till då ?
Jag tror inte du kommer att frysa, men du komer att ha jätte dyra elräkningar.
 
Luft till Luft menade jag en "vanlig" luftvärmepump som nu snart säljs i varje närbutik.

Har du en värmekamin så kan du ha den som komplement också, prova du och se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.