Har precis bytt rör och helrenoverat badrummet med hjälp av min farsa som kan sin sak. Äntligen fått in en dusch, men nu till saken... I handfatet kommer det varmvatten, alltså inget fel fram dit. Röret för kallvatten är de gamla kvar och dom funkar fram till duschen, men så fort man vrider till varmvatten så stoppar det helt! Inte ens en droppe kommer ut!!
Vad fasiken kan felet vara då? Blandaren är en FM Mattsson rätt ny, ser ut att stämma med 9000E eller vad det heter. Allt är inkopplat rätt osv, men vattnet bara vägrar komma fram. Kan det verkligen bara vara att de e filtren de är stopp i?? Så tacksam för hjälp.
Var så taggad att äntligen kunna duscha i sitt egna hem, men verkar inte bli så...
 
C
A Ankali skrev:
Allt är inkopplat rätt osv, men vattnet bara vägrar komma fram.
Det är ju lite motsägelsefullt - något måste vara fel om det inte fungerar.
Lägg upp lite bilder så kan säkert någon hitta felet.
 
Det sitter backventiler på duschblandaren en är felvänd.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det sitter backventiler på duschblandaren en är felvänd.
Hjälper dessa bilder något och var åtgärdar man o kollar backventiler? Varmvatten är rätt in till vänster och kallt in till höger så långt har jag kunnat se själv ungefär... Är verkligen inte kunnig alls inom detta öht. Installation av vattenrör med varmvatten till vänster och kallvatten till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röranslutningar för varmt och kallt vatten med backventiler i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng av vattnet och skruva isär bit för bit, backventil, tätt i slangen/röret..
 
Krilleman
Lossa blandaren och kolla silarna i anslutningarna först av allt.

Jag ser att du använt gängtape, det kan stoppa upp flödet friskt om det blir bitar ut i rören.

Dessutom ska du inte ha gängtape på anslutningsmuttrarna till anslutningsslangarna!

Närbild av en vattenkran med synlig sil och en gängtätningstejp runt anslutningsmuttern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte att gängtejp är problemet, det satt dessutom där ifrån början från farsans kompis som hade den. Meen, jag ska ta o skruva isär allting och testa vrida på vattnet sakta och se ifall de blivit stopp fram till den, även rengöra filtrena och funkar inte det så vet jag inte. Fel på hela blandaren?
Tack för hjälp hittills.
 
H
Är det rätt det du säger om VV till vänster, är det den anslutning som sitter längst in på fotona så är det fel VV ska gå in på vänstersida framifrån blandaren sett, kolla in så det inte har blivit fel då anslutningen har skett på baksidan, tankevurpa med att VV ska vara till vänster
 
Ett höftskott...
Det är inte en takduschblandare du har satt dit, dvs en som ska ha utloppet uppåt?? Isåfall är ju Vv o kv växlade ....
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag tycker mig se en knick på de metallomspunna slangarna. Det kan orsaka stoppet.
 
Varmvatten kommer in på vänster sida framifrån, och alltså närmast på bilden (höger där bak men vänster framifrån)
Är inte felvänd att det är en takdusch eller så, utan det satt precis så här hemma hos dom som hade den, där funkade den.. Hittade skiftnyckeln precis så nu blir de att skruva av! Skriver om det löser sej, eller inte :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.