Hmmm... Flytande verkar vara "teh shit", men jag är besviken. Först ligger golvvärmeplåtar mer eller mindre lösa, sen ligger slangen lös, sen ligger plasten lös, sen ligger grålumppappen lös och ovan det ligger mitt fina 10mm askparkettgolv. Löst. Och nu har jag (som jag väntade mig) ett golv som för hiskeligt mycket oväsen när man tassar omkring på det.
  1. Kommer plast och plåtar att "ligga till sig" med tiden?
  2. Har jag gjort något fel?
  3. Skulle det hjälpa att plocka upp golvet och ersätt plast/papp med t ex Decibex?
 
Ingen aning, men skall verkligen golvvärmeplåtar och slang ligga löst?
 
gadu^ skrev:
Ingen aning, men skall verkligen golvvärmeplåtar och slang ligga löst?
Med reservation för att jag missupfattat något fundamentalt; enligt tillverkarens instruktioner ska plåtarna stiftas fast längs ena långkanten. I praktiken ligger de alltså mer eller mindre löst. Slangen kläms fast i plåtarna, men i vändningar och övriga ställen där det saknas plåt, ligger den helt löst.
 
Antar att du lagt det i gles, då låter 10mm golv tunnt. Är det golvreglar som glesen ligger på?.
 
pbengtsson skrev:
Antar att du lagt det i gles, då låter 10mm golv tunnt. Är det golvreglar som glesen ligger på?.
Nej, på bjälklaget har jag limmat och skruvat 22 mm golvspån. Ovan detta har jag limmat och skruvat 22 mm spånskiveremsor. Detta för att styva upp en svajig konstruktion så gott det går. Resultatet är ett relativt stadigt golv, bättre än jag väntat mig.
 
  • P1010100.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ju funka, men får du inte ordning på det så får du väl lägga på ett lager golvspån.
 
Redigerat:
Det är lite av variant på spårande golvspånskivor, vet inte hur orginalen funkar om de nyper fast slangen. Är golvet helt plant?
Det verkar vara plåtarna som låter, kanske kan limma fast dem, eller stifta tätare på båda sidor.
 
pbengtsson skrev:
Det är lite av variant på spårande golvspånskivor, vet inte hur orginalen funkar om de nyper fast slangen. Är golvet helt plant?
Det verkar vara plåtarna som låter, kanske kan limma fast dem, eller stifta tätare på båda sidor.
Golvet har faktiskt en liten dôlpa mitt i (ofattbart, vi har lagt många timmar på att göra det plant men uppenbarligen misslyckats :( ) men det verkar inte vara problemet. Snarare verkar det vara plåtarna som är lite överbockade/oplana, så de lyfter plast, papp och parkett från spånet.

Normalt ska golvet vara helt tyst och stilla när man går på det? Eller hur verkar det för er andra, jag har aldrig sett den här konstruktionen i verkligheten förut.
 
Jag har lagt parkett ( tarket viva 8,5 mm) på inte helt plant underlag,och det har legat helt helt stabilt.
Men tunn parkett kan ha problemet att den inte har tyngden att ligga helt still.

Då jag lade in golvvärme så använde jag mig först av uponors plåtar, dessa var bra och gick lätt att skjuta fast med häftpistol, senare gjorde jag om ett annat rum och då kompletterade jag med plåtar från blocket, dessa var lite grövre. Jag hade spånplattor uppepå, men jag kan tänka mig att de grövre plåtarna skulle kunna ge de problem ni har om man har en lättare parkett ovanpå.

Då det är plåtar så är det superviktigt att underlaget är kliniskt rent också, minsta grus eller träflis kommer att kunna ge problem.

En annan sak att tänka på är att man inte har lämnat tillräcklig springa mot vägg, eller att golvlister eller tunga möbler låser fast golvet. Just nu under sommaren så är det mycket luftfuktighet och då expander golvet, inte mycket, men är golvet fixerat på några ställen kan det bli så att det lättar från underlaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.