Det kommer nog grävas för fiber här snart och har några frågor:

Den första frågan vet ni kanske inte, men ni kanske har någon uppfattning/erfarenhet. Vi bor i villa på en vanlig villagata där villorna ligger jämte varann. Grävning på egen tomt får vi tydligen betala själva från anslutningspunkten på fiberkabeln. Jag undrar var på tomten grävningen brukar ske? Är det typ från brevlådan på framsidan fram till ytterdörren eller kan det lika gärna vara att man gräver ner fiberkabeln bakom huset och att de sedan gräver på tomten på baksidan av husen? På baksidan har vi nämligen byggt en ny stor altan som jag gärna inte vill förstöra. :confused:

Sen så undrar jag om man vill titta på tv i olika rum. Måste man köpa typ ett tvilling-abonnemang eller kan man lösa det med nån sorts hdmi-splitter istället? Hur har ni andra gjort?
 
Ni bestämmer själva var kabeln ska gå in, närmaste smidigaste väg är bäst, tänk på att det ska vara någorlunda nära där utrustningen skall sitta i huset. Det går bra att skaffa en s.k "switch" som kan dela signalen, ibland kan det redan finnas plats i medföljande modem från leverantören, fråga dom hur man gör bäst. Om ni ska ha tv-abonnemang på fler apparater kan jag inte svara på helt 100 men ibland behövs två decoders om inte tv´n har inbyggd.
 
Ok, då är bara frågan var de kommer gräva ner huvudkabeln. Antingen så knackar de asfalt på gatan på framsidan och lägger huvudkabeln där eller också så gräver de på baksidan av husen.

Vad är det för decoder man ska kolla på i tv:n? Våra tv-apparater är ca. 5 år gamla.
 
Det beror på leverantören, vet ni om det är Telia tex, är det öppet fiber får ni välja vilket bolag som ni ska köpa tjänsterna av med tex Telia äger nätet.
 
Vill du ha TV via bredbandet, så gäller vanligen en box från leverantören per TV. Inga inbyggda mottagare och ingen HDMI-splitter. Men det finns undantag då man kör ut via koax till TV. Omöjligt att svara på utan att veta något om vilka som bygger nätet och vilka tjänsteleverantörer då har att välja på.
Med i stort sett 100% sannolikhet kommer fibern att komma in från gatan om den grävs ner, förekommer ju i vissa fall att man drar fiber som luftledning.
 
Skönt att höra att det troligtvis grävs från gatan på framsidan. Då lär vi ju få ny trottoar också. Den gamla är asful!

Vi kommer nog att välja Viasat. Kan även välja Telia eller Bredbandsbolaget vad jag förstått.
Jag hittar inget om tvillingabonnemang för bredbandstv på Viasats hemsida. Idag har vi parabol hos Viasat och betalar extra för tvillingabonnemang.
 
Oavsett var de gräver så går det att dra fibern på huset dit du vill ha den. Med trähus på stensockel går det bra att dölja kabeln i skarven. Jag fick telia att dra slangen som är ca 1cm tjock hela vägen runt huset för att komma in på rätt ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.