Hej!

Jag ska bila upp ett spår på tvären i vårt 5 m breda gamla hus för att lägga ner avloppsrör och tappvattenrör till vår nya tvättstuga. Spåret kommer vara ca 15cm brett och 15-20cm djupt, så i praktiken kommer spåret där det blir som djupast gå genom hela plattans tjocklek. Efter det att rören hamnat på plats fylls det ju igen med betong.

Kommer vår platta bli mycket försvagad av detta ingrepp? Men å andra sidan, vad har jag för val?

Plattan är för övrigt inte armerad alls.

Mvh,
Mats
 
Det tror jag inte. Så länge då inte är nära bärande väggar så är ju plattans jobb bara att ligga där och vara ett bra underlag.

Att bila upp och lägga i/byta rör är ju något som görs titt som tätt så det ser jag inga problem med
 
Tack, mats_o! Det var precis det svaret jag ville höra! :D

Mvh
Mats
 
Med ett så vackert namn så :)

Vill du vara helt säker så bilar du en rör längd. lägger ned det röret fyller igen (se till att pressa in matrial under plattkanterna) och gjuter igen. Du kan även borra in korta stumpar armeringsjärn i kanterna på båda sidorna och lägga i en bit armeringsnät i din gjutning. Då lär den bli starkare än resten. Tror det finns någon primer för att få bättre fäste mellan gammal och ny betong också
 
OK, tack än en gång. Får dock se om jag orkar göra borra in armeringsjärn... :surprised:

Mvh
Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.