Hej,

Jag har en TP-link MR-600 ansluten till mitt nätverk. Den delar ut IP-adresser (192.168.2.xx) så den har DHCP påslagen och den är kopplad från WAN-porten till min UDR.

Jag försöker komma åt admingränsnittet från det vanliga nätverket.

I det vanliga nätverket har TP-routern adress 192.168.1.177.

Jag skriver in den adressen men inget händer.

Tips?
 
D Derbyboy skrev:
Hej,

Jag har en TP-link MR-600 ansluten till mitt nätverk. Den delar ut IP-adresser (192.168.2.xx) så den har DHCP påslagen och den är kopplad från WAN-porten till min UDR.

Jag försöker komma åt admingränsnittet från det vanliga nätverket.

I det vanliga nätverket har TP-routern adress 192.168.1.177.

Jag skriver in den adressen men inget händer.

Tips?
Den exponerar nog inte admin gränssnittet på WAN. Koppla in en dator i LAN (där du får 192.168.2.x) och testa där istället.
 
Ja alltså jag kommer åt admingränssnittet när jag är på plats men jag vill komma åt det remote.
 
Jag tror den visar admingränssnittet på WAN. Går ju ansluta remote via deras cloudlösning, dock funkar inte den när routern är på ett subnet.
 
MrJay
D Derbyboy skrev:
Ja alltså jag kommer åt admingränssnittet när jag är på plats men jag vill komma åt det remote.
Det vill du inte göra. Men om du envisas med att skapa en stor säkerhetsrisk så måste du slå på remote admin och använda den externa IP adressen när du inte är på plats. Kan vara så att din ISP inte exponerar riktig IP (Bahnhof är känd att fula med det), då får man slå en pling till de.

Vad menar du med att routern är på ett subnät? Det är den alltid, blir lite svårt annars med TCP/IP…

Fundera istället på att sätta upp en VPN tunnel.
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Jag tror den visar admingränssnittet på WAN. Går ju ansluta remote via deras cloudlösning, dock funkar inte den när routern är på ett subnet.
Ingen router ska exponera gui på WAN. Ialla fall inte per default. Men det kan säkert finnas nån inställning för att slå på det.
 
Sätt upp en brandväggsregel med portforward till adressen?
 
Ja alltså så fort jag blockerar TP-routern i min UDR så kopplar den upp sig på 4g och då kommer jag åt ”remote acess” vi TP-molnet. Då kan jag även använda min duckdns som pekar på TP-routern.

Problemet är när TP-routern är ansluten med kabel (via WAN) till min UDR. Då kommer jag inte åt admingränssnittet.

Min UDR delar ut adresser i spannet 192.168.1.xx och TP-routern delar ut adresser i spannet 192.168.2.xx.
 
M mojjen skrev:
Sätt upp en brandväggsregel med portforward till adressen?
Jag tror det här skulle kunna vara lösningen men jag tycker egebtligen inte brandväggen borde ställa till det när jag tunnlar in till min UDR.

Då befinner jag mig ju lokalt på mitt UDR nätverk (192.168.1.xx) och vill bara ta mig över till TP nätverket (192.168.2.xx)
 
D Derbyboy skrev:
Ja alltså så fort jag blockerar TP-routern i min UDR så kopplar den upp sig på 4g och då kommer jag åt ”remote acess” vi TP-molnet. Då kan jag även använda min duckdns som pekar på TP-routern.

Problemet är när TP-routern är ansluten med kabel (via WAN) till min UDR. Då kommer jag inte åt admingränssnittet.

Min UDR delar ut adresser i spannet 192.168.1.xx och TP-routern delar ut adresser i spannet 192.168.2.xx.
Den behöver en route från udr till tpn.
Är det ett portnummer du går mot när du försöker ansluta eller endast wan adressen.
Har du gjort en port forward?
 
Jg försöker ansluta med IP-adressen, den lokala, dvs 192.168.1.177. Har även testat med lite olika portnunmer typ 443, 80, 8080 samt http och https.

Du hör ju, jag skjuter hej vilt från höften :)
 
D Derbyboy skrev:
Jg försöker ansluta med IP-adressen, den lokala, dvs 192.168.1.177. Har även testat med lite olika portnunmer typ 443, 80, 8080 samt http och https.

Du hör ju, jag skjuter hej vilt från höften :)
.177 mot wanet?
 
Ja det är ju den adressen som MR-600 får på udr-nätverket
 
D Derbyboy skrev:
Ja det är ju den adressen som MR-600 får på udr-nätverket
Du måste ansluta med wan ip.
Den lokala adressen syns inte på internet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.