Har ett litet problem i nya köket.

Dags att fästa laminatbänkskivorna, men problemet är i skarvarna vid ett diagonalt bänkskåp. Kopplingsbeslagen som man spänner skarvarna mot varandra hamnar i ett utrymme mellan bänkskåpen så man inte kommer åt att spänna dom. Se bild.

Hur gör jag då?
 
  • Schematisk bild av kökslayout med röda bänkskivor och svarta stommar, kopplingsbeslag markerade i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritningar av en köksinredning som visar laminatbänkskivor och deras skarvar vid ett diagonalt bänkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellerat kök med hörnbänkskåp och laminatbänkskivor som inte är fästa vid skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
monterar hela skivan på sidan om och lägger dit hela sen?
 
S Stefan1972 skrev:
monterar hela skivan på sidan om och lägger dit hela sen?
Det har jag funderat på. Men det är lättare sagt än gjort i mitt fall, pga kökets form, bänskivornas längd (3m,2m,1m) och skjuta in bänkskivorna rätt sen. Men det är väl så det måste bli om det inte finns något annat smart sätt..
 
Du kanske kan klossa upp skivan med reglar säg 45x90 som du lägger mellan skivan och skåpen. Du kan du komma åt att kexa, limma och spänna beslagen. Sen är det "bara" att ta bort reglarna o släppa ner skivan.
 
Plocka bort dom två skåpen markerade med X, så kan du spänna ihop skivan.
3D-simulering av kökshörna med markerade skåp där X anger skåp som ska tas bort.
 
Mazen Mazen skrev:
Plocka bort dom två skåpen markerade med X, så kan du spänna ihop skivan.
[bild]
Så får det bli. Är nog ebklast trots allt.

En annan fråga kring köket(så behöver jag inte skapa ny tråd). Ska såga ut för hällen i skivan, men blir inte klok på manualen. Vill veta djupet på ursågningen och där står det 490/500?? Jaha, vilket är det?
 
  • Installationsmanual som visar mått och instruktioner för ursågning av en kökshäll med måtten 490/500 x 560 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martyyyyy skrev:
Vill veta djupet på ursågningen och där står det 490/500?? Jaha, vilket är det?
Beror väl på vilken häll :thinking: står det måttet i manualen för hällen? Men skulle tro på 490..
 
A
490 brukar gå bra.
 
Bilden är ju saxad från manualen. Står inget nånstans om det är 490 eller 500.

Det är en Bosch PVS611FC5Z
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.