1 263 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Kommer anläggningen klara vintern?
Hej,
Vi gick från pellets till en Nibe F2120-12 med en VVM310 för några månader sedan och det har varit en fröjd så här långt.
Huset är på 115 m2 med källare som använts som ett andra plan, d.v.s ca 230m2. Uppvärmningen består huvudsakligen av enkel element men också ett vattenburet golv som sträcker sig mellan hall och badrum. Redan tidigare var det svårt att värma ett sovrum på grund av på tok för litet element, detta är bytt mot ett minst dubbelt så stort dubbel element vilket löste problemet.
Det sägs att systemet har klassats som ett hög temperaturssystem vilket innebär att man kört tunna element på hög värme istället för tvärtom.
Nu när graderna börjar närma sig nollan så har vi tvingats öka värmen 1 steg på pumpen men också lagt på en kurvförskjutning på -2 grader.
Idag har tempen legat på -2 till 0 grader och då pumpar systemet ut 48 grader och får tillbaka 41 grader. Vad jag förstår så levererar en pump som denna MAX 65 grader så då är frågan. Borde jag redan nu sätta in åtgärder eller är det bara till att sitta lungt i båten?
Huset står i Skåne.
MVH
Vi gick från pellets till en Nibe F2120-12 med en VVM310 för några månader sedan och det har varit en fröjd så här långt.
Huset är på 115 m2 med källare som använts som ett andra plan, d.v.s ca 230m2. Uppvärmningen består huvudsakligen av enkel element men också ett vattenburet golv som sträcker sig mellan hall och badrum. Redan tidigare var det svårt att värma ett sovrum på grund av på tok för litet element, detta är bytt mot ett minst dubbelt så stort dubbel element vilket löste problemet.
Det sägs att systemet har klassats som ett hög temperaturssystem vilket innebär att man kört tunna element på hög värme istället för tvärtom.
Nu när graderna börjar närma sig nollan så har vi tvingats öka värmen 1 steg på pumpen men också lagt på en kurvförskjutning på -2 grader.
Idag har tempen legat på -2 till 0 grader och då pumpar systemet ut 48 grader och får tillbaka 41 grader. Vad jag förstår så levererar en pump som denna MAX 65 grader så då är frågan. Borde jag redan nu sätta in åtgärder eller är det bara till att sitta lungt i båten?
Huset står i Skåne.
MVH
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
Vilken innetemp får du vid 48 c framledningstemp ? Tror det kan bli hög temp fram när det kryper ner. Vps går inte så ekonomiskt när de måste göra höga temperaturer, kan ni byta fler radiatorer ?
Inner temperaturen ligger runt 22-24, den hade kunnats sänkas en aning i värsta fall men då får man på med tjock tröja o lite så. Kommer ju ihåg när man bodde i lägenhet, så fick man minimum vilket var 18-19 om jag mins rätt.
Vi kan såklart byta flera radiatorer men vill undvika det om det inte verkligen behövs eller besparar oss rejält ekonomiskt.
Vi kan såklart byta flera radiatorer men vill undvika det om det inte verkligen behövs eller besparar oss rejält ekonomiskt.
Får uppfattningen av att den framledningstemp som visas på displayen är högst temporär, först kan den visa en högre temp, halvtimme senare kan den visa rejält mycket lägre. Ex nu visar den 42 i framledning och 35 tillbaka.
Standard inställningen på kurvan är vad jag förstår från manualen 9, den står på 10 i vårt fall. Sen har vi höjt Inomhusklimat > temperatur 1 steg vilket också visas i kurvöversikten.
Punktförskjutningen är inte ändrad, den står på 0/0.
Vi har endast utomhusgivare och nästan alla element står på max, ett fåtal är nerskruvade par steg, ex som i det rummet där vi bytte element.
Standard inställningen på kurvan är vad jag förstår från manualen 9, den står på 10 i vårt fall. Sen har vi höjt Inomhusklimat > temperatur 1 steg vilket också visas i kurvöversikten.
Punktförskjutningen är inte ändrad, den står på 0/0.
Vi har endast utomhusgivare och nästan alla element står på max, ett fåtal är nerskruvade par steg, ex som i det rummet där vi bytte element.
Full normalt, tumregel 0 ute c a 42 C ut till elementen , allt beroende på huset isolering. 22 - 24 C inne , blåser det rakt igenom eller är det dåligt med isolering i ytterväggarna, klart beror på hut frusen man är, lär er maxI Ironside skrev:
21 C inne, då sparas mycket energi..
Jo visst tar det tid att anpassa värmesystem och anläggning men nu vet jag iallafall att man ska sikta på 42 grader ut till elementen när utetempen är 0.
Men hur finsjusterar jag egentligen systemet? Kurvan ska bara ändras i absolut nödfall så då har man Temperatur 1.1 som i mitt fall utgår från 0 och som är satt på 1. Genom att öka denna 1 steg så ökar man på uttempen par grader, problemet är att detta är på gränsn för mycket så finns det någon mer exakt finjustering där man kan ange hur många plus eller minus den ska lägga på utgående? Är det kanske point offset 1.9.8 man ska sätta?
Men hur finsjusterar jag egentligen systemet? Kurvan ska bara ändras i absolut nödfall så då har man Temperatur 1.1 som i mitt fall utgår från 0 och som är satt på 1. Genom att öka denna 1 steg så ökar man på uttempen par grader, problemet är att detta är på gränsn för mycket så finns det någon mer exakt finjustering där man kan ange hur många plus eller minus den ska lägga på utgående? Är det kanske point offset 1.9.8 man ska sätta?
Är det kompensation av utegivare du talar om nu. Visar den rätt så rör man den inte Det är kurvan med grafen som ändras med små tryck, eller temp inom parantes. Brukar stå ett värde ( temp ut ) och ett värde innom parantes ( vad den strävar efter att ge ) för varmt ställs till tex 40 C ut eller kallt 44 C .sI Ironside skrev:
Det nya dubbel elementet gör STOR skillnad, det värmer just nu på tok för mycket så vi har försökt ställa ner det ett par dagar men vredet är riktigt dåligt. De är ett Danfoss koppel med original vred där det inte är tydligt var MAX och MIN är, har skruvat ner det ett kvarts varv dagligen för att strypa elementet men än så länge händer det inte mycket.R134a skrev:
Det hade varit fint att ha nya element i hela huset, då hade pannan troligen kunnat skruvas ner ett par kurvor. Problemet är såklart att det både är dyrt och mycket jobb att byta elementen. På nya element sitter kopplet utanför vilket gör att elementet hamnar fel om det inte kompenseras för i botten. Tyvärr har jag inte kunskapen för att få till rören på ett snyggt vis än.
Såhär står det i manualen :J jonaserik skrev:Är det kompensation av utegivare du talar om nu. Visar den rätt så rör man den inte Det är kurvan med grafen som ändras med små tryck, eller temp inom parantes. Brukar stå ett värde ( temp ut ) och ett värde innom parantes ( vad den strävar efter att ge ) för varmt ställs till tex 40 C ut eller kallt 44 C .s
- Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen ett steg.
- Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen ett steg.
- Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvförskjutningen ett steg.
- Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvförskjutningen ett steg.
Min förskjutning(1.1.1 Värme) på systemet är 1. Eftersom vi endast har utgivare så anger man alltså inte grader här utan någon typ av steg.
För att höja värmen när det är kallt ute så ska man öka kurvan enligt ovan vilket vi gjort 1 steg. Problemet är att det då blir för varmt. Sätter vi ner förskjutningen så riskerar det bli för kallt.
Så frågan är hur man för finjusteringar? De 2 reglage man kan ändra på höjer\sänker värmen flera grader. Måste man kanske koppla in inne givaren för att får finare justering?
Liknande trådar
-
Kommer undermonterad diskho klara vattenskador?
Kök -
Kommer golvvärmen att klara sig!
Badrum -
en tråd där EyEr0n kan förklara varför inte bonus förekommer i elektrikerbranschen
El -
Precis köpt villa - vad kommer hända deklarationen 2015?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Grannen bygger plank som skuggar min Tuja Brabant, kommer den att klara sig ändå?
Häckar, Buskar & Träd