Hej allihopa!

Har precis färdigställt pool med tillhörande trädäck och skall ge mig på grävning så att jag kan få ut ström till poolområde, staket och utekök.


Det som är tänkt att vara inkopplat vid poolområdet är:

1. Poolvärmepump Gull & Jansson X15 (1-fas, 10A)
2. Poolpump (1-fas, 10 A)
3. Belysning runt pool (ca 10 st led lampor plus ca 20 st decklights LED)
4, Pooldammsugare
5. Något vägguttag extra både inne i poolhuset och utanpå om man behöver koppla in något verktyg eller dylikt.


Uteköksområdet är tänkt att ha följande:

1. Kylskåp (litet) - vet inte vad ett sådant kan dra i ström
2. Någon form av belysning (LED givetvis, förmodligen samma typ som runt poolen)
3. Några vägguttag främst till för ladda elektronik
4. 1 st POE switch för accesspunkt (switch går på ström, AP tar ström via nätverkskabel)
5. ev Smart TV med apple TV

För matlagningen står gasolgrill, kamado joe och stekbord, men de drivs ju inte på El


Funderingen nu är ju hur man skall tänka gällande matningen samt val av ev undercentral eller dylikt ute vid uteköket. Jag vill kunna ha möjligheten att bryta säkring ute vid uteköket (varför vet jag eg inte men av ren lathet kanske?).

Poolvärmepump, poolpump skulle jag vilja ha på egna 10A säkringar, kylskåp och övrig elektronik i utekök på en säkring

Hur hade ni själva gjort?

PS. vet att detta egentligen är något att fråga elektriker om - vilket jag också tänker göra, men vill gärna ha lite inputs från Er här inne också.

Mvh
Rickard





Min fundering nu är om det räcker att dra ut 1 st 5g1,5mm2 kabel från 3 st olika säkringar eller om jag skall köra "hängsel och livrem" och lägga ner 2 st 5g1,5mm2 kablar från då 6 st olika säkringar
 
tommib
Prata med elektrikern du...

Men om du vill ha ett riktigt svar också skulle jag säga följande:

Dra ut ett gulrör 50/42. I det kan du dra en eller två 5G2,5 samt en nätverkskabel. Jag skulle börjat med en 5G2,5 och dragit 3x16 A till poolhuset. Där hade jag satt en undercentral och fördelat ut som det passar. Egentligen skulle jag vilja ha poolen separat men en UC i poolhuset löser det på ett rätt bra sätt. Poolen kan få egna grupper till storförbrukarna och köket kan få egna. Du behöver minst tre egna grupper om 10 A (poolpump, poolvärmepump, uttag för dammsugaren), sen skulle jag satt egna grupper också för vägguttag och belysning. Kylskåpet kan väl också få ett eget. Dessutom skulle jag satt ett uttag ensamt på 10 A i köket för kokplatta eller mixer (du kommer ångra dig om du inte gör det).

Om du inte har ett poolhus eller en annan bra plats att sätta en UC på får du dra åtminstone fem egna grupper i mitt tycke.

Jag fattar inte varför du vill kunna bryta säkringar vid uteköket, det finns ingen vinst med det. Däremot vinner man på att ha just en UC med säkringar för att kunna dra ut en 3x16 A matning som man sedan grenar ut.

Exakt hur detta läggs in mot resten av huset är omöjligt att svara på utan att veta mer om den anläggningen.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Prata med elektrikern du...

Men om du vill ha ett riktigt svar också skulle jag säga följande:

Dra ut ett gulrör 50/42. I det kan du dra en eller två 5G2,5 samt en nätverkskabel. Jag skulle börjat med en 5G2,5 och dragit 3x16 A till poolhuset. Där hade jag satt en undercentral och fördelat ut som det passar. Egentligen skulle jag vilja ha poolen separat men en UC i poolhuset löser det på ett rätt bra sätt. Poolen kan få egna grupper till storförbrukarna och köket kan få egna. Du behöver minst tre egna grupper om 10 A (poolpump, poolvärmepump, uttag för dammsugaren), sen skulle jag satt egna grupper också för vägguttag och belysning. Kylskåpet kan väl också få ett eget. Dessutom skulle jag satt ett uttag ensamt på 10 A i köket för kokplatta eller mixer (du kommer ångra dig om du inte gör det).

Om du inte har ett poolhus eller en annan bra plats att sätta en UC på får du dra åtminstone fem egna grupper i mitt tycke.

Jag fattar inte varför du vill kunna bryta säkringar vid uteköket, det finns ingen vinst med det. Däremot vinner man på att ha just en UC med säkringar för att kunna dra ut en 3x16 A matning som man sedan grenar ut.

Exakt hur detta läggs in mot resten av huset är omöjligt att svara på utan att veta mer om den anläggningen.
Tack för input! ;)

Poolhus/teknikhus är redan uppbyggt och där finns poolpump och poolfilter samt utrymme för övrig elektronik. Sidan om finns poolvärmepumpen. Poolen är i ena hörnet av tomten och ca 20 meter sidan om kommer utekök byggas upp (dvs i andra hörnet på baksidan av vår tomt).


Så sätta UC i poolhuset och sedan dra en kabel (4g1,5 eller 5g1,5 gissar jag) till uteköket?


Anledningen att jag tänkte tvärtom var att uteköket är närmare själva huset än teknikhuset till poolen, så hade sparat lite kabeldragning. Samt att kändes för min del lite mer naturligt att ha en UC placerad i uteköket än inne i teknikhuset, men jag tänker kanske bakvänt.


Elanläggningen i huset är:

1 st huvudcentral med 20A huvudsäkring på inkommande elkabel från elskåpet ute vid gatan. Sitter ytterligare en normkapsling sidan om original central som sattes när köket renoverades och ny el drogs fram.
inget fasadmätarskåp på utsidan
I dagsläget ingen elbil men det kommer nog inom 1-2 år, då gissar jag att det får bli 25A säkring om man har pool och utekök också
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
Jag hade också gjort samma fördelning i grupper som tommib ovan.

Sedan om ni vill förlägga dessa grupper från befintlig elcentral eller montera upp en ny central har jag inga synpunkter på.
Man behöver räkna på det oavsett så frånkopplingstider och godtagbart spänningsfall upprätthålls.

Däremot ska inte data förläggas i ett gult rör och inte tillsammans med kraft (se tex 444 i ss 436 40 00) utan man föreskriver gemensam förläggning med separation.
 
tommib
A avh67f skrev:
Däremot ska inte data förläggas i ett gult rör och inte tillsammans med kraft (se tex 444 i ss 436 40 00) utan man föreskriver gemensam förläggning med separation.
Det är kanske formellt sant men i en heminstallation så ser jag inte problemet. Vad skulle risken vara? Som jag ser det är det två risker, varav en är en säkerhetsfråga. Om man sätter spaden rätt genom röret och bägge kablarna så riskerar man att spänningssätta nätverkskablaget med 230 V. Det torde dock vara ett synnerligen övergående problem givet avsäkring och förhoppningsvis också JFB i matande ände. Den andra risken är störningar och det kommer inte hända. Partvinnat kablage är synnerligen resistent mot yttre störning och de förhållandevis små lasterna som pumparna innebär kommer inte vara ett problem.

Vill man eliminera bägge riskerna drar man en fiber. Att den formellt ska gå i ett grönt rör skulle jag strunta fullständigt i.

A avh67f skrev:
Man behöver räkna på det oavsett så frånkopplingstider och godtagbart spänningsfall upprätthålls.
Helt enig. Jag höftade utan att vara medveten om avstånden. Troligen är det ok men är det 20+20 m så behöver man åtminstone göra ett snabbt överslag.

Vilken väg man drar styrs av förhållandena på platsen. Jag tänkte att det är lättast att gömma en elcentral vid pooltekniken. Om det finns ett bra ställe att gömma elcentralen på i uteköket går det lika bra. Givet avstånden är det kanske rimligt med två separata UC, antingen på gemensam matning eller på varsin matning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Gulrör- absolut. Då blir det lätt att ändra senare
Mer än 3x10A-behövs det verkligen?
Möjlighet att bryta/styra? Varför inte smarta uttag(för utebruk)?
Separat jordfelsbrytare för poolområdet= ABSOLUT
tycker jag..........
 
Jo du har rätt Tommi. Hemma på gården behöver vi inte göra det överdrivet komplicerat. Fel av mig där. Jag skenar iväg lite ibland.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.