Hej!

Kommentera gärna min montering av dosor och flexslang som ni ser på bilderna.
Ser ni något som inte ser bra ut så säg gärna till.

Obs jag är inte elektriker själv, men fick lite anvisningar av en granne som arbetar som snickare/elektriker/murare/vvs, eller rättare sagt lite av allting tror jag han jobbar med.

Det jag är lite osäker på är om isoleringen bör/får ligga "dikt ann" mot flexslang och dosor. Men enligt min granne så är det så man gör.

OBS endast behörig elektriker kommer att sköta kopplingar.

Stort tack på förhand
Fredrik
 
  • dosa_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dosa_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du testat att dra i tråd?

Det ser ut som om slangen är av det mera sladdriga slaget och då måste du klammra ungefär dubbelt så tätt annars korvar den sig.
 
Hej!
Ja det funkar faktsikt fint, faktum är att det sitter lite mer klammer än vad det är på bilden. Tog bilden aningens tidigare.

Men hur är det med isoleringen, får den ligga "dikt ann" mot flex-slang och dosa?

Mvh
Fredrik
 
Bra att det funkar!

Rören får man inte begrava i isoleringen för då kan ledningarna överhettas vid hög belastning. Kan du inte lägga rören direkt innanför väggskivorna bör du diskutera saken med din elektriker.
 
Du har satt en apparatdosa i taket om jag ser rätt. Helt OK, men du är medveten om att det inte är detsamma som en takdosa?
 
Tack för din mycket intressanta kommentar!

Menar du då att "flex-rörs-böjen" ned till dosan, på bild 1, som således går igenom isoleringen inte är okej?

Stort tack på förhand
Fredrik
 
Japp, det stämmer att det är en apparatdosa.
Helt klart är en takdosa att föredra.
 
Är bilderna av samma dosa?

Om det är så att bjälklaget på bilden till vänster skall isoleras så borde rören ligga helt under isolering (på den varma sidan)
 
Hej!

Japp det är samma dosa du ser.

Okej, så du menar att isoleringen ska ligga ovanför flex-rör och dosor?


Mvh
Fredrik
 
Om vi säger så här, nu har du visserligen redan lagt ut rör och slang men mer normalt är att man gör det när taket är glesat. Då förstår du kanske vad dom andra menar med att lägga under isoleringen.
 
Hej!

Tackar för svaren!

Men kan man dra slutsatsen att så som jag gjort är fel och inte tillåtet?

Mvh
Fredrik
 
Det är troligen inte möjligt att säkra vanlig 1.5 mm2 FK med 10 A när slangen ligger så djupt in i isoleringen.

Ett annat problem är att du kan komma att få kondens i rören på vintern. Varm, fuktig luft stiger upp i rören via dosorna och fukten kondenserar när den avskyls i den övre delen av isoleringen. Sedan rinner fukten ner i dosorna och det blir kortslutning och i värsta fall brand.

Min rekommendation är att dra om, men du kanske skall vänta in lite synpunkter från elektriker här på forumet innan du skrider till verket.
 
Stort tack!!

Jag tror jag ska dra om, lägga isoleringen ovan och dra flex innunder.

Tackar!!
 
fredand44 skrev:
Stort tack!!

Jag tror jag ska dra om, lägga isoleringen ovan och dra flex innunder.

Tackar!!
Ett bra beslut i mina ögon.
Så blir du en transparent och närmast osynlig hempulare, passa även på att ge din multihantverkande granne en lektion.
 
Klokt tänkt, även om det är jobbigt nu-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.