Hej!

Jag och min sambo har skissat ihop en planlösning (på ett enplans hus på ca: 260 kvm), som vi anser oss nöjda med.
Men det är ju nyttigt med andra som "opartiskt" kan bedöma planlösningen.:)
Har inte märkt ut några fönster ännu, garderober eller möblemang. (Förutom några enstaka).


Vi vill väl mest ha reda på om det är något vi glömt eller kan göra annorlunda.:confused:

Varför det är en del vinklar och vrår på plattan beror på att vi utgått ifrån en gammal platta som det har stått ett brandskadat hus på (som vi rev i sommras). Vi tänkte alltså nyttja den gammla plattan från -77 (någon som har några kommentarer/förmaningar ang. det??:confused:) och bygga upp ett nytt hus på, och därmed spara in på "hela" den kostnaden. Vi kommer förhoppningsvis över plattan (och tomten) relativt billigt eftersom min far äger den idag.

Är tacksam för all eventuell respons...

Den högra delen är 30 cm lägre än övriga plattan (var tidigare garage & ekonomidel), därav trappsteget.
Har skrivit in en del mått och ytor. Hoppas det inte blev för plottrigt..:surprised:

Hälsningar Dawid och Malin

 
  • Plattan måttad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
xilak skrev:
Hej!

Jag och min sambo har skissat ihop en planlösning (på ett enplans hus på ca: 260 kvm), som vi anser oss nöjda med.
Men det är ju nyttigt med andra som "opartiskt" kan bedöma planlösningen.:)
Har inte märkt ut några fönster ännu, garderober eller möblemang. (Förutom några enstaka).


Vi vill väl mest ha reda på om det är något vi glömt eller kan göra annorlunda.:confused:

Varför det är en del vinklar och vrår på plattan beror på att vi utgått ifrån en gammal platta som det har stått ett brandskadat hus på (som vi rev i sommras). Vi tänkte alltså nyttja den gammla plattan från -77 (någon som har några kommentarer/förmaningar ang. det??:confused:) och bygga upp ett nytt hus på, och därmed spara in på "hela" den kostnaden. Vi kommer förhoppningsvis över
plattan (och tomten) relativt billigt eftersom min far äger den idag.

Är tacksam för all eventuell respons...

Hälsningar Dawid och Malin

[bild]
Hej!
Sätt gärna ut måtten och m2 på ritningen.
Så är dett lättare att tänka sig in i det hela!

mvh Mika
 
Jag måste tyvärr säga att jag är negativ både till planlösning och idéen att återanvända plattan. Planlösningen av den enkla anledningen att jag tycker det är så mycket yta som ej kan användas utan endast är gångstråk. Sovrummen ex borde kunna vara större tycker jag , ser bara ett badrum också. Två är väl ganska normalt i ett så stort hus?
Men det som är värre är att återanvända plattan. Dels pga av ev skador från brand och släkcning, men framföraltt ur isoleringssynpunkt. När ett nybygge kostar så mycket skulle jag aldrig spara in småslantar på att inte göra en vettig grundläggning, dränering och rördragning. Ledsen att såga andras förslag men i detta fallet tror jag ni skall ta en allvarlig funderare och ta kontakt med någon byggnadsexpert som kan bedöma rimligheten.
 
Hej Myrlejon!

Har glömt att märka ut att det finns ytterliggare en toalett (i anslutning till tvättstugan). Den är 1 x 1,5 m, så den är inte direkt stor. Men den fyller iaf. sin funktion.:)

Hade på känn att någon skulle anmärka på rumstorleken iom. att det är ett sådant stort hus...
Ska spåna lite på det.. Kan ju alltid göra passagen till sovrummen och badrummet lite trängre..:rolleyes:

Angående plattan så "verkar" det inte vara någon större fara med den. Branden inträffade endast i taket av huset, så den har aldrig varit utsatt för någon hetta.
Hade en byggnadsingenjör (som vi tänkt ha som KA) på plats i sommras för att inspektera plattan. Han sa då att det inte skulle vara några problem att använda sig av den gamla plattan.
Har självklart tänkt lägga ny dränering samt isolering runt om.

Ska tillägga att han (bygg.ing.) tyckte att det ej behövdes någon dränering, eftersom plattan ligger på en höjd och det såg torrt och fint ut på tomten..:confused:

Avloppen i stora badrummet samt köket kommer ganska exakt där det redan finns avlopp framdraget. Är endast avloppet till tvättstugan som måste dras nytt.

Tack för dina råd och tips!
 
Ni måste göra något åt isoleringen av plattan. Där det varit garage är det troligtvis intgen eller mycket lite isolering, golven kommer bli kalla och värmeförlusten stor.
 
Hej!

Har bestämt oss för att placera pannrummet utanför huset istället. Det blev i princip omöjligt att få till någon plats för det i huset. Vi har tänkt köra med en kombipanna, i första hand elda med pellets från bulkförråd. Sen när det antagligen blir för "dyrt" om x-antal år... Så går vi över till vedeldning...:)

Om vi får för kommunen så ska vi gjuta till 0,6m x 6m på ena kortsidan av huset för att då få en rak vägg. Blir enklare att bygga, enklare takkonstruktion samt en del extra m2 till vardagsrummet.:)

Vi har även placerat ut fönster (18st) samt ytterdörrar (3 st). Placeringarna är väl något så när spikade, dock ej storleken på fönstrena, som vi har lite beslutsvånda över...:(

En fråga:
När man placerar ut fönster. Utgår man då från tex. ytterdörrens övre karm, så att fönstrenas överkant kommer i jämnhöjd med den??


Har ritat ut hur tomten ser ut. Den är på ca: 996 m2.
Plattans yta ursprungligen är ca: 240 m2
Den "nya" plattan blir ca: 260 m2

Dela gärna med er av era synpunkter, råd och tips!

/Dawid & Malin
 
  • Planlösning reviderad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomtritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag skulle vilja ta bort förrådet bakom köket, göra badrummet bredare och inte lika långt (sovrummet får bli lite större) Sen så skulle jag också vilja byta plats på tvrum och sovrum. Vart e duschen till bastun? E det den som e i tvättstugan så blir det väldigt blött på golvet med spring i mellan. Saknar också att kunna gå ut direkt från tvättstugan för att hänga tvätt. 260 kvm e stort men det är väl vettigt att utnyttja ytan väl ändå!?
 
Hej Anna_Robban!

Förrådet bakom köket är kanske inte optimalt placerat. Men vi behöver förvaringsutrymmet och vi har ingen annan ide´om vad man kan nyttja ytan bakom köket till annars:confused:
Kanske någon som har ett förslag?

Badrummet blev långsmalt, men vi får nog in det vi vill ha i det ändå. Dusch, hörnbadkar, toalettstol badrumsmöblemang. Om vi skulle bredda badrummet blir det för mycket dödyta där som vi nog inte skulle ha någon direkt nytta av.

Är det sovrum 1 el. 2 du vill byta plats med mot tv-rummet?
Kortsidan av huset där sovrum 1 och 2 har sina fönster är en väldigt mörk del av tomten. Det är endast 3,8m till tomtgränsen, där grannen har en hög häck. Solen når aldrig denna yta:(.
Därför sätter vi sovrummen där, eftersom vi hellre vill ha ett ljusare vardags/tv-rum:)

Det finns en utgång ut till altan från tvättstugans nedre högra hörn.
Duschen är direkt bredvid bastun, hur menar du att det blir spring i mellan och blöt på golvet där?

Av 255 m2 byggyta blir det väl ungefär 225 m2 boende yta. Vill ha en ganska öppen planlösning i huset, men detta bekostar väl då rumstorleken..

Tack för synpunkterna!
/Dawid
 
A
Trodde att det som va städskåp va duschen. Kollade visst lite dåligt!
 
Hej!

Jag tycker att eran planlösning är rätt så bra, dock ni har inte angett var är eran solsida och era tankar ang detta. Om den är på den sidan av huset där köksfönster samt vardagsrummet är skulle jag försöka utnyttja ljuset till samvarorummet samt de två sovrum ( -barnrummen ?) - alltså vända på planlösningen av den delen av huset alt byta plats en av sovrummen mot badrummmet, bastu.
 
Ha synpunkter på andras planlösning och idéer är nog bland det roligaste här på forumet. Ännu roligare om man råkar få ur sig något som verkar vettigt och som andra gillar.

Tyvärr måste jag nog hålla med Myrlejon om att mycket yta verkar slösas bort på passager. 260kvm är mycket.

En variant kan vara att göra badrummet mer fyrkantigt så det når fram till förådet och sedan göra sovrum 1 större. Kanske flytta efter med somvrum 2 så TV-rummet blir större. Dörren till badrummet placeras då mot entren istället.

En annan är att placera toalett 2 mellan badrum och föråd. Då fungerar den mer som gästtoa och badrummet blir lite mer privat. Dessutom brukar förvaring i och vid tvättstugan vara användbart.

Och varför är inte förådet lika brett som köket? Hallen verkar stor nog ändå.

Hälsningar från en 64kvm tvåa:)
 
Som jag fattar det så har ni inga direkta begränsningar förutom att plattan ser ut som den gör. Mitt råd är att slänga denna planlösning och börja om från början. Den är inget vidare. Man låser sig gärna efter ett tag och kan inte se nya lösningar. Ta in någon som ser det med helt nya ögon, helst en arkitekt.
 
Hej!

Ilzru385:
Vår solsida är mot köksfönstrena. (Har ritat ut ungefär solens gång runt baksidan av huset.) Vi ville ha köket där eftersom vi tänkt ha stora fönster, som då släpper in mycket dagsljus. Samt att vi då får uppsikt över baksidan/gräsmattan där ungarna kommer leka. I samma riktining gränsar tomten mot en lekpark som vi då även får uppsikt över.

Mellanbarn:
Har ritat med rött där du (om jag förstod dig rätt) ville ha en vägg för att få badrummet & förrådet att gå ihop.

260m2 är som sagt byggytan. Räknade nyligen ut det totala antalet m2 för alla rum i huset, det blev tillsammans 214m2. Kan hålla med om att passagerna tar upp mycket utrymme, men vi vill ändå ha en passage bakom köket. Dels för att inte trafiken genom huset inte bara ska gå genom köket. Samt att det skulle kännas långt att ta sig till sovrummen från hallen (om man skulle råka glömma mobilen eller nånting där, så måste man då gå genom "hela huset").
Tv-rummet var tidigare större, men det kändes svår möblerat. Eftersom vi inte kunde nyttja ytan bakom sofforna till någonting vettigt.

Tänkte satsa lite pengar mer på badrummet, och då vill man väl visa upp det också..:D

Förrådet kan växa både på längden och bredden (hur bred bör en passage vara??..1,5m??)
Men vi tänkte göra en liten hörna där (mest kvinnorna i hushållet) kan göra sig i ordning=(blåsa håret, platta håret, snabbsminka m.m.). Tänkte ha en stor spegel på väggen och en byrå eller nåt, med då hårfönar och plattänger m.m. Annars blir det nog så trångt framför hallspegeln..

Doldr:
Vi tog tidigare (planen var först att bygga 1,5plan) in en arkitekt som då ritade ett komplett hus. Men av diverse anledningar skrotade vi 1,5 plans. planerna.
Dels var vi inte helt nöjda med hans planlösning samt att det inte skulle gå att få huset byggt för "vettiga" pengar..
Nog är det ofta bra med arkitekter, men inte alltid....
Husets planlösning och rummens placering är ganska begränsad. Tomten är en hörntomt i ett villakvarter, är som bara fri sikt mot ett håll. Därför vill vi gärna ha t.ex. köket placerat där det är. Tomten är ungefär 2 meter högre upp än gatan och lekparken. Därför blir uppfarten där den är idag. Vi vill ha entrén nära uppfarten. Sovrummen har vi placerat "mörkt" (blir svalare på sommaren).

Tack för synpunkterna
 
  • Planlösning reviderad paintad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får man fråga vad för nått ni använt er av för att göra skissen?
 
Om jag utgår från er grundplan så skulle jag göra dessa förändringar, dock skulle jag inte personligen ha i närheten av er planlösning, men det är ju ja det. :)
 
  • planl-tumult.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.