Så har vi precis gjort första utkastet till vår kommande utbyggnad på papper, och skulle väldigt gärna vilja ha så många synpunkter och kommentarer som möjligt. :)

Vardagsrumsdelen på nedervåningen tillhör utbyggnaden, tillsammans med ungefär halva hall- och badrumsdelen, resten är befintlig byggnad.
Köket kräver inga kommentarer då det är klart sen några år tillbaka, och fungerar mer än utmärkt :-D

Hoppas ni har överseende med att planritningen är ritad av en rookie på området, med endast ett ritbord och linjal, och att måtten bara är ett ungefär. Det är som sagt bara ett första utkast. ;-)

Hmm.. Lyckas inte riktigt bifoga några bilder, vilket känns som en förutsättning.. Får väl i stället försöka länka då. Nytt försök :)

http://www.familjeliv.se/hem/miiha/galleri.php?cur_album=Renovering

Tredje gången gillt, heter det va?! :)
Fick ta till gamla hederliga paint för att fixa det, men nu borde det funka :-D
 
  • 0100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättare om du lägger med ritningen ;-)
 
Du var snabbare än mej :-D

Vi ville inte riktigt samma, datorn och jag.. Så detta var det bästa jag kunde göra, hoppas ni får ett hyffsat hum ändå!
 
Länken som du lagt i inlägget förutsätter att man är inloggad eller inbjuden på något sätt.
 
jpml
haha, ja men nu ser jag att det kommit till ritn. Ska försöka kolla imorgon
 
På ovanvåningen: sovrummet ovanför vardagsrummet hade jag velat ha ingång ifrån via hallen. Det ordnas genom att göra WC mindre eller sovrum större. Allrummet skulle bli lättare att möblera dessutom. Kan man gå raklång där på ov? Det är ju snedtak där. Ska allrummet ha fönster?
Sedan kan det vara idé att kolla upp med kommunen om ni måste handikappanpassa badrummet. Ni kan slippa det då det handlar om en tillbyggnad men det kan också bli krav på att ni ska fixa det.
 
fn76 skrev:
På ovanvåningen: sovrummet ovanför vardagsrummet hade jag velat ha ingång ifrån via hallen. Det ordnas genom att göra WC mindre eller sovrum större. Allrummet skulle bli lättare att möblera dessutom. Kan man gå raklång där på ov? Det är ju snedtak där. Ska allrummet ha fönster?
Sedan kan det vara idé att kolla upp med kommunen om ni måste handikappanpassa badrummet. Ni kan slippa det då det handlar om en tillbyggnad men det kan också bli krav på att ni ska fixa det.
* Ingång via hallen var en bra idé! Det ska jag försöka ändra.

* Det är full takhöjd på större delen av övervåningen, kanske en dryg meter från ytterväggen där man inte kan gå raklång. Detta betyder förstås grym planering av WC för att utnyttja utrymmet på bästa sätt.
Däremot är det väldigt lågt vid ytterväggen- bra ställe för platsbyggd förvaring i hallen, tex.

* Allrummet kommer antagligen få ett takfönster då ytterväggen är så låg.
 
Jag tycker att det ser bra ut!
Håller inte riktigt med om sovrumsdörren uppe. Jag skulle möjligen låta badrummet bli större istället så att allrumsväggen blir rak.

Jag skulle också byta plats på duschen och toan nere. Då blir det mer en badavdelning längst in in badrummet och toan blir mer tillgänglig direkt inannför dörren.

Ingen kamin/öppenspis när ni ändå håller på?
 
Jag vill också ha ingången från hallen. Gillar inte de dolda gångar som blir när man har genomgång i ett rum
 
-Om man nu vill ha genomgång genom allrummet till sovrummet så bör dörren in till allrummet vara i samma hörn som fortsättningen in till sovrummet. Då slipper man den dolda gången. Och sätt en skjutdörr in till alrummet från korridoren. Öppen planlösning är värdelöst om man inte alltid gör allt tillsammans.

-Vad är vitsen med väggstumpen som sticker ut från köket rakt mot entren?

-Om man på övervåningen delar klädkammaren till stora sovrummet och klämmer in toaletten direkt ovanför trappan får man allt vvs-arbete samlat i den delen av huset. Förenklar något vid rördragning. Där toaletten är idag blir en mindre klädkammare.

Skitkul att ha åsikter :)
 
Jag håller med om att dörr till sovrum bör vara från hallen. Jag skulle nog försökt ordna det på följande sätt (om jag kan förklara i text) om det fungerar med måtten.

Den korta väggen där toadörrensitter skulle jag flyttat in toadörren men behållt väggen till vänster om dörren. Så dörren flyttas in ca 0,5m och ansluts med vinkel mot din tänkta vägg.
Sedan skulle jag satt toastolen direkt till vänster när man kommer in genom dörren, där blir det ju som jag beskriver ett litet skymundan för toastolen.
Vet inte hur lätt det blev att förstå dock.
 
pinebar skrev:
Jag tycker att det ser bra ut!
Håller inte riktigt med om sovrumsdörren uppe. Jag skulle möjligen låta badrummet bli större istället så att allrumsväggen blir rak.

Jag skulle också byta plats på duschen och toan nere. Då blir det mer en badavdelning längst in in badrummet och toan blir mer tillgänglig direkt inannför dörren.

Ingen kamin/öppenspis när ni ändå håller på?
* Tanken med att ha duschen bredvid badkaret är att på det sättet få karet mer "inbyggt". Jag vill inte ha en duschkabin, utan ett litet duschrum, och runt karet blir det då tre väggar.

* Nej, det blir nog ingen kamin. Men vad vet man? Tillslut kanske det sitter en där ändå ;-)
 
Mellanbarn skrev:
-Om man nu vill ha genomgång genom allrummet till sovrummet så bör dörren in till allrummet vara i samma hörn som fortsättningen in till sovrummet. Då slipper man den dolda gången. Och sätt en skjutdörr in till alrummet från korridoren. Öppen planlösning är värdelöst om man inte alltid gör allt tillsammans.

-Vad är vitsen med väggstumpen som sticker ut från köket rakt mot entren?

-Om man på övervåningen delar klädkammaren till stora sovrummet och klämmer in toaletten direkt ovanför trappan får man allt vvs-arbete samlat i den delen av huset. Förenklar något vid rördragning. Där toaletten är idag blir en mindre klädkammare.

Skitkul att ha åsikter :)

* Kommer med största sannolikhet att flytta sovrumsdörren till hallen i stället för allrummet.

* Vitsen med väggstumpen från köket är egentligen bara att dela av lite och göra båda rummen mer möblerbara. Kanske någon form av byrå i halldelen, och fåtöljer el dyl i bottenvåningens allrum.

* Att placera övervåningens toalett ovanför badrummet är något som jag funderat på tidigare, men inte lyckats lösa ordentligt. Vi vill ju ha klädkammaren i anslutning till vårt sovrum, och att dela utrymmet mellan wc och klk blir väl så trångt.
Men det tål absolut att tänkas på!
 
Tjacko skrev:
Jag håller med om att dörr till sovrum bör vara från hallen. Jag skulle nog försökt ordna det på följande sätt (om jag kan förklara i text) om det fungerar med måtten.

Den korta väggen där toadörrensitter skulle jag flyttat in toadörren men behållt väggen till vänster om dörren. Så dörren flyttas in ca 0,5m och ansluts med vinkel mot din tänkta vägg.
Sedan skulle jag satt toastolen direkt till vänster när man kommer in genom dörren, där blir det ju som jag beskriver ett litet skymundan för toastolen.
Vet inte hur lätt det blev att förstå dock.
* Jag tror jag förstår hur du menar.. En smal "gång" fram till dörren (om man kan kalla det gång när det gäller så kort bit..) och sedan toalettstolen i "skrymslet" mot hallen?
Det hade varit en idé om inte snedtaket varit så pass brant och gjort takhöjden vid ytterväggen så låg. Men layouten för just det rummet måste planeras noga innan vi är helt klara, för det är ett svårt utrymme att utnyttja fullt ut.



Jag är så tacksam för ALLA kommentarer, de är guld värda!!
 
Hej,

Jag tycker det rent allmänt ser bra ut, men håller med lite om ovanstående kommentarer om väggstumpen ut i hallen. Men det verkar ju som ni har en plan med varför och det är huvudsaken faktiskt.
Men jag undrar lite varför halvväggen i allrummet? Vill ni jättegärna ha korridoren eller? Det går ju inte att möblera mot den halvväggen då man måste gå förbi där till sovrummet. Jag hade tagit bort halvväggen så löser sig det där med att ha toalettdörr och sovrumsdörr bredvid varandra.
Håller med den som skrev att göra toaletten uppe större genom att flytta väggen så den går rakt ihop med allrumsväggen. Bättre med kortare hall och större toa.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.