Snailman
Det halvhöga skåpet som innehåller en ugn, ska vara lite lägre och ha en diskmaskin istället.

Mellan hörndelen och diskmaskinen ska det vara en hel rostfri diskbänk 40mm tjock.(får kolla om denna finns i rätt längd)

till vänster och på köksön, ska det vara stavlimmad ek 40mm, så även på ändbitarna och fingeskarvat med bänkskivan: liknande som på detta kök http://www.ballingslov.se//images/kitchen/kok/birka_ek_klarlack_1.jpg

Det får bli en ho bredvid spishällen oxå, för att slippa gå tvärs över köket för att hälla ut kokande vatten. - är lite osäker på denna punkt...

Finns det nåt bättre program än Epoq:s som jag använt här?

Kommentarer är välkomna:D På golvet blir det klinker troligen svart eller mörkgrå, och luckorna räknar jag med någon sorts ek antingen med ram eller släta i Ek (helst inte fanerade)

Man kan gå till andra rum även mellan diskmaskin och kyl/frys
 
  • kök5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju ingen expert, men väggskåpet bredvid ugn/disk behöver ju inte vara där...man kan tex sätta ett vägg/vitrin/jalusiskåp på den stommen eller ha några öppna hyllor över, för du har ju väldigt mycket luckor...
 
Snailman
bra observerat, vet inte hur det kommit dit själv:D Det är ju ett lite högre skåp för diskmaskinen så det är ju inte vettigt att ha det bredvid, Det ska tas bort....
(alternativt kan man ju ha ett högskåp för diskmakinen, och då ser det nog inte så tokigt ut) Men i nuvarande hus irriterar jag mig på skåpen över diskbänken, så där vore nog bättre att inga ha.

Jag har även funderat på att inte ha några väggskåp alls...
 
A
Tror att det skulle vara snyggare utan överskåp, men frågan är hur praktisk det är. Du ser ju ut att ha bra med förvaring ändå! en annan sak att tänka på när man har spisen "fritt" är att heta kastruller till till diskho. Speciellt om man har barn eller djur med snubbelrisk, men det kanske inte är något som berör er? Allternativet är ju att ha en till ho på köksön.
 
Snailman
Ja att jag har 2 fönster gör ju att överskåpen ser lite 'plottriga' ut, och jag är rätt irriterad på skåpen som sitter över min nuvarande diskbänk:( så där ska jag nog inte ha några. Överskåpen var ju inte direkt gratis i kalkylen heller märkte jag, men kan kanske nöja mig med bara ett överskåp närmast matbordet, så kan man ju ha tallrikar där (blir ju en bit från diskmaskinen men...)

Ska försöka kolla på ett kök som är ganska likt mitt som jag sett, hur det känns med eller utan ho vid spisen.

Jag vill ju ha ett fönster över diskbänken, men är inte helt hundra på det andra, det andra kunde ju vara lägre så det fick plats under eventuella överskåp...
 
Tycker nog att det skulle bli snyggare utan överskåp, ska själv inte ha några i mitt kök, men precis sosm du säger så kan det var ide att ha kvar det "närmaste" skåpet. Som exempel så har ju ikea ett överskåp med frostade skjutdörrar på eller varje inte ett liggande överskåp (bredd 92) eller två på varandra där? Vi själva ska ha jalusiskåp som "står" på bänkskivan och där ska vi stuva undan brödrosten och annan skit! kontakter ska finnas så att det bara är att öppna, ta ut brödrosten och rosta...Förvaring kommer du att klara utan överskåp-tänk på att ha stora lådor i underskåpen istället för vanliga luckor...Fönstrerna tycker jag att du ska ha kvar...
 
gick tillbaka och läste ditt inlägg...du skulle ju kunna ha ett avlångt, liggande fönster på den väggen..typ hela vägen...och några snygga överskåp över oxå hela vägen...skulle nog bli skitsnyggt! Kolla upp alla olika modeller det finns på överskåp...åter igen ikeakatalogen är bra att kolla i för att få ideer och bli inspirerad
 
Snailman
Ungefär såhär då...

Det där med jalusiskåp lät ganska intressant, att ställa undan grejer är inte min starka sida, men då finns nog bara bänken med fönstren tillgänglig för detta:confused:

Var inte så mycket fönster i ikea katalogen, men ska kolla i det halvdussin kataloger jag har.
 
  • kok3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Bort med alla överskåp. Öppna upp lite så blir det toppen!!!
 
T
Vad skådar mitt norra öga? Två ugnar?!? Det ska vi oxå ha och alla verkar idiotförklara detta så jag har börjat tvivla, men nu ser jag att fler går i såna funderingar. Två ugnar är livskvalité.
 
Snailman
Får tyvärr göra dig besviken, den ena ugnen simulerar en upphöjd diskmaskin, som tyvärr saknades i symbolbiblioteket hos epoq (ska nog testa marbodals motsvarande program snart)
 
Thomas_Juhlin skrev:
Vad skådar mitt norra öga? Två ugnar?!? Det ska vi oxå ha och alla verkar idiotförklara detta så jag har börjat tvivla, men nu ser jag att fler går i såna funderingar. Två ugnar är livskvalité.
Håller med, har man inte haft två ugnar har man inte levt... :D

Skämt åsido, vi valde en vanlig ugn och en kombiugn (med micro) för att kunna baka/laga mat "en masse". Nu har vi inte använt dem ännu, eftersom köksprojektet inte är helt redo för detta... Har dock stora förhoppningar!

Siemens blev vårt val, men även Elux/Husqvarna/AEG och Whirlpool har liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.