Hej

Jag har Belid Ellipse takpendel, där ena ledaren verkar ha lossat från E27-sockeln.
Frågan är nu hur man kommer åt sockeln.
På ovansidan finns en mässingskon där sladden går in och den kan jag vrida c:a 15 grader fram och tillbaka, och då följer sockeln med i rotationen. Försöker jag vrida mer känns det som om något går sönder.
 
  • Guldfärgad lampa med vit sladd på vit stol, grå matta i bakgrunden, fotograferad diagonalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en elektrisk anordning, möjligtvis insidan av en liten motor eller komponent, med synliga skruvar och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk rakapparat huvud närbild; blad, skärhuvuden synliga, laddningskontakter, skruvar, plastkomponenter, tekniskt inre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingskonen ska du inte behöva röra, möjligtvis sitter där en dragavlastning i konens lilla hål, den får du släppa på.
Du får ge dig på lampsockeln, i den finns en fjäder el. liknande som spärrar så att ovandelen på lampsockeln ej kan vridas i vänstervarv.
Tryck till med en liten skruvmejsel så ska låset släppa och du kan skruva lossa lamphållarens ovandel, därefter kommer du åt bottendelen med kontakterna.
 
  • Gilla
macnus
  • Laddar…
Frågan är ifall det hjälper dig att ha isär dessa delar. Du behöver fortfarande få lös den beiga delen i lamphållaren med sina bleck för att komma åt baksidan. Den ska gå att få loss så att du helt enkelt kan dra ut den och låta sladden följa med. Troligen är det dessa fyra låsningar som måste tryckas in.

Närbild på mekanism, möjligtvis urverk, med röd ring runt något detaljelement. Fokus på komplex struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men de ser ju inte ut att göra lampan underhållsbar, så det kanske inte hjälper. Hela lamphållaren ska sitta fast i den yttre bronsfärgade höljet, men den är ocentrerad på bilderna. Det bör i alla fall vara en gängad stång så att du bör kunna få isär allting genom att göra som du gjorde, men hålla emot.
 
  • Gilla
macnus
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mässingskonen ska du inte behöva röra, möjligtvis sitter där en dragavlastning i konens lilla hål, den får du släppa på.
Du får ge dig på lampsockeln, i den finns en fjäder el. liknande som spärrar så att ovandelen på lampsockeln ej kan vridas i vänstervarv.
Tryck till med en liten skruvmejsel så ska låset släppa och du kan skruva lossa lamphållarens ovandel, därefter kommer du åt bottendelen med kontakterna.
Jag ser nu fjäderlåset som förhindrar att över- och underdel kan skruvas isär. Men låset tar inte emot än. När jag försökte vrida delarna med skruvmejsel lossnade en plastbit från basdelen. Jag har liksom inget att ta tag i. Jag vet inte heller hur det skulle hjälpa att få loss lamphållardelen av sockeln. Sladden sitter fast och går varken att trycka in eller dra ut.
 
  • Inuti en elektrisk apparat, plastkomponenter, metallfjädrar, möjlig skada eller sprickbildning, teknisk närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter sladden fast så hjälper det ju inte att jobba med sockeln. Det låter då som att du behöver återgå till din första plan att få isär den yttre kupan från dragavlastningen så att den inre lamphållaren kommer lös. När du säger sockel i #1, menar du då den yttre bronsfärgade delen som syns på bild 1 eller menar du lampsockel som sitter däri? Det är den del som rör sig som du får försöka att hålla emot för att gänga lös den.
 
  • Gilla
macnus
  • Laddar…
macnus macnus skrev:
Jag ser nu fjäderlåset som förhindrar att över- och underdel kan skruvas isär. Men låset tar inte emot än. När jag försökte vrida delarna med skruvmejsel lossnade en plastbit från basdelen. Jag har liksom inget att ta tag i. Jag vet inte heller hur det skulle hjälpa att få loss lamphållardelen av sockeln. Sladden sitter fast och går varken att trycka in eller dra ut.
Du lär behöva demontera överdelen på lamphållaren.
Sedan under bottenstycket (delen med kontaktblecken) brukar det sitta en liten M2-skruv som låser lamphållaren mot fäströret, detta för att lamphållaren inte ska kunna vridas loss.
 
  • Gilla
macnus
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du lär behöva demontera överdelen på lamphållaren.
Sedan under bottenstycket (delen med kontaktblecken) brukar det sitta en liten M2-skruv som låser lamphållaren mot fäströret, detta för att lamphållaren inte ska kunna vridas loss.
Jag lyckades skruva loss överdelen (den del som ljuskällan skruvas in i) från sockeln och då kunde jag mata in sladden och dra ut sockelns basdel ur mässingsröret. Dock hade alla ledningar kontakt med sockeln. Efter mätningar med multimeter och växelspännings-indikator hittade jag felet och det var ett avbrott i en av ledarna i sladden. Avbrottet låg i höjd med toppen av den lilla mässingskonen.
 
  • Transparent föremål med text, liggande på en yta, dålig ljussättning, suddig bakgrund, fokuserat på mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.