Vi vill renovera vår källare till gästrum. Golvet är oisolerad och jag har läst mycket om att det enda sätt att har golvvärme är att bila upp och isolera golvet men det känns som alldelles för mycket jobb då rummet kommer endast användas när vi har gäster (ca. en helg per månad).
Vi har bergvärme i huset och en element i källaren med fläkt för att sprida värmen men jag tänkte komplettera med fler element som kan står för värmen i gästrummet men undrade vad man kan göra mot det kalla golvet.
Jag hörde att det finns tunn elmatta som man kan använda som komfortvärme dvs. ta bort kylen på golvet men räcker inte till att värme rummet. Jag undrade hur det skulle funkar om vi hade den. Det skulle endast användas när vi hade gäster.

Vad skulle det kostar att använda? (förstår att man förlora en hel del värme ner i marken)
Skulle det vara risk med fuktvandring eftersom vi vill inte använda den så ofta?

Andra förslag?
 
L-Bror
Halloj.
Just för komfortvärme kör vi med Ebeco Foil.
Bygger 0,3 mm å går snabbt å lätt att lägga.
Isolerar betongplattan med 3 eller 6 mm Ebisol skivor.
Driften ligger (enligt reklamen) på 65W/m², sen är det bara å räkna ut vad kostnaden blir.
Med brukande av rummet en helg i månaden behöver den ju inte puttra hela tiden.

Pellets kamin och olje element står för vår uppvärmning av huset, men fötter å leder gillar inte +15 grader på golvet.:S

Finns bland annat här under Golvvärme - Ebeco golvvärme - Ebeco Foil 0,3mm
 
Redigerat:
amateur skrev:
vad man kan göra mot det kalla golvet.
köp en riktig fin handknuten yllematta av bra kvalitet till gästrummet för de pengar du tänker lägga på elvärme + framtida elräkning för att ha det i drift.
Med minimal isolering under blir det så oekonomiskt så du bör ha råd men en matta i 10 000kr klassen.
En ullmatta är billigare i installation samt drift , alltid varm att gå på och vackert och se på :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag ska titta på Ebeco foil men du kanske har rätt gaia det kanske räcka med mattor.
Vi har inte flyttat in i huset ännu (flytta 26 feb) så vi får se hur kallt det verkligen är om vi kör på med värme där nere.:)
 
Samma situation här (Bergvärme. Källare med oisolerad platta, fläktkonvektor och vanliga radiatorer).

Jag har dock ingen lust att lägga någon elektrisk gv utan funderar på att lägga på lite snålt med isolering kanske 50mm och sedan flyta in vattenburen gv i detta. Inte ens i hela rummen utan bara på de ytor där man går, trampar man för nära väggen får man skylla sig själv om man blir lite kall om foten.

Tanken med gv´n är inte att värma upp rummet utan bara att göra golvet mindre svinkallt, då tror jag inte att de energiförluster som uppstår kommer ruinera mig, eller?

Fuktvandringsrisken känns lite luddigt beskriven på alla ställen jag läser om den, mitt hus är dock väldigt väldränerat och ligger hyfsat "torrt" till, så jag tror mig våga på en chansning här, eller? Skall ju som sagt inte elda upp golven utan bara höja temperaturen med ngn enstaka grad på sina ställen.

Tar gärna emot synpunkter och åsikter, då jag ännu inte bestämt mig.
 
Som sagt, en ullmatta gör ju jobbet också, eller vilken annan matta som helst, bara den inte har en tät sida mot golvet, då kan det bli fuktproblem..

Tofflor funkar också iofs...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.