Hej! Jag undrar om någon av er har erfarenhet från att installera vägghängda fläktar som drar nytta av det svala vattnet från borrhålet? Jag bytte tidigare från fjärr- till bergvärme och sänkte min elförbrukning till häften. En tid senare hörde jag talas om att man kunde installera fläktar och dra rör från pannrummet och få lite kylning i värmen. Det är ju absolut inte AC-kyla, men ändå svalka om man låter fläktarna (ser i princip ut som inomhusaggregaten till vanliga luftvärmepumpar) stå på några timmar. Vad som gjort att jag konsulterar er är att firman som gjorde installationen låter vattnet från borrhålet snurra runt i huset, passera fläktarna och tillbaka ner i borrhålet. Man satte ett stick från borrhålsslingan och en cirkulationspump som trycker iväg vattnet i den interna slingan. Det fungerar och beroende på hur jag ställt in "värmestopp" så sköter pumpen sig själv, d v s vid t ex 20 graders utomhustemp slår bergvärmepumpen om och börjar kyla. När jag berättade detta för en person som tydligen var insatt i ämnet sa han att det borde vara en separat slinga (rent vatten) för inomhusvattnet och någon form av lösning likt fjärrvärme där de båda slingorna "möts men inte blandas" där borrhålsvattnet kyler den interna slingan. Han sa att om borrhålsvattnet snurrar runt i huset så hinner det tappa kyleffekt. Jag tycker det låter logiskt, men har ingen aning om skillnaden är så stor att man skulle göra om installationen.

En annan sak som stör mig är att jag en gång per år måste fylla upp det separata expansionskärlet eftersom mätaren sjunker. För att göra detta får jag ansluta en slang till kallvattenkranen, öppna ballofixen och trycka i vatten. Det är ju inga mängder men det får mig att känna att jag successivt späder ut borrhålsvattnet, vilket väl knappast kan vara bra och frågan är var vattnet tar vägen...? Jag ser inget läckage någonstans och den interna slingan är mestadels synlig när den löper i taket på källarvåningen.

Tacksam för er input! (Jag vet inte om valet värmepumpar är rätt forum?)

// Tom
 
Vad sitter på avsticket på kb röret idag förutom cirkulationspumpen? Det är ju därifrån du ska ha rör till en inomhusenhet plus ett kondensvattenrör till avloppet.
 
Det är ju tycker jag ganska simpel installation som man inte behöver krångla till. Enda som fattas på bilden om det inte sitter en i fläkten är en motorstyrd ventil som ska släppa fram kylan från borrhålet då termostaten på fläkten säger till. Här har du en enkel installationskiss på hur vi brukar göra....
 
  • Skärmdump av sökresultat som visar schema över värmeåtervinningssystem med fläktkonvektor och berg-jordkollektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack för svar!

Jag ska försöka ta en bild och skicka. Skissen från Vector tror jag visar hur det är gjort hemma. Från fläktarna (sitter på en mellanvägg ovanplan och blåser åt varsitt håll) går kondensslang ner till ett avlopp på källarvåningen. Den motorstyrda ventilen sitter i anslutning till arrangemanget i källaren och, som jag förstår det, styrs av "värmestoppet" som jag ställt in på bergvärmepumpen. Står värmestoppet inställt på 20 grader och utomhustemperaturen är högre så öppnar ventilen och leder bv vattnet till fläktarna.
 
V Vector skrev:
Det är ju tycker jag ganska simpel installation som man inte behöver krångla till. Enda som fattas på bilden om det inte sitter en i fläkten är en motorstyrd ventil som ska släppa fram kylan från borrhålet då termostaten på fläkten säger till. Här har du en enkel installationskiss på hur vi brukar göra....
Behövs ingen ventil bara att starta cirkpumpen via termostat/utgång. Kan dock vara begränsning i ström så man får sätta ett externt relä till cirkpump.
 
En separat slinga för kyldelen behövs inte, men den lilla cirkulationspumpen måste cirkulera i brunnen, och inte gena genom värmepumpen, och det brukar man lösa med en backventil i stora kretsen. Men får du kallt så är nog det löst. Att det försvinner vätska är svårare, en liter på ett år hinner dunsta innan det bildar pölar. Ficklampa och glasögon och syna varje skarv, läckage bildar synliga rester när det dunstar. Om det finns avstängningskranar till innedelen, så stäng av på vinter och se om det slutar. Om du är orolig för fryspunkten så ställ in ett fat med vätska i frysen och mät vid vilken temperatur det börjar smälta
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Behövs ingen ventil bara att starta cirkpumpen via termostat/utgång. Kan dock vara begränsning i ström så man får sätta ett externt relä till cirkpump.
Jasså ... blir det inte så att då går kyla genom fläktkonvektorn då när värmepumpen går...
 
T TomCam skrev:
Jag bytte tidigare från fjärr- till bergvärme och sänkte min elförbrukning till häften.
Tryckfelsnisse eller tankevurpa? ;)
 
Karrock
K Kasken skrev:
Tryckfelsnisse eller tankevurpa? ;)
Verkar otroligt. "Energikostnad" köper jag.
 
H
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Tryckfelsnisse eller tankevurpa? ;)
Med fjärrvärme låg vi på totalt 33 000 kwh inkl hushålls el. Med bergvärme inkl hushållsel till en början ca 15 000 kwh. Idag med diverse golvvärme avstängd (el) 12 500 kwh.
 
T TomCam skrev:
Med fjärrvärme låg vi på totalt 33 000 kwh inkl hushålls el. Med bergvärme inkl hushållsel till en början ca 15 000 kwh. Idag med diverse golvvärme avstängd (el) 12 500 kwh.
Då räknar du med fjärrvärmen i dom timmarna?
 
T TomCam skrev:
En annan sak som stör mig är att jag en gång per år måste fylla upp det separata expansionskärlet eftersom mätaren sjunker. För att göra detta får jag ansluta en slang till kallvattenkranen, öppna ballofixen och trycka i vatten. Det är ju inga mängder men det får mig att känna att jag successivt späder ut borrhålsvattnet, vilket väl knappast kan vara bra och frågan är var vattnet tar vägen...?
Det är väl ändå sprit i systemet?
Det kan ju frysa om det blir för dålig blandning..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är väl ändå sprit i systemet?
Det kan ju frysa om det blir för dålig blandning..
Jo, det är sprit i systemet. Jag kanske oroar mig för mkt om att behöva fylla på med vatten. Förresten borde det väl inte vara omöjligt att ha en trädgårdspump (typ) med blandat sprit/vatten och pumpa in i systemet istället för att ta det från kallvattenkranen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.