Hej verktygstokar.

Min Hitachi med 12V NiMh batterier gav upp fullständigt idag när jag skruvade lite staket. Ena batteriet har alltid varit lite dåligt men nu märkte jag att det andra batteriet har börjat bli sämre och sämre med. Maskinen orkade ine ens dra en 42mm trallskruv genom en kvist på i princip fulladdat batteri. På jobbet kör vi Hilti slagskruvdragare när man skruvar och det är ju rena drömmen alltsomoftast så något liknande hade varit trevligt. Makitas skruvdragare har jag provat förr och de verkar ju fina.

Såg detta kitet på bauhaus:
http://www.bauhaus.se/bdf453-btd142-skruvdragare.html

Tyckte det var bra pris för två maskiner. Inser förstås att 1.3Ah batterier är lite sämre än 2.6-3.0Ah som vi har på kneget men har heller inte lika bråttom som jag har på jobbet så hinner med lite fler batteribyten. ;)

Tänkte förstås bara höra med er tokar om det fanns något vettigare i samma prisklass. Eller om det är värt att lägga till nån hundring för att få ännu bättre grejjer? Fick annars ett erbjudande om ett liknande kombikit med 18V 3.0Ah batterier istället och vanlig borrmaskin för 4600kr inkl. moms. Det var också ett Makitapaket. Tror det var detta :
http://www.makita.se/dk1853x_combokit

MVH
 
Hej,

Det där är ett jättebra paket, men allt beror ju på vad dina krav är.
Vad är det den ska användas till? Diverse hobbyarbeten eller ska du bygga ett nytt hus?

Mvh

Sttefa
 
Du är ju medveten om att det är ganska små batterier så om du kan leva med det så kan du slå till, dock är ju det andra paketet mycket stabilare.
 
Slagskruvdragaren gillar jag inte, skulle aldrig köpt den. Det är alltså ingen borrhammare (en sån som man har när man borrar i betong) utan denna skruvar in skruven med slag, lite svårt att förklara bara... Typ som en momentskruvdragare. Dessutom tror jag inte den har en vanlig chuck utan ett fäste med sexkantspassning.
 
ja egentligen letar jag väl bara efter en anledning att få köpa det dyrare paketet :) det är ju från den lokala bygghandeln också så garantier och sånt är ju smidigare att sköta. närmsta bauhaus ligger 15mil bort.

Müssli skrev:
Slagskruvdragaren gillar jag inte, skulle aldrig köpt den. Det är alltså ingen borrhammare (en sån som man har när man borrar i betong) utan denna skruvar in skruven med slag, lite svårt att förklara bara... Typ som en momentskruvdragare. Dessutom tror jag inte den har en vanlig chuck utan ett fäste med sexkantspassning.
jasså? jag har använt dem sen vi fick in dem på jobbet. använder dem till all sorts skruvning egentligen. man behöver aldrig trycka så att man risker att slinta med bitset och så. jäkligt smidigt när man skruvar köksinrede till exempel och det blir trångt och jävligt. ibland när man drar en och annan gipsskruv så tycker jag dessa är bättre också då jag iaf har lättare att få rätt djup på skruven med en slagskruvdragare eftersom den börjar knacka när skruven möter gipsen så att säga.
 
Jag säger tvärtom slagskruvdragare är överlägset det verktyg jag använder mest.

Jag har själv ett 18v kitt i snickarboden med slagskruvdragare som används till tyngre arbete där den vanliga skruvdragaren används mest till förborrning. Sen har jag ett litet 10.8v kombokit inne i huset köpt för möbelmontering och hänga upp tavlor mm. I slutändan har det blivit att 10.8v slagskruvdragaren alltid ligger i arbetsbyxorna då den används mest i allt byggande

Min åsikt är kitten du länkade till absolut är bra men kolla runt främst i England också innan du bestämmer dig
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Slagskruvdragare är ett fantastiskt verktyg som absolut hör hemma i verktygsparken. Jag kan förstå om man inte använt en sådan att man är skeptisk och inte förstår syftet med den.
 
Enda nackdelen jag kan se med en slagskruvdragare är att den låter mycket.
 
Ja det gör den men det väger upp hur bra den är. Kör alltid med hörselskydd när jag skruvar.
 
Kan man inte stänga av slaget?
 
DrBosa skrev:
Kan man inte stänga av slaget?
Nej generellt sett kan man inte det utan slagskruvdragaren är avsedd för skruvning med slag och inte för borrning eller nåt annat. Därför de oftast också är med bitschuck

Det finns någon/några modeller som går mot strömmen men de är sällsynta och jag väljer hellre ett kombokitt då så man kan förborra med ena och skruva med den andra
 
Om du gillar din Hilti du har på jobbet kan jag rekommendera det här paketet. Det finns även i 18v-variant. Jag har 14,4V paketet och Borrskruvdragaren klarar 44 mm selfeed-borr i gammalt hårt virke, men den klarar inte 54 mm selfeed-borr. Jag testade alldeles nyss. Skalman1 här på forumet har 18V-modellen. Han kanske kan ge ytterligare synpunkter. Panasonic tillverkar Hiltis borrskruvdragare, så du kommer att känna igen dig. Jag är ruskigt nöjd med dem. Batterierna är de bästa jag har provat. Med battericirkeln på 14,4V klarar man drygt 100 kapningar i (nytt, mjukt) 45x70 regelvirke på en laddning.
http://www.thetoolvault.co.uk/product.php/section/7008/sn/Panasonic EYC199

Edit to add: Laddaren är inte speciellt snabb, men jag gissar att den är ganska skonsam för batterierna. Panasonic gör ju sina egna celler, så jag tror att de har rätt bra koll på hur batterierna skall laddas på bästa sätt. Jag har aldrig behövt vänta på att laddaren skall bli färdig.
 
Redigerat:
Jag har sedan i våras haft ett Panasonic 18V kit.
Har precis bytt till ett Hitachi 10,8v kit dock då jag pga ett nytt oväntat jätteprojekt och det eviga regnandet fått skjuta på projektet som var själva anledningen till 18v maskinerna. :banghead:

Men dom var mycket trevliga och jag använde dom väldigt mycket.

Borrskruvdragaren:
Stark och känns mycket gedigen, dock ganska klumpig även om balansen var rätt.
Lite dålig känsla i fartreglaget om man jämför med t.ex Hitachi, men det är ju inte helt nödvändigt heller.

Slagskruvdragaren:
Perfekt! Fin balans och känns fruktansvärt gedigen.
Mycket skönt grepp, hela maskinen känns betydligt lättare än vad den egentligen är.
Den borstlösa motorn går så fint, och när slaget går in så slamrar den inte så illa som många andra gör.
Bälteskroken sitter perfekt, stark belysning.

Batterierna håller väldigt bra, och att laddaren kan kännas en smula långsam gör inte så mycket då man inte behöver ladda så ofta.
Dock känns batterierna lite väl stora och är ibland lite ivägen, men dom är lättare än dom ser ut.

Jag gick från en Makita slagskruvdragare till Panasonicen och den senare är i mitt tycke mycket bättre.
Jag räknar dock bort det som har med motorn att göra i den jämförelsen då just den Makitan inte hade en borstlös motor.

Den enda som i min värld kan konkurrera med den Panasonic slagisen är nog Hitachi WH14DBDL.

Panasonic från UK är extremt prisvärda maskiner faktiskt. :)

Namnen på maskinerna jag hade var EY7450 och EY7550.
 
Redigerat:
Panasonic är med fina maskiner vad jag förstått. Ser många elektriker som har dem på jobben. Att det var de som tillverkade en del Hilti visste jag inte! Ska åka ut en sväng och leta efter Panasonics och klämma på dem lite. Tror el-grossisterna har såna. De enda jag jämfört med är Hitachi och DeWalt. DeWalt är väl som de är vad gäller skruvdragare. Förr hade de i alla fall världens klumpigaste maskiner. Kanske bättre nuförtiden. För 7-8år sen var det väldigt många som hade Hitachi- maskiner men idag ser man mest Makita bland UE osv... Ahlsells och såna brukar ha större utbud vad gäller maskiner så får väl åka dit och klämma på dem lite. Är dock lite tveksam till att beställa på nätet IFALL de går sönder ! Vet att jag får lånemaskiner hos min lokala Optimerabutik ifall det skulle vara något garantiärende. Så den biten känns tryggare.

300GBP blir väl i runda slängar 3500kr? plus frakt på några hundra? Eller hur mycket får man räkna med ni som handlat från UK?
 
Frakten på mitt tunga 18v kit från Thetoolvault tror jag kostade ca 300kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.