Jag skall sätta upp en utebelysning på fasaden, en LED-armatur från Hidealite.
Närmare bestämt denna: http://www.hidealite.se/Produkter/I...l_IP55/1511603-1256173.html?variantId=1256171

Min önskan är att lampan skall tändas när det börjar mörkna, och sedan släckas sent på kvällen när den inte behövs, och sedan tändas igen om det är mörkt på morgonen.
Dessutom vill jag att lampan tänds om man kommer hem väldigt sent (eller väldigt tidigt för den delen. ;) ) så att man ser var man går.
Sträckan från där sensorn skall sitta till dit jag vill att den skall reagera på rörelser är ca 12-14 meter. (Med ett äppelträd mittemellan.)
Är det någon som kan rekommendera något bra?
 
knipo skrev:
Min önskan är att lampan skall tändas när det börjar mörkna, och sedan släckas sent på kvällen när den inte behövs, och sedan tändas igen om det är mörkt på morgonen.
Dessutom vill jag att lampan tänds om man kommer hem väldigt sent (eller väldigt tidigt för den delen. ;) ) så att man ser var man går.
Är det verkligen lönt att "krångla till det" när lampan är på 6 W? Jag skulle sätta ett vanligt skymningsrelä som tänder när det blir mörkt och släcker när det ljusnar.

Tänk på att lampan kostar runt 20 öre / dygn att driva. Inte mycket att spara med en "komplicerad" lösning men mycket som kan strula eller inte fungera riktigt som man vill.
 
Ja och 20 öre är alltså om den är på hela dygnet, kostnaden för att hålla den tänd hela natten mha. ett skymmningsrelä, jämfört med ca. halva natten, med den komplicerade lösningen handlar om typ 5 öre per dygn, eller 20 kr/år.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har detta "enkla" skymningsrelä som verkar fungera bra även om jag bara haft det runt ett halvår ännu.

Du sparar 240 kronor på reläet, vilket ger dig tolv års krångelfritt extralyse, om nu inte jag eller hempularen räknat bort oss. Men i så fall blir vi nog snart rättade. :)
 
Demmpa skrev:
Det skymningsrelä som Alfredo länkar till funkar galant, har det själv sedan iaf fem år tillbaka.
Funkar galant gör det säkert men det uppfyller Inte trådskaparens önskemål
 
Alfredo skrev:
Jag har detta "enkla" skymningsrelä som verkar fungera bra även om jag bara haft det runt ett halvår ännu.

Du sparar 240 kronor på reläet, vilket ger dig tolv års krångelfritt extralyse, om nu inte jag eller hempularen räknat bort oss. Men i så fall blir vi nog snart rättade. :)
Det finns ingen elektronik där man kan garantera krångelfri funktion i tolv år , glöm det genast 😉
 
Jag tackar för förslag, tips och råd.
Och på tal om råd. Jag skulle nog ha råd att ha lampan tänd hela natten, eller dygnet med för den delen. Men det handlar knappast om pengarna i detta fallet. på natten skall det vara mörkt. Att ha ytterbelysningen tänd hela natten skulle störa mig ordentligt eftersom det skulle läcka in ljus i sovrummet.
Jag får kolla vidare på de som Per72 och Demmpa länkade till.
Jag förstår din poäng Alfredo och tackar för tipset, men när lampan inte behövs vill jag ha den släckt.

Tackar.
 
Per72 skrev:
Det finns ingen elektronik där man kan garantera krångelfri funktion i tolv år , glöm det genast 😉
Nej precis, det var lite av min poäng att det är svårt att räkna hem ett dyrare relä på grund av energibesparingen.

Nu har ju TS förklarat att han verkligen vill ha det mörkt nattetid så då "faller" ju frågan.
 
Alfredo skrev:
Nej precis, det var lite av min poäng att det är svårt att räkna hem ett dyrare relä på grund av energibesparingen.

Nu har ju TS förklarat att han verkligen vill ha det mörkt nattetid så då "faller" ju frågan.
Det förklarade han med stor tydlighet i första inlägget 😉
 
Per72 skrev:
Det förklarade han med stor tydlighet i första inlägget 😉
Och detta tillförde?

Hur som helst är detta ett diskussionsforum och det handlar inte enbart om att besvara en fråga som TS har. Även om TS var tydlig i första inlägget innebär det inte att denne inte är öppen för alternativa förslag eller lösningar. Sedan är det som skrivs här inte enbart ämnat att hjälpa TS utan ska även fungera som exempelvis en kunskapsbank och idéväckare som andra läsare kan ha glädje av.

Vill man bara ha ett konkret svar på en konkret fråga och inte accepterar en allmän diskussion kring problemet är det nog bättre att vända sig till en elkonsult. Ett diskussionsforum på nätet är nog inte rätt väg att gå.
 
  • Gilla
Fadito Carlito Cool och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.